Ik heb op deronline ofzo gelezen dat je paard geregistreed moet zijn, logisch ook natuurlijk anders mogen ze ook niet vervoerd worden, maar.... ik heb mijn paard geregistreed dmv dna registratie (pluk manen), kan ik op deze manier ook starten?
de reden waarom geen chip is omdat die er waarschijnlijk onmogelijk in kan, met een gewone enting is ie al door het dolle heen
Dat kun je nalezen in het algemeen reglement van de knhs in Hoofdstuk 6 - Registratie paard. Daarin valt te lezen dat het dier een paspoort moet hebben en dat daarin het transponder-nummer of het DNA-nummer moet opgenomen zijn. Voglens mij kun je dus gewoon starten als je een paspoort hebt en als jouw registratie in orde is. (dus als het paard ook opgenomen is in de centrale databank)
Ik perosonlijk ben meer gewonnen voor het chip-systeem, omdat dat sneller te controleren is... Bovendien is het plaatsen van een chip niet zoveel erger dan eht geven van een inenting.
Ja, registratie d.m.v. DNA is in Nederland een erkende identificatiemethode voor paarden. Het enige nadeel is dat je, mocht je paard ooit gecontroleerd worden (wat zelden voorkomt), zelf voor de kosten van weer een DNA-onderzoek opdraait.
Mijn paard is geregistreerd door middel van een chip, want dat is veel handiger, omdat de dierenarts dan met een metale onderzoeker kan kijken waar je paard is als die bijv. is weggelopen of iets dergelijks. wel jammer dat je paard daar niet tegen kan, anders moet je hem een rustgevend middel geven voor je de chip wil bevestigen (het paard voelt van de chip minder dan van een inenting, want de chip word er zo ingeschoten net als een mens die een oorbel krijgt)
Liekeltj, heb jij wel eens een paard zien chippen? Dan wordt gewoon met de hand een dikke naald met een doorsnede van een ruime millimeter in de hals gestoken, waarna die chip in de spier 'geduwd' wordt. Dat chip-ding (trochard is het officiele woord) is ongeveer 10x zo dik als een gemiddelde naald waarmee ingeent wordt, en reken maar dat een paard dat een stuk beter voelt dan een inenting.
Inderdaad, het wordt niet ingeschoten maar naar binnen geduwd. En het is inderdaad een heel dikke naald.
Toch reageerden onze paarden eigenlijk nauwelijks toen ze gechipt werden, gelukkig want ik zag er wel tegenop. Maar om nu te zeggen dat het ene beter is dan het andere... dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Als je vindt dat je een goede reden hebt om niet te chippen dan kies je toch gewoon voor DNA (en in het geval van de TS is dat zelfs al gebeurd, dus is die vraag niet meer zo relevant)?
Het enige nadeel van DNA is dus wel dat de kosten voor het chippen eenmalig zijn, maar je elk DNA-onderzoek opnieuw moet betalen.
is ook maar goed ook trouwens dat ze zo een chip er niet in schieten , dan heb je namelijk ook veel e weinig controle over waar hij terecht komt en of er iets beschadigd word daar binnen
chip is word gewoon met een dikke holle naald onder de huid ingebracht , niets schieten bij
Die vanmij is als veulentje al gechipt. Hij vond de meneer enger dan de chip, dus het ging niet helemaal soepeltjes, maar goed, hij was er wel gelijk van af.