Paardrijden lichamelijk positief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:16

Allerleerst meld ik even, dat ik geen beperking heb of iets dergelijks.
Waar ik reuze benieuwd naar ben is het volgende;
Merken jullie dat jullie lichamelijk beter in elkaar zitten sinds jullie paardrijden? Mensen met spierziektes bijvoorbeeld?
Of een gehandicapt kind, makkelijker te bereiken is?

Misschien een beetje onduidelijk, maar ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen Lachen.
Topic is totaal niet aanvallend bedoeld. Ik vind dit gewoon reuze interessant om te weten.

Liefs Marije

mariz

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:29

hoi hoi,
vorig jaar begleide ik een meisje met autisme, die nam ik 2 dagen in de week mee naar me paard.
de ene dag leste ze erop en de andere dag reden we omstebeurt en gingen bijvoorbeeld zit oefeningen doen aan de longe, zodat we moesten delen die dag, dat was en is voor haar heel moeilijk, ook aan het puberen enz..
paardrijden was daarom ook erg therapeutisch, omgang met dier en ook met mens.

daarnaast heeft mijn zusje ook een beperking, achterstand en moeite met cordinatie en epilepsie.
die zit sinds kort op paardrijden, en heeft hele erge moeite om aan te drijven, ze mist de cordinatie en de kracht in de benen.
dat heeft al voor een flinke huilbui gezorgt omdat dat stomme paard niet lopen wil.. ja leg jij uit hoe dat komt? op een tactische manier, als zo'n iemand daardoor de moed verliest en er mee stopppen wil, kan je er bijna niets tegen inbrengen, maar... tromgeroffel.. ze heeft volgehouden en met een zweepje in haar hand en iets meer stem gaat het heel goed, zo trots als een pauw natuurlijk na de les Cool

ik vind dat het goed kan uitpakken, mits je er bij sommige voorzichtig mee omgaat, maar des te mooier als ze een overwinning boeken, dat geeft ze meer zelfvertrouwen en rust.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:26

Wat ik in mijn werk vaak zie:
Het mooiste van therapeutisch paardrijden is dat het wel een therapeutisch effect heeft, maar de kinderen het ervaren als paardrijles. De fysiotherapeut kan een kind balans laten trainen op een bank of een bal. Het kind vraagt hij dan om medewerking omdat het goed is voor het kind. Bij mij traint het kind balans omdat het graag wil leren het paard zelf te besturen en teugels vasthouden mag zodra het kind goed met losse handen kan blijven zitten. Zo is het kind dus helemaal vanuit zichzelf gemotiveerd om zijn balans te trainen. Hoewel therapie, gaat het kind 'gewoon' naar paardrijles, net als zijn vriendje of vriendinnetje. Zeggen dat je 's middags niet kunt komen spelen omdat je naar paardrijles gaat is ook veel leuker dan dat je niet kunt omdat je naar therapie 'moet'. Dat is voor mij de meerwaarde van het paard voor therapie.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:31

Een ander voorbeeld van het 'magische paard' is in geval van mensen die revalideren na het oplopen van ernstig letsel, die voorheen veel hebben paardgereden. Iemand bijvoorbeeld is na een herseninfarct bijna alle functies aan een zijde kwijt. Geen gevoel, geen kracht, geen aansturing. Maar op het paard komen er ineens 'oude' automatismen tevoorschijn en functioneert er van alles wel om het paard te rijden. Terugvallend op die automatismen ben je dan intussen wel je lijf en je spieren weer aan het trainen en komen ook andere vaardigheden langzaamaan terug.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:46

Ik heb een spier en longziekte. Bij mij heeft het paardrijden wel degelijk een positief lichamelijk effect. dankzij het paardrijden zijn mijn rompspieren een stuk sterker geworden, mijn zitbalans is verbetert en door middel an het paardrijden kan ik mijn conditie op een leuke manier op peil houden (paardrijden is nl een stuk leuker dan fietsen op de home-trainer bij de fysio....)

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:47

ik heb op 8 jarige leeftijd mijn therapie 'ingeruild' voor paardrijden. dit klinkt inderdaad een stuk stoerder, maar ik vond het in het begin soms wel eng. ik had namelijk niet bewust gekozen voor paardrijden als hobby maar dit werd min of meer voor mij beslist. Nu (15 jaar later) vind ik het helemaal geweldig en heb inmiddels mijn eigen pony. ik merk dat ik door het paardrijden bewuster ben geworden van mijn beperkingen (oa spastisch) en deze kan trainen en leer waar mijn grenzen liggen. tevens groeit je zelfvertrouwen en doe je leuke sociale contacten op!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:13

Voor mij is paardrijden vooral een uitlaatklep! Haha! ik heb MS. Daarvoor reed ik al paard, het is goed voor de coordinatie en balans.
Voor mijn ontspanning in mijn benen is het ook goed, soms heb ik last van gespannen benen, ik zit over het algemeen wel lang met de beugels, en verlies er wel eens een Bloos maar als ik ze een gaatje korter doe krijg ik na het rijden meer last met lopen.
Er op komen gaat nog steeds, met behulp van de bakrand, Wammes blijf echt staan wachten tot ik goed zit Knipoog
Voor hem moet ik echt mijn bed uit, en de kou en regen door, maar het houd mij juist op de been, en als het wat minder gaat, kan hij ook nog eens heel goed luisteren Ach gut

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:17

Super om te horen dat paardrijden ook een héle andere kant heeft dan alleen maar recreatie en sporten Lachen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:16

Ja absoluut.

Ik heb Fibromyalgie, Whiplash en meerdere hernia's. Paardrijden was het enige waarbij ik kon ontspannen en was daarom de beste therapie die ik gehad heb. helaas ben ik er een tijd uit geweest en nu is het heel moeilijk weer t beginnen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:23

Wilawander schreef:
Ja absoluut.

Ik heb Fibromyalgie, Whiplash en meerdere hernia's. Paardrijden was het enige waarbij ik kon ontspannen en was daarom de beste therapie die ik gehad heb. helaas ben ik er een tijd uit geweest en nu is het heel moeilijk weer t beginnen.

Maar je gaat wel weer beginnen Haha!?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:30

Een goeie vriendin van mijn moeder heeft een meervoudig gehandicapt kindje die het echt goed doet met paardrijden. Lichamelijk en geestelijk wordt ie onwijs gestimuleerd

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:43

Ik was vroeger (nu nog wel maar minder) heel erg verlegen en vond alles wel prima. Mocht ik een ijsje halen dan liet ik met liefde de rij achter mij voor gaan. Niet omdat ik bang was maar ik vond het gewoon prima. Ik was een beetje een droompopje. Sinds ik op mijn 9de op ponyrijles was gegaan groeide mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld enorm. Ik was één met een pony en die leerde mij te geven en te nemen. Om die reden was ik ook nooit bang (ik reed op een manege) als de paarden in de bak ineens met z'n allen begonnen te rennen. Ik wist deze pony doet dit niet voor niets en hij zal mij niet expres laten vallen. Hoe langer ik reed hoe 'beter' ik werd en kreeg ik dus ook de moeilijkere 'engere' pony's te rijden. Ik had daar geen probleem mee, een pony is een pony en we gaan samen rijden. Doordat ik deze ervaring op deed bij de pony's kon ik deze ook op school etc. gaan toepassen en werd ik wat assertiever. Later, rond mijn 15de was ik een tijdje down en hebben de paarden mij daar weer in gesteund, zij zette mij weer met mijn voeten op de grond.

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:54

ook voor mij heeft t rijden meer betekenis dan alleen maar het plezier van het rijden, voor mij is het ook zeker een fysiotherapie en kon minderen met bepaalde medicijnen en dat is ook al een heel groot voordeel, nu ben ik dan wel begonnen met andere maar als ik 2 dagen niet rijdt dan merk ik gewoon dat ik stijver ben dan anders.
het is zowel inspannen om er voor te zorgen dat mijn pony doet wat ik graag wil (soms is dat andersom en doen we wat zij wil Knipoog)
maar ook weer een ontspanning en beide op zowel lichamelijk als geestelijk gebied, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf
als ik rij dan ontspan ik dus lichamelijk maar ook geestelijk en als ik dan lekkerder in mijn vel dan voel ik me lichamelijk ook beter, maar dat werkt ook zo, als ik niet rij, maar ja het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:00

bij mij is het zo dat de doorbloeding wordt gestimuleerd in mijn benen. dat is dus positief.
ik krijg wel meer pijn, maar dat heb ik er voor over.
ik voel me vrij, dus ook psychisch is het positief.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:05

ik heb reumatoide artitis (ra reuma)
en ik ben nu bezig om weer te gaan paardrijden ben nu bezig met een prive paard maar de eigenaar heeft financieel een bijrijder nodig en heeft net een rot ervaring achter de rug met 2 jonge meisjes ik ben 30 dus wel wat ouder maar ze moet toch even over de drempel heen mag er ook alleen nog maar heen al zij er is maar goed als de afspraak nu door gaat ga ik er donderdag heen

ik vind het zelf heerlijk ontspannend om te rijden

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:45

Mijn verzorgpaard wordt eenmaal in de week gereden door een spastisch meisje. Zij heeft vroeger een tijd op een speciale manege gereden maar kon daar door omstandigheden niet verder blijven rijden. Doordat haar vader goed bevriend is met de eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft ze nu het rijden weer opgepakt. Ze vindt het ten eerste gewoon ontzettend leuk om te doen, maar daarnaast is het lichamelijk ook heel positief voor haar. Ze ontspant beter en kan meer controle houden over haar spieren. Daarnaast is het voor haar helemaal geweldig dat zij het paard zélf aan het lopen kan krijgen en houden. Ze krijgt, onder andere door een hele goede instructrice, steeds meer controle over het paard. Sinds kort heeft ze ook een eigen boomloos zadel (hiervoor moesten we dat van een stalgenoot lenen). Met dit zadel zit ze beter op het paard, belast het paard minder en kan beter rijden.

Moestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:53

Door een afwijking aan mijn knieen, een bocht in mijn ruggegraat en pijn in mijn heup dacht ik niet te kunnen paardrijden. Voor mijn rug kreeg ik een paar jaar geleden fysiotherapie. Ik heb de therapeut gevraagd of paardrijden slecht was voor mijn rug, hij vertelde me dat ik het gerust kon proberen. Ik ben begonnen met paardrijden en merkte dat het juist beter ging door de beweging van het paard. Mijn rug blijft soepeler en mijn knieen zijn sterker geworden. Mijn balans is ook al veel verbeterd. Dus ja, voor mij is paardrijden lichamelijk positief...en geestelijk ook.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:03

Hoi Marije
Ik heb als vrijwiller gewerkt bij paardrijles voor mensen met een handicap (geestelijk en/ of lichamelijk) en ik zag de kinderen er zowel mentaal (beter bereikbaar, beter in hun vel) en lichamelijk (soepel, sterker, rustiger) beter van worden; werd ook bevestigd door de ouders die ze natuurlijk door en door kennen. Belangrijk is denk ik wel dat er, net als bij ons, een bekwame instructeur is die per kind kan beslissen wat goede oefeningen, doelen etc zijn.
Ik geloof dus zeker dat het heel positief werkt! Trouwens ook de omgang (poetsen etc) met de ponies voor de les!

nanaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:22

Ik heb zelf een bindweefsel aandoening voor een jaar terug zat ik nog elke dag in een rolstoel en nam ik god weet hoeveel medicijnen. Na ongeveer 7 jaar niet gereden te hebben ( grappig genoeg moeten stoppen vanwege de aandoening) heb ik toch de stap weer genomen om te gaan beginnen. Met overleg van de artsen natuurlijk Lachen

Het enigste dat ik kan zeggen is dat ik er veel baat bij heb maar het is niet altijd even makkelijk, vooral na het rijden is het even doorbijten. Door het rijden bouw ik wat spierweefsel op waardoor mijn lichaam weer wat stevigheid terug krijgt dat het verloren is. Het gaat niet voorbij en het risico vanhet rijden is hoog maar het doet me zowel mentaal als lichamelijk goed Ja

(morgen weer rijden, rijd op het moment 4 keer per week)

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:57

ik vind het super knap dat mensen uit een nog moeilijkere positie dan ik ook gewoon weer gaan rijden

ik ben 30 en durf het mijn ouders echt niet te vertellen omdat ze a bang zijn voor paarden en b krijg ik dan weer naar mijn hoofd als je eraf valt hoe je niet aan ons te vragen of we voor je kinderen willen zorgen
niet dat dat hoefd want daar heb ik mijn mannetje voor
maar ik hou gewoon mijn mond

ze rekekenen dan ook uit hoe lang ik ga rijden of hoelang ik op de manege ben en gaan dan promt lopen bellen en is ze al thuis enz enz
nou nee dank je

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:33

Ik ben een burn out gehad en mijn verzorgpaarden en mijn ouders hebben er voor gezorgd dat ik weer gezond (tussen de oren Haha!) en gelukkig ben.

Door de hoge aaibaarheidsfactor van paarden kunnen kinderen met bijvoorbeeld een stoornis in het autisme spectrum leren knuffelen.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:37

Ik heb RSI en paardrijden is voor mij bevordelijk voor mijn rugspieren en mijn houding (vooral mijn schouders)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:54

dankzij paardrijden herrinerden min hersens weer hoe mijn benen aangestuurd moesten worden. De duizeligheid is beter als ik wat meer rijd, de kramp in mijn spieren en pijn worden minder en tussen de oren werkt het ook goed.

Voor mij dus niets dan positief. Clown

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:37

Wat een geweldig positieve verhalen van iedereen! Wat zijn paarden toch een wonderwerkers he Afgod

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 03:27

Ook ik heb RA reuma en merk dat sinds ik elke dag rijd op mijn eigen paardje ik lichamelijk veel sterker ben geworden. Ik heb minder last van mijn knieen en mijn rug is losser en soepeler na het rijden. Ook geestelijk helpt het mij enorm, ik moet mijn bed uit want ik moet voor mijn schatje zorgen....

Maar er zijn ook wel eens dagen dat het rijden voor geen meter gaat doordat ik pijn heb en daar kan ik dan ook wel weer ontzettend van balen. Maar dat komt veel minder vaak voor, ik voel me er bijna altijd beter door.