[WN] Vraag aan de allround ruiters.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag aan de allround ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:01

Hallo,

ik rijd met boterham op dit moment trail, horsemanship, pleasure en trail.
Ook start ik dit op wedstrijden maar het punt is is dat ik dat uren op bo zit.

Zeker met dat stomme systeem dat je het schema als volg loopt, pleasure l3, l2, l1. Daardoor moet je zolang wachten op je start.

Zetten jullie je paard dan op de trailer of gaan jullie wandelen of blijven jullie erop?

gr [***]

crow

Re: Vraag aan de allround ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:40

Ik ben soms ook een hele dag bezig. Als het even kan, probeer ik een stal te huren zodat Crow even kan relaxen en plassen (doet ie nl niet op de trailer). Dus ik probeer altijd tussendoor het paard wat rust te geven. Maar dan nog zit je er soms inderdaad uren op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:21

Ik wíl er geen uren opzitten.
Vind ik niet eerlijk naar mijn paard.
Dus ik zal nooit all round starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:22

Tja, maar ik vind het ook zo zonde als ik voor alleen reining kom.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:23

Tja dat is meer jouw gevoel dat spreekt dan dat van je paard. Die maakt het niet uit alleen voor reining te komen Knipoog

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:13

gewoon zorgen dat je paard zich lekker even kan ontspannen in een boks .. Dat is mijn prioriteit asl ik een wedstrijd ga rijden. En gewoon selectief kijken wat je kan rijden. Zou zeker niet een hele dag met mijn paard gaan lopen zeulen is voor allebei te vermoeiend.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:45

Wat is er erg aan uren op je paard zitten? Deden de cowboys ook..
Ik hou er wel rekening mee dat de spieren warm blijven en ik op tijd inrij voor het volgende onderdeel.

Je moet ook je paard kennen, de mijne heeft er geen last van om rustig aan de kant te staan wachten. een ander paard staat liever op de trailer. Ook voor de mentale rust.

Er zijn vaak ook boxen te huur.

Het is een keus die je zelf zult moeten maken, met natuurlijk je paard in je achterhoofd. En ook dit kun je 'trainen'. Niet meteen 3 onderdelen starten, maar eerst eens twee.
Ik weet dat in de winter met een dikke vacht, mijn paardje niet meteen de energie heeft voor 3 onderdelen met een lange ( dubbele) pleasure. Dus start ik 2 onderdelen.

Nu dnek ik dat hij wel weer 3 onderdelen aan kan. De laatste wed was een onderlinge met nog een barrel na. nou hij had nog plenty energie daarvoor, maar nog een ronde pleasure had ik niet willen vragen...

Ken je paard, ken jezelf..

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:48

Tussendoor ga ik eraf. Voor het eerste rijonderdeel rij ik haar goed in. Voor de andere onderdelen ga ik er niet lang van tevoren erop om haar even scherp te maken op het onderdeel dat komt.

Tussendoor zet ik haar niet in de veewagen of trailer over het algemeen. Als ik een box heb dan staat ze daar tussendoor in, en anders kijken we samen naar de verrichtingen van anderen of gaan we even grazen o.i.d.. Ik heb niet het idee dat mijn paard het vervelend vind of dat het te vermoeiend is voor mijn paard. Als je paard in goede conditie is zou het niet zo'n probleem moeten zijn. Ik denk dat ik qua tijd tijdens een serieuze training langer op mijn paard zit dan op een wedstrijddag, en dat is echt geen uren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 08:39

Tja, ik rijd o.a. ook endurance en dan zit ik rustig een aantal uur op mn paard. Maar... ondertussen wordt hij wel goed verzorgd. Dat mis ik soms weleens bij westernwedstrijden bij mensen die allround starten. De ruiter eet en drinkt ondertussen wat en het paard wordt vergeten. Dus als de verzorging voor het paard goed is en je voor elk onderdeel gewoon even kort warmrijdt denk ik dat het voor het paard geen vervelende ervaring is. (uiteraard ook rekening houdend met leeftijd/ervaring etc )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:24

Zijn inderdaad soms lange dagen, en dat betekent dat je je management van zo'n dag zo effectief mogelijk moet regelen. (ALS je al een paard hebt dat er geschikt voor is trouwens)
Mijn merrie is een verstandige, die neemt rust wanneer ze kan. Staat ook heel rustig op de veewagen en eet en drinkt goed.
Ik streef er naar om haar zo vaak als redelijkerwijs mogelijk is, wat hooi te laten eten. Zo blijven maag en darmen goed in beweging en het is niet te zwaar. Brok voer ik thuis al niet veel, maar op wedstrijd niet. Wel een bakje wortels of evt. wat muesli als het een echt lange dag is. Mijn merrie drinkt gelukkig ook goed uit de emmer, dus na elk onderdeel krijgt ze water aangeboden.
Soms is de planning zo dat je inderdaad geen tijd hebt om tussendoor je paard op de wagen te zetten. Dan staat ze rustig langs de kant. Ik rij niet veel in. Meer zoals Hollybollie hierboven.

Ik wil wel nog even benadrukken dat lang niet alle paarden (en ruiters overigens Bloos ) geschikt zijn om allround te rijden. Als je druktemakers hebt die de hele dag blijven stuiteren en vervolgens 30 kilo lichter en ingevallen mee terug naar huis gaan, dan vraag ik me ernstig af wat voor lol je d'r als ruiter aan hebt om je paard zo over de kling te helpen.

Overigens meld ik me ook wel eens af voor m'n laatste onderdeel als ik vind dat het te lang wordt, of ik merk dat m'n paard moe is of het zat is. Als we d'r geen plezier met z'n 2en aan beleven, dan hoeft het van mij niet. (En als ik het zelf ergens niet naar m'n zin heb dan zijn we ook zo weg. 't Is hobby, en die zijn bedoeld om leuk te zijn)
Als mijn nieuwe paardje dus bv het allroundrijden ook niet leuk vindt, dan zul je mij dat ook niet meer zien doen. Daar ben ik veel te veel hobbyruiter voor en is de ambitie niet hoog genoeg (zullen de 'kenners' dan zeggen).

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:55

Hi Niels,
Als ik even moet wachten haal ik soms haar zadel er even af, of laat haar even rusten bij de trailer. Of ik doe de singel even wat losser. Hangt er van hoe lang ik moet wachten. Als het volgende onderdeel dan weer begint warm ik haar niet te lang op. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van het paard af. Ik hoef haar nooit lang warm te rijden.
groetjes,
Natascha

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:08

Als de tijd er is kun je hem op de trailer zetten.

Vaak is die er niet en dan zorg je dat je als je weg gaat een hooizak in de trailer hebt. Dan kan hij voor de wedtrijd eten. Dan zorg je dat je een beetje warm rijd voor het eerste onderdeel, daar tussen hoef je niet al te veel te doen (beetje laten staan en voor het volgende onderdeel even rijden) en aan het eind kan hij weer op de trailer met hooi.

Geen probleem hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:08

Hoihoi,

bedankt voor alle antwoorden!

Ik ben zelf zo'n stressbom dat ik het liefst op het paard geplakt zit, stel nou dat ik een ondereel mis Clown

Misschien is het ook wel wat om trail en pleasure te laten vallen, trail is erg leuk maar dat is als eerste altijd en ik wil de reining iig doen. Misschien dat ik de trail met mijn 'nieuwe' pony kan gaan rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:11

Ook niet alle RUITERS zijn geschikt voor allround Niels. Ik heb wel eens medelijden met de beesten van de nerveuzen onder ons.
Heb je 'n nieuwe pony? Ik dacht dat je juist aan het "opruimen" was wegens teveel. Fotooooo's! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:13

nieuwe tussen ''.
Wij zijn bezig onze quarab te berijden. Heb er never wat meegedaan (te weinig tijd) maar nu er toch paarden wegzijn kan ik net zo goed haar gaan rijden Lachen (vader is Cona Beau, dus trail zou toch moeten kunnen?)

En ik vind dat allround rijden juist zo leuk, ik zou gek worden als ik alleen maar zou reinen, trail is ook zo goed voor bo.

gr [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:17

nielsd schreef:
(vader is Cona Beau, dus trail zou toch moeten kunnen?)

'k Weet niet. Kunnen de kinderen van die hengst zelf trailpatterns lezen dan? Of hebben ze een beschermveldje rond de voetjes waardoor ze de balkjes niet aan kunnen raken? Knipoog
Zo niet dan lijkt het me net zoveel kans dat "ze het kunnen" als elke willekeurige andere pony Haha! Maar dat zegt iemand die niet kickt op papieren daar je daar toch niet op kunt rijden Haha!

Ben benieuwd hoe Quarabje 't gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:25

Je hebt gelijk hoor, papier maakt niet alles uit.
Maar er is een grotere kans dat er een goed pleasure paard komt uit een pleasure bloedlijn dan een reiningbloedlijn.
Het wil nog niet zeggen dat ze het perfect doen (training is het meeste) maar er is wel een kans dat ze er iets aanleg voor heeft.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:37

Ik vind ook dat het per paard afhankelijk is.

Heb je een hele rustige die het allemaal niet deert, tja die kan je dan in een gehuurde box zetten of sommige kunnen zelfs alleen in de trailer...!

Ik helaas niet en rijd daarom ook niet allround. Als het die van mij te lang duurt, hoef ik niks meer te verwachten van haar. Dan word ze nukkig, trekt ze de teugels uit m'n handen en slingert ze d'r knar van links naar rechts...
Ik ben daarom ook altijd heel kieskeurig qua wedstrijdprogramma. Ik ben juist blij als men het zo organiseert dat alle trailniveau's achtereen komen, dus trail L3, L2, L1 i.p.v. trail L3, dan weer Pleasure L3 etc etc.
Dan duurt het maar en duurt het maar (sowieso lijkt Trail altijd oneindig... Nors opkijken )

Ik hoef ook geen box te huren want nee, daar hangt een ander luchtje in en dan kan mevrouw niet relaxen. Ik weet bij voorbaat al dat ze dan alles alleen maar onder kakt en rondjes rent in de box.
De trailer is al helemaal geen optie want dan kan ze bijna geen andere paarden zien.

Mijn paardje is gewoon geen allrounder, puur vanwege de tijdsduur. Die is te lang.
Ze is nou eenmaal een vurig bommetje af en toe. Niemand die het ziet hoor, maar schijn bedriegt Haha!

Anyway, hoop bla bla hahaha maar dat is dus mijn reden waarom ik geen allround rijd. Sommige paarden kunnen het en sommige gewoon niet (idem voor mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:57

Is helemaal geen hoop Blabla Majella, ik vind dat een héle goede reden om het niet te doen. Paardrijden mag ook voor het paard best leuk zijn. Toppie dus wat mij betreft!