[WN] koeien vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

koeien vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:51

Als er genoeg animo is willen een aantal van ons graag een cow clinic organiseren.
of het teampenning word of basis cow working ligt natuurlijk aan degene die ons kan helpen/lesgeven.
ik wou dus graag weten wie in de buurt van A'dam/aalsmeer les zou willen geven.we moeten het er nog over hebben met de eigenaar van de stal maar we willen alvast rond kijken of het wel te doen is.voordat we meteen aan de bel hangen.

nadat ik zo enthousiast geworden was over de cowworking clinic in oud gastel had ik wat mensen op wennekers(aalsmeer) gesproken en hun zouden het ook erg leuk vinden.aangezien we al behoorlijk wat western ruiters hebben in die omgeving en stal zullen er vast nog meer zich aanmelden.

ook had ik een vraag over de koeien/kalfjes.
moeten het er meer dan 5 zijn? en kunnen het kalfjes zijn die niet echt gewend zijn dat er paarden achterna rennen. welke mensen geven daar allemaal les in? en waar kunnen we dan de koeien regelen?

hopelijk kunnen wij dan binnenkort ook in onze buurt achter de koeien aanhobbelen Knipoog

crow

Re: koeien vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:58

De koeien moeten tussen de 9 en 14 maanden oud zijn is ons toen geadviseerd (in Oud Gastel). Het is juist goed dat de koeien nog geen paarden gewend zijn, anders kennen ze het spelletje op een gegeven moment ook wel.
Voor koeien zul je zelf de boer op moeten. Bij ons viel het nog niet mee om koeien geleverd te krijgen, hebben nu een vast adres.
Wij zijn begonnen met 12 koeien en werken nu met 20 koeien. Als je wilt teampennen ben je meer met de koeien bezig en heb je ook een grotere kudde nodig (daarom zijn we naar 20 gegaan). Als je basis doet, kun je met minder koeien werken.
Succes met organiseren!!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:59

ok tanx dat helpt al een hoop. bij de tijd dat we het willen gaan doen zullen er vast genoeg kalfjes bij ons op stal staan. even overleggen dus met de eigenaar of hij dat wel zo'n goed idee vind. ik had het erg naar mijn zin bij jullie clinic maar vind het toch wel ver om er zo weer even met de trailer heen te rijden.vandaar dat het ons leuk leek om het in de buurt te doen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:14

je zou Jan van Berendonk eens kunnen vragen die geeft ook les met koeien en woont in nieuwvenep.

je moet eigenlijk zo rekenen: per ruiter ong. 2 koeien dus als je 10 ruiters hebt heb je 20 koeien nodig.
ik weet niet of ze bij wenenekers zelf ook nog koeien hebben maar dan mag je daar geen koeien aan voeren, dus zal je het met de koeien van wenekers zelf moeten doen.
op elke andere manege of stal moet je er op letten dat er geen evenhoevige dieren aanwezig zijn ( schapen geiten etc.) want ook dan mag je geen koeien aanvoeren.

ik vind het een heel idee om in het midden vanhet land ook iets met koeien te organiseren we kunnen wel wat nieuwbloed gebruiken in de koeienonderdelen op wedstrijden.

succes

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 16:33

hai weet jij hoe ik dan Jan Berendonk kan benaderen hiervoor??

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:44

piggeljay schreef:
je zou Jan van Berendonk eens kunnen vragen die geeft ook les met koeien en woont in nieuwvenep.

je moet eigenlijk zo rekenen: per ruiter ong. 2 koeien dus als je 10 ruiters hebt heb je 20 koeien nodig.
ik weet niet of ze bij wenenekers zelf ook nog koeien hebben maar dan mag je daar geen koeien aan voeren, dus zal je het met de koeien van wenekers zelf moeten doen.
op elke andere manege of stal moet je er op letten dat er geen evenhoevige dieren aanwezig zijn ( schapen geiten etc.) want ook dan mag je geen koeien aanvoeren.

ik vind het een heel idee om in het midden vanhet land ook iets met koeien te organiseren we kunnen wel wat nieuwbloed gebruiken in de koeienonderdelen op wedstrijden.

succes

je mag ze wel aanvoeren, alleen ben je niet meer vrij van ibr en andere ziektes.
wat de boer veel geld gaat kosten met bloed tappen en testen van het bloed, en daar zal de boer er niet blij mee zijn.
teminste wij niet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:46

en je mag ze dan ook niet meer afvoeren.
ik had het over een stal zonder koeien of geiten of schapen Loes-freke
( wij hebben zelf een vehouderij en regelmatig contact en controle van de aid, uit deze bron haal ik mijn informatie)