klasse 2 voor het eerst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

klasse 2 voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:43

misschien een onzinnig topic maar kan wel handig zijn. Straks ga ik klasse 2 starten en wil me natuurlijk goed voorbereid hebben.

Voorkeuringen zijn hetzelfde en de nakeuren ook toch? in de zin van na een half uur keuren na binnen komst.

Nu gaat het voornamelijk om de vet gate. Ik kom daar binnen, wordt er dan een tijd opgeschreven net als de PA? en dan? moet ze dan geheel gekeurd worden net als in de voorkeuring? of alleen locomotie en de pols ademhaling. Hoe lang mag ik wachten met aanbieden voor de keuring? 20 min dacht ik klopt dit? endan heb ik vanaf de keuring zoveel min verplichte pauze. Moet er voor dat je weer weg gaat weer gekeurd worden? of is dit alleen als ze het niet helemaal vertrouwen. Gaat de rijtijd gewoon door als ik me nog niet gemeld heb voor de locomotie etc?

Volgens mij zit ik wel redelijk goed maar wil het ff checken

Lenneke_

Re: klasse 2 voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:59

Je komt binnen, zorgt dat er een groom staat om je op te vangen (niet perse noodzakelijk, maar wel heel handig) en geeft je kaart af. Ondertussen loop jij of je groom met het paard naar de groomarea en de ander wacht tot de kaart ingevuld is en neemt de kaart weer mee.

Vanaf de tijd die genoteerd staat op je kaart heb je 20 minuten om aan te bieden. Dus paard afzadelen, laten drinken, koelen, sponzen, dekens op en ondertussen de hartslag meten als je dat kan (anders moet je gokken wanneer hij goed is)
Als je denkt dat hij onder de 60 is loop je naar de vetarea en roep je dat je aanbiedt (<nummer> biedt aan) Je geeft weer je kaart af om de tijd van aabieden erop te laten zetten en je krijgt hem meteen weer terug.
Als het goed is komt er meteen een veterinair, die meet de hartslag. Is die onder de 60 dan stopt je rijtijd en gaat je rusttijd in (meestal een half uur) Vervolgens wordt je paard weer van top tot teen gekeurd, net als de voor- en nakeuring.
Is hij goedgekeurd dan ga je je paard en jezelf verder verzorgen in de groomarea. Is hij afgekeurd dan is de rit afgelopen.

Is de hartslag bij aanbieden nog boven de 60 dan moet je de hele 20 minuten (dus vanaf binnenkomst) vol maken en dan alsnog aanbieden. Is hij dan wel goed krijg je de keuring enzo. Is hij nog niet goed dan is de wedstrijd afgelopen.

Is je paard goedgekeurd dan geef je je kaart weer af om je vertrektijd in te laten vullen en neem te kaart gelijk weer mee.

Nu heb je tijd om je voor te bereiden om de volgende ronde. Dit is voor iedereen verschillend en afhankelijk van het aantal grooms.
Ik laat mijn grooms Anouar en het tuig verzorgen. Dat wil zeggen, zorgen voor water, hooi, eventueel gras, krachtvoer, eventueel electrolyten, een wasbeurtje, massage, een schoon dekje, een spons over het hoofdstel en de singel...
Ik zorg voor mezelf, even lekker zitten, wat eten en drinken, flesje voor onderweg weer vullen, nieuwe meuslireep in m'n zak...

10 minuten voor vertrek ga je weer rustig opzadelen zodat je netjes op tijd weer van start kunt voor de volgende ronde.

Nog wat tips. Controleer je veterinaire kaart goed!! Daar gaat nog wel eens wat mis (het blijven toch mensen) en het is heel zuur als je daardoor gediskwalificeert wordt.
Als je met een gps rijdt zet die dan uit in de vetgate (vergeet ik altijd en dan klopt er niks meer van)
Zoek van te voren uit wat je lekker vind om te eten en te drinken in de vetgate

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:43

mijn dank is groot zat dus wel in de goede richting. Stel ik twijfel over de rit en wil halverwege stoppen, wanneer geef ik dat aan en geld die gereden km nog voor de klasse 1 toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:46

Dit zegt het reglement

In de klasse II, III en IV is het toegestaan om de rit voortijdig te beëindigen. De deelnemer kan dit beslissen nadat de vetgate is doorlopen en het paard is goedgekeurd. Het paard moet op de out-time nagekeurd worden, als hij hierbij wordt goedgekeurd telt de rit in de administratie mee als een goed uitgereden rit voor het aantal kilometers dat is afgelegd. De wedstrijddierenarts vermeldt de aangegeven beëindiging en het aantal goed gereden kilometers op de veterinaire kaart. Een combinatie die de rit voortijdig beëindigd wordt niet opgenomen in het klassement. De bedoelde combinatie wordt zonder een plaatsingsnummer op de uitslagenlijst vermeld met de vermelding: ‘rit beëindigd op VG, goedgekeurd voor klasse.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:54

dus pas melden bij de desbetreffende vet bij de goedkeuring en na een half uur dus weer keuren

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:56

Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:03

nou mooi dan ben benieuwd of we het gaan halen hihi

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:46

en hoe zit het bij de finish. Is het dan zo wie het eerst over de finish komt gewonnen heeft of is de gene die het eerste aanbied degene die wint. En goedgekeurd wordt natuurlijk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:53

Wie het eerst over de finish komt wint, mits goedgekeurd natuurlijk.
Hartslag wordt wel gemeten, maar het maakt niet uit hoe hoog die is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:21

moet je dan meteen aanbieden voor de keuring of gaat dat precies hetzelfde als klasse1 na een half uur keuren

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:21

Na een half uur

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:21

jeetje wat ben je snel hihi

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:20

Ik wil dit jaar ook voor 't eerst klasse II rijden en heb nog een vraagje. Als ik het goed begrijp loopt tijdens die 20 minuten de rijtijd gewoon door, is het dan niet handiger om voor je aankomst al een tijdje rustig te stappen zodat de hartslag van je paard bij binnenkomst al goed is en je gelijk aan kunt bieden? Of zeg ik nou iets heel stoms???

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:34

Zodra je over de finish komt stopt je rijtijd. Dat van doorlopende rijtijd is alleen in de vetgate. Daar moet je na binnenkomst (arrivaltime) binnen 20 minuten aanbieden. Daar stopt de rijtijd wel pas als je dan aanbied (intime)

Edit: ik las je vraag verkeerd Haha! Ik dacht dat je het over de finish had Tong uitsteken
Maar wat je zegt klopt inderdaad.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

kirstentje schreef:
Ik wil dit jaar ook voor 't eerst klasse II rijden en heb nog een vraagje. Als ik het goed begrijp loopt tijdens die 20 minuten de rijtijd gewoon door, is het dan niet handiger om voor je aankomst al een tijdje rustig te stappen zodat de hartslag van je paard bij binnenkomst al goed is en je gelijk aan kunt bieden? Of zeg ik nou iets heel stoms???

Nee hoor, je zegt zeker niets stoms! Een paar honderd meten stappen zorgt dat je sneller je hartslag onder de 60 hebt en is ook beter voor de spieren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:09

Ik stap meestal zo'n 500 meter. Idd beter voor de spieren en dan zakt de hartslag meteen al richting de 60 (bij Anouar) Eenmaal in de vetgate gaat hij standaart plassen, dan zadel eraf, even snel een beetje netjes maken en dan kunnen we altijd al meteen aanbieden.

Je kan dat natuurlijk thuis uit proberen, wat het beste werkt. Voor sommige paarden is het beter om langer te stappen en voor sommige paarden is het beter om tot vlak voor de vetgate rustig te blijven draven.

Doe een hartslagmeter om als je die hebt of neem anders een stetoscoop mee. Ga aan het eind van je rit een stukje stappen, dan even stil staan en kijk hoe snel hij onder de 60 is.