[END] Wel / geen Endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vealosz

[END] Wel / geen Endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:14

Laatste tijd hoor ik zoveel over Endurance, en het trekt me steeds meer aan.

Ik heb een draversruin van 4,5 jaar en heel snel ademt, al is hij niet moe.

Ik weet niet zo wat ik moet doen, aangezien de dressuur sport me ook steeds meer aantrekt.

Is het verstandig om met een 4,5 jarige dravers ruin die snel ademt, heel erg hard wilt endurance te gaan doen?

& Zoja
Wat zou ik dan allemaal moeten aanschaffen voor het endurance sport?
xx.

WendyBZ

Re: [END] Wel / geen Endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:45

Als ik jou was liet ik hem eerst eens rustig op gewicht komen voor ook maar aan een sport te denken.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:35

Is hij zo mager dan?
Eerst zorgen dat een paard goed in zijn vel zit!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 09:53

Op gewicht, is bijna in orde.
Dat is niet zo'n probleem, maar ik wil bepalen wat ik later met Veal ga doen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:02

als ik jou was zou ik eerst proberen hem een tijdje op het goede gewicht te houden en dan gewoon doen wat jij leuk vind. Je hebt het paard ook nog niet zo lang toch? Dressuur is dat basis van alles begin daar gewoon mee. Je kan daarna als je hem helemaal kent wedstrijden in de endurance starten en de basis van alles is dressuur
Laatst bijgewerkt door araber op 05-02-08 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:05

Je hoeft toch niet òf te dressuren òf endurance te rijden? Afwisseling is toch altijd leuk, zowel voor je paard als voor jou?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:09

Inderdaad, je hoeft toch geen keuze te maken.
Beied kan ook.
Op de dersite kan je volgens mij tabellen inzien, hierin staat de leeftijd van het paard en in welke klasse je maximaal mag lopen.
Persoonlijk zou ik nog even wachten, gezien de leeftijd, maar goed die keuze is aan jou natuurlijk Knipoog

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:17

VeerenAshley schreef:
Je hoeft toch niet òf te dressuren òf endurance te rijden? Afwisseling is toch altijd leuk, zowel voor je paard als voor jou?

Je paard is een tijdje heel mager geweest laat hem nog even rustig bijkomen. Een endurance wedstrijd vergt veel energie en als je dressuur ook leuk vind dan kan je daar toch mee beginnen (dan spreek ik nog niet over wedstrijden) en als het goed gaat kan je ook endurance gaan rijden. Ik zeg niet dat je moet kiezen. Persoonlijk zou ik zeggen doe het rustig aan, en kijk of je paard overdag buiten kan staan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:33

lars schreef:
VeerenAshley schreef:

Je paard is een tijdje heel mager geweest laat hem nog even rustig bijkomen. Een endurance wedstrijd vergt veel energie en als je dressuur ook leuk vind dan kan je daar toch mee beginnen (dan spreek ik nog niet over wedstrijden) en als het goed gaat kan je ook endurance gaan rijden. Ik zeg niet dat je moet kiezen. Persoonlijk zou ik zeggen doe het rustig aan, en kijk of je paard overdag buiten kan staan.

Ja, eerst moet de basis (zowel w.b. gezondheid, manier van houden als van training) goed zijn natuurlijk!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:00

waar komt die info vandaan dat dit paard zo mager zou zijnetc etc?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:43

gevonden.

persoonlijk zou ik het heel raar vinden als het paard in 3 weken ineens goed in gewicht is. Is er al gevonden waarom hij zo mager was want meestal ligt er iets medisch achter door pijn, ook al denk je zelf van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:03

Vind het vervelend om te zeggen meid, maar ik vind veal nog lang niet op orde. Hij gaat super de goede kant op zoals ik op draverspraat al zei, maar jullie zijn er nog lang niet.

Daarnaast, dressuur is de basis van alles. Dat zul je dus eigenlijk altijd moeten blijven rijden. Endurance kan er makkelijk naast. Maar zorg eerst dat hij helemaal op en top is voor je aan endurance gaat denken Lachen
(en dat gaat misschien wel langer duren dan je verwacht )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:30

Voordat Veal klaar is voor endurance, ben je nog wel een jaartje verder.... Hij is echt nog te mager, slecht in conditie, slecht in de vacht, enz... Geef hem nog wat meer tijd en ga in de tussentijd zelf eens kijken op een wedstrijd of ga iemand groomen, daar leer je echt heel veel van.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:24

Ik ga ook niet gelijk beginnen ofzo hoor.
Maar ik vroeg me gewoon af, dat als Veal weer in orde zou zijn of hij der wel geschikt voor zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:32

Waarom niet? Knipoog

Er zijn meerdere topic's over dravers en endurance.

Dat snelle ademen, is dat precies in de maat van zijn lopen en over zodra hij stopt met lopen is het over?
Er staat mij iets bij dat hier over ook een topic heeft gelopen, meerdere dravers doen dit, ook enduarnce dravers.

[DRS] Mijn draver briest bij elke pas?