rijden na neuritis vestibularis (ontsteking evenwichtsorgaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

rijden na neuritis vestibularis (ontsteking evenwichtsorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:32

Ik zit thuis met een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan. De verwachting is dat dit wel weer snel opknapt, maar dat je nog weken tot maanden last kan houden van draaiduizeligheid.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Ik ben best bang om weer te gaan rijden, mijn paardje wil best wel eens een keertje onschuldig schrikken en een metertje of 5 wegschieten. Normaal lach ik erom maar nu lijkt me dat heel eng. Ik ben bang dat ik dan duizelig ben en er zomaar af ga vallen.

Hoe kan je veilig en prettig weer opbouwen? Hoelang zal ik uit de running zijn? Wie o wie heeft ervaringen?

Caresse07

Re: rijden na neuritis vestibularis (ontsteking evenwichtsorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:42

Ik weet niet of ik echt een ontsteking heb gehad aan mijn evenwichtsorgaan of dat ik "gewoon" een aanval van evenwichtsstoornis heb gehad. Het is bij mij al wel heel lang geleden dat het gebeurde, ik zat op mijn werk en werd onwel, alles draaide om me heen en ik ben toen naar huis gebracht (woonde nog thuis toen). Moeder de huisarts gebeld en ik medicijnen tegen het overgeven en tegen de duizeligheid gehad. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me nog nooit zo beroerd heb gevoeld en wens het nooit meer mee te maken, maar tot op de dag van vandaag heb ik nog wel last van duizeligheid als ik bijvoorbeeld te weinig geslapen heb, me te druk heb gemaakt. Ik heb heel lang niet alleen in de auto durven zitten, uit angst weer een aanval te krijgen, maar heel langzaam maar zeker ben ik toch weer dingen alleen gaan doen. Op dat moment reed ik nog geen paard, maar ik denk dat je gewoon heel rustig moet gaan opbouwen en in het begin moet proberen om niet alleen te zijn als je rijdt, dat is gewoon voor je eigen idee erg fijn. Met paardrijden heb ik er eigenlijk niet echt meer last van, maar heel soms zit ik wel eens in de auto en krijg dan het idee dat ik weer zo'n aanval krijg en dan breekt het zweet me echt uit Bloos Ik ben er al met al toch wel een poosje zoet mee geweest omdat ik erg onzeker van werd. Ik heb ook jaren met de medicijnen tegen de duizeligheid in mijn tas gelopen voor het geval dat..... Knipoog Ik hoop dat jij er sneller vanaf bent en wens je in ieder geval sterkte met je herstel Lachen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:46

Tref in ieder geval veiligheidsmaatregelen. Laat iemand met een extra touw aan je paard mee lopen. Net zo lang tot je je veilig genoeg voelt. En test jezelf een beetje. draai jezelf bijvoorbeeld eens snel om terwijl je op paard zit en kijk wat dat met je evenwichtsgevoel doet.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:25

Misschien is het voor de eerste tijd prettiger om een ontzettend braaf en mak paard te rijden? Gewoon om je wat zekerheid te geven over het paardrijden an sich. En als dat goed voelt weer op je eigen paard klimmen met de tips die StableEnable hierboven geeft.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:34

Mijn moeder heeft dat een tijdje geleden ook gehad en die heeft er nu soms nog last van... Ik weet wel niet juist meer wanneer. Ik zou toch ook je voorzorgen nemen en er voorlopig iemand laten naast lopen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:04

Misschien kun je iemand vragen om aan de hand met jou te oefenen met 'wegspringen' of 'vooruitschieten'. Zo kun jij je concentreren op je paard (of een ander, misschien braver paard) en weet je ook wat je voelt.

Ik weet van een (overigens niet-paardrijdend) vriendinnetje met v.n. dat ze er toch wel een tijdje last van heeft gehad in bijv. de trein of tijdens lange autoritten - in principe ben je er nl. pas vanaf wanneer je evenwichtsorgaan zich weer hersteld heeft, of wanneer je lichaam zich er aan aangepast heeft dat er nog maar eentje werkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:46

Vanwege de MS die ik heb is mijn evenwichtsorgaan permanent van slag en heb ik 24 uur per dag last van draaiduizeligheid. medicijnen onderdrukken wel wat maar zeker niet alles.

Rijden is daardoor wel moelijker en lastiger geworden voor me. En alleen naar buiten gaan is er al helemaal niet meer bij. Dat moet met een begeleider ernaast.

Ik weet niet op wat voor zadel je rijdt maar als het een engels zadel is zou je mischien een passend westernzadel kunnen lenen vanwege de knop.

Heb je echt alleen een engels zadel dan kun je zowiezo met een oude beugelriem een halsriem maken waar je je aanvast kunt houden. Eventueel kun je een zadeltas voor en achterop het zadel bevestigen waardoor je wat meer steun rondom hebt.

Rij in het begin alleen met een begeleider ernaast die je in geval van te veel draaierigheid kan tegenhouden. Daarna vooral alleen rechte stukken rijden in stap zodat ej paard ook went aan je wat wiebeligere zit. ervaring leert dat ze daar onzeker van kunnen worden omdat je anders zit dan ze van je gewend bent.

Daarnaast is het een kwestie van voorzichtig opbouwen en kijken wat je aankunt. Niet teveel kleine wendingen maken en vooral proberen te kijken waar je heen rijd en rustig je hoofd bwegen. Doe je dat niet kan het een extra duizeligheid opwekken weer.

Zelf rijdt ik met een aangepast boomloos zadel met extra hoge steun voor en achter en bij heel erge duizeligheid een western zadel. En altijd met een halsriem erbij. Stap en galop gaan redelijk goed maar draf is echt bijna onmogelijk. Daarnaast is mijn knollie er nu zo aan gewend dat hij uit voorzorg gaat stilstaan als ik ga zitten wiebelen. Hij voelt het sneller aankomen dan ik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:03

Nou ik heb weer een paar keer gereden. Een week geleden voor het eerst. Een meisje van de manege heeft mijn tinkertje losgereden(die overigens superbraaf was na 6 week vakantie, hooguit een beetje voorwaarts).
Ik heb een bokriempje aan mijn zadel gemaakt waaraan ik me op wankele momenten kan vastgrijpen en het ging eigenlijk best goed. Alleen lichtrijden viel erg tegen.
Een paar dagen daarna heb ik een halve les meegereden en idd alleen grote figuren en tussendoor wat meer stappen en gisteren heb ik voor het eerst gewoon voor mezelf gereden.
Het valt me niet mee en na 20 minuten ben ik kapot maar ik ben zo blij dat ik weer rijd!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:47

Ik heb door een tumor in één oor helemaal geen evenwichtsorgaan en in de andere nog maar deels.
Ik heb ook heel veel last gehad van evenwichtsstoornissen, duizeligheid enz. Op de een of andere manier heb ik hie rbij het rijden nooit echt heel erg last van gehad. Wel dat ik duizelig was en niet meer wist wat boven of onder was. Maar als ik in mezelf dacht van gewoon blijven zitten lukte dit eigenlijk altijd. (ik ben er wel één keer afgevallen)
Bij mij begon het meestal heel weinig (de duizeligheid) en dan kon ik meteen gaan stappen of stilstaan en wachten tot het beter werd.
Het kost inderdaad allemaal erg veel inspanning en je kunt er heel moe van worden.

Zotrg als je gaat rijden gewoon dat er altijd iemand in de buurt is voor het geval dat er wat gebeurd!
Heel veel sterkte verder!