Vanwege de MS die ik heb is mijn evenwichtsorgaan permanent van slag en heb ik 24 uur per dag last van draaiduizeligheid. medicijnen onderdrukken wel wat maar zeker niet alles.
Rijden is daardoor wel moelijker en lastiger geworden voor me. En alleen naar buiten gaan is er al helemaal niet meer bij. Dat moet met een begeleider ernaast.
Ik weet niet op wat voor zadel je rijdt maar als het een engels zadel is zou je mischien een passend westernzadel kunnen lenen vanwege de knop.
Heb je echt alleen een engels zadel dan kun je zowiezo met een oude beugelriem een halsriem maken waar je je aanvast kunt houden. Eventueel kun je een zadeltas voor en achterop het zadel bevestigen waardoor je wat meer steun rondom hebt.
Rij in het begin alleen met een begeleider ernaast die je in geval van te veel draaierigheid kan tegenhouden. Daarna vooral alleen rechte stukken rijden in stap zodat ej paard ook went aan je wat wiebeligere zit. ervaring leert dat ze daar onzeker van kunnen worden omdat je anders zit dan ze van je gewend bent.
Daarnaast is het een kwestie van voorzichtig opbouwen en kijken wat je aankunt. Niet teveel kleine wendingen maken en vooral proberen te kijken waar je heen rijd en rustig je hoofd bwegen. Doe je dat niet kan het een extra duizeligheid opwekken weer.
Zelf rijdt ik met een aangepast boomloos zadel met extra hoge steun voor en achter en bij heel erge duizeligheid een western zadel. En altijd met een halsriem erbij. Stap en galop gaan redelijk goed maar draf is echt bijna onmogelijk. Daarnaast is mijn knollie er nu zo aan gewend dat hij uit voorzorg gaat stilstaan als ik ga zitten wiebelen. Hij voelt het sneller aankomen dan ik.