[WN] Western in manege les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann__

Western in manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:39

Ik heb vanavond weer manege-les, nu willen we Western oefeningen gaan doen.
Ik heb geen idee wat voor ervaring de pony's hiermee hebben, dus weet iemand leuke, simpele oefeningen?

Groetjes,

ps - er zit ook één heel jonge pony bij.

Chiba

Re: Western in manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:50

Bedoel je westernoefeningen in en dressuurles?

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:31

Gewoon Western oefeningen in de les ipv. dressuur. gewoon voor de lol een keer Knipoog

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:26

In western worden er veel voltes gereden, achteruit gaan en zo. Maar ik denk niet dat je veel oefeningen kan doen die echt enorm anders zijn dan in dressuur zonder iets van western af te weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:37

Western is net als dressuur, er is concentratie voor nodig. Dus even voor de lol een paar oefeningen doen en dan ook nog goed uitvoeren gaat moeilijk worden aangezien je paarden ervoor getraind moeten zijn. En de ruiters ook. De teugels losgooien en rijden maar is ook geen optie want dat is alles behalve western rijden. Helaas denken veel mensen dat je aan het westernrijden bent als de teugels als enorme waslijnen erbij laat hangen. Maar dat is het einddoel, daarvoor ben je jaren bezig met een teugeltje op de normale maat.

Wat je zou kunnen doen zijn idd back ups maar engelse paarden zijn gewend aan een paar pasjes achterwaarts waar westernpaarden een aantal meter, voltes en vierkantjes in z'n achteruit kunnen uitvoeren zonder problemen. Je zou evt wat neckreining kunnen doen of een behendigheidsparcourtje neer kunnen zetten waar de ruiters en paarden dan overheen moeten.

Met de heel jonge pony zou ik het btw niet doen, westernhulpen en oefeningen zijn anders. Laat hem eerst goed kennis maken met de manier waarop jullie hem nu rijden en ga dan pas western oefeningen doen om miscommunicatie te voorkomen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:55

Je zal de les inmiddels al hebben gehad.
Ik dacht meer aan trail-oefeningen. Bijvoorbeeld door een L-vorm van balken stappen en achterwaarts in gaan. Over balkjes stappen, zijwaarts over een balkje, slalommen om pilonnen, ergens over heen stappen (als dat niet te eng is), iets oppakken en dat ergens weer weg zetten etc.
Misschien eerst oefenen en dan om de buurt je kunsten vertonen. Westernruiters staan vaak in een line-up, op een rijtje aan de korte zijde van de bak. Is wel moeilijker, want paarden willen vaak naar de andere paarden terug.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:42

DAt zijn wel goede ideeën van Lise 81! MAar bij ons deden we dat sowieso in de les, maar dan eerder onder de nomer ponyspelletjes. Behalve het achteruit gaan tussen balken Bloos