Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:17

Hallo bokkers,

Ik had even een vraagje. Ik ben de training met Silence nu langzaam aan het opbouwen, maar zijn snelheid is niet denderend.
Dat merkte ik vorig jaar in laag soeren ook, met de kennismakingsklasse.
Dit komt ook doordat hij hele kleine pasjes neemt en daardoor dus wat langzamer vooruit komt.
Voor zijn doen loopt hij wel goed door, maar niet zo snel in verhouding tot andere paarden.

Nu vroeg ik me af, of jullie tips hebben om op een verantwoorde manier de snelheid te kunnen trainen en opbouwen.

Nu zit hij heel kort aan de 9 km/uur. Soms net eronder, soms er net boven.
Dus vrij riskant bij de klasse 1 wedstrijden.

Alvast bedankt.

PBA_

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:52

Het opbouwen van de snelheden wordt pas in een later stadium gedaan. Het is immers niet de afstand maar de snelheid dat de paarden nekken, dus dit moet je voorkomen. Probeer dan meer draf en galop in je training op te nemen de snelheid van je paard dus harder laten draven etc komt niet ten goede van zijn economische gang en dus zijn hartslag. Dus eerst even verder zijn draf en galop opbouwen en de stap verminderen. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:08

Als hij een groot deel kan draven met stukken galop en stukjes stap er tussen zal de snelheid uit eindelijk ook hoger liggen. En inderdaad, het is de snelheid wat gevaarlijker is dan de afstand.

Hoelang achter elkaar draven jullie, en hoe lang moet er worden gestapt voor hij weer op adem is?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:12

inderdaad. het draven steeds meer uitbouwen. en oefenen op een rustige ontspannen galop. dat is ook prettig voor jezelf, om even te kunnen gaan zitten zeg maar.

ik draaf (klasse 1) bijna de hele wedstrijd. af en toe doe ik een galopje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 14:27

Bedankt voor de antwoorden.

Grote stukken draven, zijn geen probleem voor hem.
Ook is hij altijd snel weer op adem, hoe lang precies moet ik nog even in de gaten houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:46

Meet eens op een pad van bekende lengte bv 2 kilometer hoe lang hij daar over doet in z'n normale tempo. Het wil er bij mij niet in als ik z'n foto's zo in je profiel zie dat jouw paard niet minstens 12-13 km/u zou draven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:48

Ik zal het eens opmeten.

Met de kennismakingsklasse zaten we voorin de 9 km/uur.
En daar moest hij flink rennen, om de rest bij te kunnen houden.
Zoals ik al zei neemt hij hele kleine pasjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:50

Hoe was toen de verhouding van draf en stap in die kennismaking?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:51

Veelal draf. Sommige stukken stap.
Met de stukken draf had Silence ook geen moeite, meer met de rest bij te houden.
Die gingen vaak te snel voor hem en hij moest vaak bij galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:56

Dat kan ook wel weer een hoop verklaren. Als hij veel moet bij galoperen moet hij ook weer veel op adem komen door te stappen en langzaam te draven.

Hoelang zijn de stukken die je nu draaft? Zowel de lengte als de tijd. Op google earth kun je je route tot in de details na gaan, dat is weer heel handig om je snelheid te bepalen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 16:00

Bedankt voor je reactie.

De tijd die we nu draven is eigenlijk per keer verschillende.
Soms draven we stukken van 10-15 minuten, maar soms ook van ruim een half uur.
Qua afstand zou ik eens na moeten meten. We zijn nu nog vooral de bossen aan het verkennen hier, dus dan hou ik de afstanden niet precies bij.
Wel de totale afstand natuurlijk maar wat minder hoe lang ieder stuk is.

Dit gaat allemaal goed.

Ik moet wel zeggen, dat ik komende maand een systeem wil gaan kopen, waarom de snelheid te zien is.
Want zo weet ik die natuurlijk niet precies.

Misschien ligt de snelheid als hij alleen loopt wel beter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:52

Mijn ervaring is dat die snelheid vanzelf wel komt. De eerste twee keer reed ik ook amper 9 km/uur. Pas vanaf de derde keer kreeg ik een beetje meer gevoel voor snelheid en ging we ook harder rijden.
De eerste keer verlies je toch ook nog veel tijd op de groompunten, hoe goed je je ook voorbereid.

Dus ik zou me niet zo druk maken om die snelheid. Gewoon lekker rijden. Ze gaan vanzelf harder draven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:41

Gelukkig is het voor mij ook het belangrijkste om gewoon lekker te rijden.

Maar eventuele tips zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Maar ik ga me er zowieso niet te druk om maken.
Ga er ook vanuit, dat de eerste keren de kans groot is dat we buiten de minimum tijd/snelheid vallen, maar dat is ook totaal niet van belang voor mij. Dat komt inderdaad vanzelf.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:49

Lenneke_ schreef:
Mijn ervaring is dat die snelheid vanzelf wel komt. De eerste twee keer reed ik ook amper 9 km/uur. Pas vanaf de derde keer kreeg ik een beetje meer gevoel voor snelheid en ging we ook harder rijden.
De eerste keer verlies je toch ook nog veel tijd op de groompunten, hoe goed je je ook voorbereid.

Dus ik zou me niet zo druk maken om die snelheid. Gewoon lekker rijden. Ze gaan vanzelf harder draven

Zo heb ik het ook ervaren afgelopen jaar (ons eerste endurance-seizoen) Het groomen kostte ons in het begin ook relatief veel tijd inderdaad.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 17:51

Ja daar ga ik inderdaad ook wel van uit, dat ik daar vrij veel tijd kwijt zal zijn.
Maar ik neem ook gewoon de tijd om alles goed onder de knie te krijgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:25

Met 10 a 15 min draven en dan een onbekend aantal minuten stappen komt je gemiddelde snelheid indd erg omlaag...
Ga trainen op langere stukken draven, en korter stappen. Wel geleidelijk opbouwen. Hoe minder je stapt en korter je stopt op de groomplekken hoe gemiddelder de snelheid blijft.
Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat je paard niet rond de 12 km/h kan draven.
Mijn eerste wedstrijd zat ik ook onder de 9 km/h, en dat lag niet aan zijn snelheid, want die is vrij hoog.
Het kwam door te lang stoppen op groomplekken... Als je dan ook nog vaak en lang moet stappen voordat ze op adem zijn om weer te draven, ben je helemaal veel tijd kwijt. Houdt ook rekening met de laatste afstand voor de P/A en Finish...

Leer hoeveel afstand hij nodig heeft om een lage hartslag te krijgen, en ook hoelang je daarop stapt. Dit is van belang voor de P/A en de Finish...
Die moet je namelijk ook in je totale rijtijd meenemen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:28

OK dan! Heel erg bedankt, heb ik zeker wat aan.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:14

Stapt je paardje zonder zadel ook met zulke kleine pasjes? Anders zou je dus ook eens kunnen kijken of je daar een oorzaak voor kan vinden.

Voor de rest zijn de tips denk ik goed om aan te gaan werken. Steeds meer draven, en weten wat je gem snelheid is in die stap en draf...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:16

Nee, dat heeft hij altijd.
Ook los in de wei bijvoorbeeld.
Dus het heeft niks met het zadel te maken Knipoog

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:33

Silence schreef:
Nee, dat heeft hij altijd.
Ook los in de wei bijvoorbeeld.
Dus het heeft niks met het zadel te maken Knipoog

Altijd goed om fysieke problemen uit te sluiten (en inderdaad valt het zadel soms daaronder!)
Dan gewoon lekker aan de slag met steeds wat langer draven en daarmee de snelheid verhogen!
Succes en veel plezier

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:34

Dank je, komt vast goed Knipoog

Zulke problemen wil ik inderdaad ook altijd uitsluiten.
Ostheopaat is laatst ook geweest.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:00

Vergis je niet in de stukken die je stapt. Dit vreet echt tijd. Een klein rekensommetje;
Als je een rit rijdt van 30km, een wedstrijd, en je hebt op 16km de P/A zitten. Er zijn in totaal 5 groompunten, waar je de tijd neemt om terug te nemen naar stap, een broodje of drankje aan te pakken, je flessen aanpakt om te koelen en een poging doet tot drenken, en vervolgens weer in draf weggaat. Je doet over zo’n groompunt gemiddeld.. wat zullen we zeggen? 3 minuten? Keer 5, zijn dat al 15 minuten dat je geen enkele meter aflegd.

Je rijdt voornamelijk in draf, met een tempo van pakweg 12km/u (wat voor een paardje als Silence echt niet te hard is hoor, dat is een redelijk net geschat tempo). De laatste 2km voor de P/A leg je stappend af, met kleine pasjes nemen we even 5km/u. In de overige 14km zul je misschien, in totaal nog zo’n 2km stappen (4x500meter bijvoorbeeld). Dat betekend dus dat je van de 16km, 12km aflegd met 12km/u. Dan ben je dus een uur aan het draven. De overige 4km leg je af met 5km/u. Dat betekend dat je 11 minuten over een km doet en dus bijna 3 kwartier stapt. Tot aan de P/A ben je dus al een uur en 3 kwartier onderweg, de groompunten nog niet meegerekend.

Bij de P/A sta je ongeveer 8 minuten. Je neemt even de tijd, koelt wat, drenkt wat, en laat de hartslag meten. Je mag meteen weer gaan.

Die overige 14km weet je het tempo vast te houden. Je rijdt dus in draf weer 12km/u gemiddeld, en dit doe je 10km in totaal. De laatste 2 km voor de finish stap je weer, net als de 2km stap tussendoor. Dat is weer 44minuten stappen. De 10km draf die je hebt kost je in totaal 50 minuten (5 minuten per km). Samen is dat dus 94minuten, zeg ruim 1,5uur.

Daarbij rekenen we dat kwartier aan groomen, waarin je niks aflegd. Dat maakt een totale rijtijd van 221 minuten. Dat is 3 uur en 41 minuten, over een afstand van 30km. Dat betekend dat je (30/221x60=) 8,14km/u gemiddeld rijdt.

Ik bedoel maar. Geen hele vreemde schets, ik denk zelfs zeer reeel voor een recreatieve Klasse I rit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:34

OK dan! Das nog eens een uitleg.
Dank je wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:59

zo mandy ik wist niet dat je een rekenwonder was hihi

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:11

Ik verveel me stierlijk, dus leefde me even uit Knipoog