[WN] wel westernles of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

wel westernles of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:16

hallo ik ben [naam]
Ik heb een 23 jarige merrie die gewoon engels is opgeleerd(is een ex manegepaard dat bv niet aan de teugel kan rijden enzo ), ik zelf ben ook een heeeel recreatieve ruiter, ik ben dan bovendien nogal een bangescheet is, dus mijn houding is ook niet alles.

Nu heb ik de mogelijkheid om met 2 andere ruiters western lessen te pakken maar nu twijfel ik of dat dat wel iets voor [naam] is, alhoewel ,ze veel liever met lange teugels rijd maar ze reageerd niet echt goed op beenhulpen.
Kunnen jullie mij soms raad geven?

groetjes

MSQuincyTE

Re: wel westernles of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:46

Ik zou het gewoon gaan proberen

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:48

Doen joh, western is echt relaxed rijden, althans vindt ik
Ik heb een paar keer een western buitenritje gemaakt super hoor
En die beenhulpen krijg je er wel weer in, spreek uit ervaring!
Komt helemaal goed!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:06

omdat ze zeggen dat hoe ouder het paard hoe moeilijker het is om iets aan te leren en omdat toch al 23 jaar is dacht ik dat dat niet zo eenvoudig is.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:29

Is je paard ook leer gierig?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:54

laat ik het zo stellen als ze iets graag doet dan doet ze haar best bv buiten rijden vind ze zalig in de piste rondjes lopen iets minder, ik moet er wel bij dat ze soms dingen niet goed doet omdat ik de hulpen niet goed gaf, ik kan bv wel met lange teugel aangalloperen en dat doet ze wel graag want ze wil graag haar nek kunnen strekken, maar ik kan ze daniet met mijn benen op de hoefslag houden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:10

Zoek dan echt een goeie trainer die jou ook gelijk de goeie been hulpen en zo leert

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:05

Een buitenrit op een westernzadel, teugels los en relaxed rijden is iets anders dan "western rijden". Die "lange teugel" waar iedereen western rijden mee associeert, is een einddoel, bedoeling is dat eht paard dan nog altijd nagefelijk en verzameld (met goed ruggebruik) loopt. Dus bij een engels getraint paard ineens een westernzadel op leggen, de teugel losgooien en minder beendruk gebruiken, is niet hetzelfde als western rijden... Knipoog

Als je goed les krijgt, leer je ook hoe je je paard zo kunt rijden dat je zijn spieren zo goed mogelijk in traint en in vorm houdt. Dat is zeker voor een ouder paard niet onbelangrijk: ipv minder te rijden, om het oudere paard wat te ontlasten, is het juist belangrijk om vaak genoeg te rijden en op een goede manier, zodat je juist dat stammere lijf soepel houdt, en de spieren genoeg traint.

Uit je verhaal lijkt het mij dat je je paard niet echt verzameld kunt rijden, wat wel belangrijk is voor een goede spieropbouw. Natuurlijk is het voor een ouder paard minder makkelijk om dit te leren dan voor een jonger paard, maar waar een wil is is een weg. Als jouw doel recretief maar verantwoord rijden is, moet dat zeker nog kunnen met een paard van 23!

Dus lessen pakken is zeker een goed idee! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:27

chanel1985 schreef:
hallo ik ben kristel
Ik heb een 23 jarige merrie die gewoon engels is opgeleerd(is een ex manegepaard dat bv niet aan de teugel kan rijden enzo ), ik zelf ben ook een heeeel recreatieve ruiter, ik ben dan bovendien nogal een bangescheet is, dus mijn houding is ook niet alles.

Nu heb ik de mogelijkheid om met 2 andere ruiters western lessen te pakken maar nu twijfel ik of dat dat wel iets voor chanel is, alhoewel ,ze veel liever met lange teugels rijd maar ze reageerd niet echt goed op beenhulpen.
Kunnen jullie mij soms raad geven?

groetjes

Als het een goede instructeur (m/v) is, vooral doen. Een goede instructeur zal aandacht besteden aan de uitdagingen waar je voor staat op een manier die werkt voor jou en je paard. Daarbij is de rijstijl niet van belang, wel het inzicht en de didaktische vermogens van de instructeur. Goede les is altijd nuttig! Knipoog

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:56

Ik zou het ook gewoon proberen Ja

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:07

gewoon lekker gaan lessen Lachen

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:41

Ik zou het ook gewoon proberen Knipoog
Veel succes en plezier!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:44

gewoon proberen, mocht niet niets voor jou en je paard zijn, jammer dan! Je hebt het in ieder geval geprobeert en hoeft later niet te denken: had ik het toen maar gedaan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:31

Westernrijden is iig niet met lange teugels relaxed rondsloffen, daar komt zeer zeker verzameling bij kijken, en je gaat ook daar gymnasticerend te werk.

Ik zou het gewoon een keertje proberen, je komt er snel genoeg achter of het wat voor jullie is of niet.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:25

Ik zou het zeker proberen. Western rijd je idd met de lange teugel maar zoals hier boven al gezegt is het is echt niet alleen sloffen! het is best werken... Maar als je paard eht lekkerst loopt aan de langeteugel zou ik het zeker eens gaan proberen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:03

dat jij iets niet goed kan is geen excuus om niet te gaan lessen. lessen zijn toch juist om dingen te leren?;)

als het je leuk lijkt zou ik het gewoon proberen als ik jou was!