[WN] ( RT ) Tips, Paard valt over binnenschouder in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

( RT ) Tips, Paard valt over binnenschouder in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 15:51

Ik rij een 6 jarige quarterhorse.
Paard is lenig met het nemen van stellingen en reageert goed op been druk : Heup , schouder.

Waar we tegen aanlopen is dat hij naar binnenvalt in galop( op de volte )
Ik probeer dat op te vangen met het binnenbeen en binnenteugel m aar tot op heden geeft dat nog geen resultaat.

Wie heeft tips en trucs ?

EstherJ

Re: ( RT ) Tips, Paard valt over binnenschouder in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:12

Ik zou t eens met je buitenteugel én binnenbeen proberen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:10

Een goede instructeur is het handigst Knipoog

Tussen beide teugels houden. Ik moest het overdreven corrigeren in het begin (in draf), naar binnen vallen is niet alleen "recht zetten" maar ook een volte de andere kant in zetten (in galop misschien niet heel handig). Binnenhand goed omhoog houden. Hij heeft blijkbaar nog moeite met zijn balans en onderplaatsen van zijn achterbenen. Als hij meer op zijn achterhand komt, is het makkelijker om zijn voorhand meer te plaatsen. Verder zorgen dat je zelf goed zit en dus niet naar binnen gaat hangen of te veel druk neemt op je binnen been.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:36

Je focus is meestal het antwoord. Probeer eens voor jezelf van hoek naar hoek te rijden, in plaats van op een volte.
Je gaat op de volte en richt je blik op e hoek. Je blik, handen, schouders, heupen en benen dus. Ben je bij de hoek van de bak, dan afslaan en richt je focus op de volgende hoek. Sla als het ware een rechte hoek om over de B/E lijn te gaan en rijdt weer naar de hoek van de bak.
Probeer maar eens, ben benieuwd of het bij jou werkt.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:59

Yuma schreef:
Je focus is meestal het antwoord. Probeer eens voor jezelf van hoek naar hoek te rijden, in plaats van op een volte.
Je gaat op de volte en richt je blik op e hoek. Je blik, handen, schouders, heupen en benen dus. Ben je bij de hoek van de bak, dan afslaan en richt je focus op de volgende hoek. Sla als het ware een rechte hoek om over de B/E lijn te gaan en rijdt weer naar de hoek van de bak.

Hey thanks
Daar heb ik wat aan Haha!
Vanavond ga ik weer rijden en ga ik het uitproberen
Ik laat het weten .....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:08

Yuma schreef:

Mooie theorie. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Probleem is echter dat er niet zoveel instructeurs zijn die dit echt goed kunnen begeleiden en ruiters die dit zonder begeleiding kunnen uitwerken ben ik nog nooit tegen gekomen......
Kortom; zoek een GOED lesgeefmens, die je kan ondersteunen in bovengenoemde methode. Dan werkt het uitstekend, want het principe klopt, alleen de uitvoering is het punt.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:30

Wanneer je paard naar buiten weg loopt, oftewel zijn schouder naar buiten laat vallen, zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Wat bij mij als het meest effectief beschouwd wordt is het volgende;

Laat je paard op de volte lopen waar het zijn of haar schouder naar buiten laat lopen. Op het moment dat je dit voelt laat je het paard de fout maken door het paard ook daadwerkelijk naar buiten te laten lopen. Een fout kan je immers pas corrigeren wanneer het paard het fout DOET. Vervolgens til je je buitenteugel op, leg je buiten been aan en met je binnen teugel zorg je dat de neus de kant op gaat waar je heen wilt. Stuur door het midden van de cirkel en ga vervolgens weer dezelfde kant op. De hoge buiten teugel zorgt ervoor dat het voor het paard duidelijk wordt dat hij zijn schouders weg van de neckreining moet bewegen. Het resultaat is dat het paard netjes tussen je teugels blijft lopen.

Wat heel belangrijk is, is dat je het paard de fout eerst laat maken voordat je hem corrigeerd. Binnen een paar keer zul je verschil merken.

Succes!
Groetjes Leanne

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:00

@ Leanne, dat is een mooie theorie die idd werkt werkt als je paard naar buiten valt, maar wat te doen als je paard naar binnen komt in de cirkel? Want dat was volgens mij het probleem hier....

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:18

dat doet mijn paardje dus ook, hij laat zijn binnenschouder vallen waardoor hij dus naar binnen komt. ik kreeg de aanwijzing om het op te lossen dmv: de binnenteugel naar binnen en ligt omhoog te brengen waardoor hij naar binnen blijft kijken en de schouder wat optilt, daarbij de buitenteugel naar buiten brengen zodat je als het ware "de deur opent" naar buiten en dan met je binnenbeen aandrukken zodat je de schouder weer onder het lijf zet...ik doe het nu consequent als hij naar binnen valt en hij gaat met sprongen vooruit. begin er in de stap mee zodat je voelt wat hij doet, dan gaat het in de galop ook beter omdat je weet wat je moet voelen Lachen
succes

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:48

Het gaat idd om de binnenschouder
En dan in de bochten, rechte lijnen rijden gaat prima

ik ben dus nu van hoek naar hoek aan het rijden
Dus de focus op de hoek !
En eigenlijk doe ik verder niks , en laat het paard dus zelf de volte maken
En het werkt !!!!!!
Het is wel erg moeilijk want je wil automatisch zo gaan zitten dat je rond rijd .....
Vergt dus veel dicipline van je zelf
We zijn er nog niet maar deze tip helpt mij wel !

Gr

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:51

horsea schreef:
Wat heel belangrijk is, is dat je het paard de fout eerst laat maken voordat je hem corrigeerd. Binnen een paar keer zul je verschil merken.

Over het algemeen genomen is het niet het paard dat de fout maakt die gecorrigeerd moet worden. Het is beter om te zorgen dat je je eigen hulpen correct geeft. Veel gemaakte fout is dat de ruiter zelf de binnenschouder laat hangen op een cirkel en daarmee het paard stimuleert dat ook te doen.
Houding van de ruiter geeft heel veel aanwijzingen aan het paard, het zou goed zijn om eerst daaraan aandacht te besteden en daarna pas te gaan kijken of het paard het eigenlijk wel fout doet. Als jij namelijk aan het paard vraagt om een schouder te laten zakken, dan mag je hem daar niet voor straffen.
Een paar lessen Centered Riding kunnen hierin heel verhelderend werken.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:58

Waratje schreef:
horsea schreef:

Over het algemeen genomen is het niet het paard dat de fout maakt die gecorrigeerd moet worden. Het is beter om te zorgen dat je je eigen hulpen correct geeft. Veel gemaakte fout is dat de ruiter zelf de binnenschouder laat hangen op een cirkel en daarmee het paard stimuleert dat ook te doen.
Houding van de ruiter geeft heel veel aanwijzingen aan het paard, het zou goed zijn om eerst daaraan aandacht te besteden en daarna pas te gaan kijken of het paard het eigenlijk wel fout doet. Als jij namelijk aan het paard vraagt om een schouder te laten zakken, dan mag je hem daar niet voor straffen.
Een paar lessen Centered Riding kunnen hierin heel verhelderend werken.

Dat is dus wat ik bedoelde, met dat het super moeilijk is om niet zelf de houding voor de volte aan te nemen!
En idd als je rond rijd dan zakt je eigen binnen schouder en binnen heup ook naar beneden.
Alle andere dingen zoals binnen teugel binnen been heb ik allemaal aan geprobeerd maar dat hielp niet.
ik denk ook idd niet dat het paard iets verkeerd doet ! Het zit hem in mijn eigen houding !

Gr

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:09

Dan zou ik gewoon wat houdinglessen nemen Knipoog

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:24

Heel mooi backup. Gewoon zo volhouden en op een bepaald moment weet je niet beter en rijd je gewoon een mooie volte. Er zijn veel mensen met dit probleem en het vereist de nodige discipline van jezelf om het voor elkaar te krijgen. In feite is het echter gemakkelijker dan je denkt. Focus, zowel voor wat betreft je rijrichting, als voor wat betreft je doel. haha.
Leuk dat je laat weten dat het werkt.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:40

Weer even een update

Gaat al een stuk beter
Focus op de hoek en voor mijn gevoel overdreven naar buiten zitten Pling
Dan zit ik dus recht hahaha .En daardoor word mijn binnenschouder ook wat gelift .............

Gr

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:45

Ik wou dat ik mijn rimpels ook zo makkelijk kon liften Haha! Haha!

Als dit nou lukt kun je vervolgens een zoutjesfiguur proberen te rijden, dus bijvoorbeeld op de linkerhand van X naar ergens achter E, dan een rechte lijn naar C en dan weer een rechte lijn naar wat is het F(?), en dan weer een rechte lijn naar X. Probeer dit met echt rechte lijnen. Lukt die nog niet zo goed dan pak eerst heel de bak, dus van C naar B, van B naar A en dan weer naar E en weer naar C. Nou als je die in de knip hebt, terug naar het kleinere zoutjesfiguur. En als hulp echt een steering nemen. Daarna zijn volteseen makkie!!

Ben benieuwd hoe dit gaat werken.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 09:01

Yuma schreef:
Ik wou dat ik mijn rimpels ook zo makkelijk kon liften Haha! Haha!

Als dit nou lukt kun je vervolgens een zoutjesfiguur proberen te rijden, dus bijvoorbeeld op de linkerhand van X naar ergens achter E, dan een rechte lijn naar C en dan weer een rechte lijn naar wat is het F(?), en dan weer een rechte lijn naar X. Probeer dit met echt rechte lijnen. Lukt die nog niet zo goed dan pak eerst heel de bak, dus van C naar B, van B naar A en dan weer naar E en weer naar C. Nou als je die in de knip hebt, terug naar het kleinere zoutjesfiguur. En als hulp echt een steering nemen. Daarna zijn volteseen makkie!!

Ben benieuwd hoe dit gaat werken.

HUH heb je een tekening ofzo ?
klinkt geweldig hoor maar snap er niks van Haha!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:53

? die snap ik ook niet zo?
bedoel je niet 8jes rijden?
Afbeelding
maar dan met je paard Haha!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:21

Farruquito schreef:
? die snap ik ook niet zo?
bedoel je niet 8jes rijden?
Afbeelding
maar dan met je paard Haha!

ik denk dat
Yuma pretsels bedoeld ofzo Haha! Dat zijn zoutjes .......................
dus lussen rijden maar stelling vierkant houden
klopt dat een beetje ?

Gr

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:34

Zoutjes man! Eten jullie die nooit? Gewone dropjes maar dan erg zout (en lekker). Ruitjes mag ook.

Je moet dus gewoon een vierkant rijden, dus letterlijk van A naar B, van B naar C, van C naar E en weer van E naar A. Dan krijg je dus een vierkant maar dan een beetje gekanteld. Je rijdt zeker geen bochten, maar rechte lijnen, waarbij je elke keer op de hoek een steering pakt. Dus recht blijven, focus, achterop zitten, paard voor wat met twee handen wat liften, teugel tegen de hals en eventueel been gebruiken op de buitenschouder.
Zo rijd je je rechte lijnen.

Gaat dat goed dan pak je je ruitje Vingers aflikken , maar dan over de helft van de arena, waarbij je dus niet je hoek op A en C hebt, maar op A en X. Zelfde ruitje maar dan kleiner.
Als iemand mij dan uit kan leggen hoe ik een tekening maak in dit programma, dan zal ik het wel tekenen, maar voorlopig kan ik beter rijden dan computeren Blond

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:02

Denk de letters maar weg
Afbeelding
Dan krijg je deze vorm

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:30

Oke dank je wel voor het plaatje en Yuma bedankt voor de uitleg Pling
Zo op het plaatje is het een wiebertje .
Lijkt me wel erg lastig in galop omdat je wat korte lijnen heb of zie ik dat verkeerd ?

Gr

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:49

Psies een wiebertje ja Haha!
Dat valt wel mee, als je een volte rijdt halve bak en daarna daar een vierkant van maakt zijn de hoeken bijna gelijk aan deze.
Aan de korte zijden lijkt door het plaatje en de uitgerekte vorm krap maar in werkelijkheid valt dat reuze mee.
Je zult ook met een vierkant op de halve bak een paard niet ineens 90 graden omzetten in de hoek, ook hier kun je dat niet verwachten, het is een streven om de vorm zo goed mogelijk te rijden.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:14

Je hebt inderdaad wat kortere lijnen als je het wiebertje over de halve bak (dus de grootte van de volte) rijdt. Daarom eerst over de hele lengte oefenen volgens het werkelijk schitterende plaatje van coydog.
Ik ben benieuwd hoe het je vergaat

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:03

Ik ga zo weer rijden en laat het jullie weten Haha!
Gr