[SGW] Friezen en sgw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

Friezen en sgw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:10

Ik bezoek voor de eerste keer sgw eventing en ik vroeg mij eigenlijk af of er Friese paarden zijn die sgw doen? Zo ja heeft iemand hier foto's van? Ik weet dat Friezen zo een b-parcours kunnen springen maar ben er nog een tegen gekomen bij de cross in Ede.

Groeten

Jemaine

MelanieB

Re: Friezen en sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:56

Als ie goed kan springen, waarom niet?
Als jij een B parcour kan rondkomen, kan ie met goed trainen ook wel SGW doen, gewoon ergens een keer een paar lesjes nemen, en een keer een oefencross, zo kan je zien of hij geschrikt is.
En zelf heb ik er eigenlijk nog nooit een officieel zien crossen. Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:22

Ik loop al een aantal jaartjes mee en ik heb welgeteld 2 keer een fries een (oefen)cross zien lopen. Wellicht zou een B-cross nog wel kunnen, maar meer moet je met een fries niet willen is mijn bescheiden mening.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:23

Simmie schreef:
Ik loop al een aantal jaartjes mee en ik heb welgeteld 2 keer een fries een (oefen)cross zien lopen. Wellicht zou een B-cross nog wel kunnen, maar meer moet je met een fries niet willen is mijn bescheiden mening.

eens..heb er eentje in outdoor lisse gezien..! ziet er trouwens wel leuk uit(die was ook in crossoutfit!)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:24

Ik rij zelf alleen maar friezen, waarvan er 2 echt goed konden springen, ik zou er wel eens voor de grap een oefenparcour mee willen doen, maar ik denk ook niet dat je een echt parcours zou willen doen met een fries. Dan moet je toch echt wel een 'normaal' paard voor gaan zoeken Knipoog
Maar goed, dat was je vraag niet! En nee ik heb geen foto's Knipoog

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:26

er is wel eentje hier op bokt die met haar fries springt..weet alleen niet hoe ze heet Knipoog

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:53

Je ziet ze soms wel eens, vaak in oefencrossen en zo. Als je Friesje wat leuk kan springen: waarom geen crossje? Hoog staat het niet in de B ze moeten alleen wel een beetje handig zijn. Zo zie je ook wel eens handige Tinkers en Fell Pony's bijvoorbeeld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:42

Ik heb het echt nog nooit gezien; ook niet in het B springen.
Maar als jij een Fries hebt die leuk kan springen zou ik gewoon wat crosstrainingen gaan rijden. Als dat goed gaat... why not?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:16

Heb een Fries die best wel leuk kan springen en het ook fijn vindt. Toch zou ik nooit SGW's op wedstrijdniveau rijden met een Fries want de longcapaciteit en vermogen zijn toch te beperkt voor een echte cross. Friezen zijn nu eenmaal niet gemaakt om 3km op vrij hoge snelheid te galloperen , uitzonderingen daargelaten want die zijn er altijd Knipoog

Oefencrosjes rijden is natuurlijk geen probleem en ik zou haar zo meenemen naar Ysselsteyn om eens te trainen als ik een passend springzadel voor haar had Clown

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:08

hesterv schreef:
Je ziet ze soms wel eens, vaak in oefencrossen en zo. Als je Friesje wat leuk kan springen: waarom geen crossje? Hoog staat het niet in de B ze moeten alleen wel een beetje handig zijn. Zo zie je ook wel eens handige Tinkers en Fell Pony's bijvoorbeeld.

Zo ben ik er ook een die crosst Lachen

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:21

Als Tinkers het kunnen, waarom Friezen dan niet? Ik denk niet dat er zo veel verschil in zit. Wij hebben dan ook wel 2 Friezen op stal maar de meeste ruiters die Friezen houden, zijn meestal geen springruiters.. bij ons thuis dus ook niet, ik ben de enige die springt/crosst (wilde daarom ook geen Fries) en het is een feit dat 'normale' paarden daar meer geschikt voor zijn. Maar het valt altijd te proberen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:26

Jaren geleden een Fries gezien die B parcoursen (en later nog L geloof ik) liep. Zij wonnen regelmatig een prijs. Verder heeft het eerste Friese paard waar ik op reed later SGW gelopen in de L. Dat was een tuiger, die kunnen vaak best wel aardig springen, vooral als ze een goed achterbeen hebben. Dit is echter ook alweer zo'n 10 jaar geleden. Heb er helaas geen foto's van.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:56

Er loopt hier ergens bij HAW of in the picture een foto topic over een fries in Belgie die regelmatig SGW hindernissen springt en die daar nu ook verder mee wil gaan...
Ziet er erg leuk uit moet is zeggen. Zal eens zoeken.....

edit:
[HAW] Thor (halve fries) @ crosshindernissen springen
Deze, sorry, is een halve fries...
Moet wel zeggen dat als ze het heel leuk vinden, je misschien nog wel een B cross uit kunt rijden, maar voor veel zwaarder zullen de meeste friezen, uitzonderingen daargelaten, niet heel geschikt zijn...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:34

*LOL* Als het goed gaat waarom niet, je hebt er altijd een paar die een uitzondering zijn op het ras Haha!!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:17

Ik denk dat ieder paard die een springparcours normaal uit kan lopen een B cross kan rijden. Misschien niet teveel verwachten qua tempo maar uitrijden moet wel lukken lijkt me.
In een B cross wordt niet zo veel van je paard gevraagd. Als hij wat lef heeft, het springen goed aanpakt en een beetje door kan galloperen moet het mi wel lukken.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:59

jeetje wat een leuke antwoorden, dus er zijn toch wel een paar die een oefencross gelopen hebben.

Mijn vraag kwam eigenlijk zo omdat ik een Fries veulentje ken die al keihoog kan springen ( heeft op een weiland met kwpn veulens gestaan, op een springstal). Maar omdat niemand er daar in geloofde hebben ze er niets mee gedaan, is uiteindelijk verkocht en is nu fokmerrie.

Ik vind springen erg leuk en spannend, zou wel eens b springen willen doen met haar. Crossen vind ik gaaf heb nog nooit meegedaan, maar o wat lijkt het me stoer als je dat met een Fries zou kunnen. ( moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit zou eisen en het paard moet het fysiek en mentaal aankunnen, anders zou ik het nooit doen)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:18

Springen met een Fries is op zich niet zo'n punt. Tis meer dat ze vergeleken met bijvoorbeeld kwpners heel veel meer training nodig hebben om voldoende uithoudingsvermogen te krijgen om een langdurige zware inspanning te leveren. Dat merk je ook al wanneer ze hogerop in de dressuur komen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:02

Oud topic.