[SGW] Hoe trainen met slechte 'rij' omgeving?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

broertje

Hoe trainen met slechte 'rij' omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:46

Misschien onduidelijke titel Tong uitsteken maar ik bedoel het volgende.
Ik ga dit jaar officieel sgw starten. Hoe trainen jullie hier naar toe? Ik zit niet bij het bos, geen strand, kortom ik kan niet naar buiten. Alleen mijn vader heeft een vrachtwagen rijbewijs dus ik kan ook niet constant ergens naar toe om te trainen. Onze bak is te smal om in de hoeken flink vaart te houden...
Ik vraag me dus af of jullie ideeen/tips hebben hoe je aan conditie training/uithoudinsvermogen kan doen in mijn geval. Ik neem aan dat niet iedereen bij het bos zit of naar buiten kan dus hoe doen jullie het dan. Door mijn werk kan ik moeilijk 2 keer per dag rijden of longeren.
Ik rij gemiddeld om de week wedstrijd springen en verder rij ik (bijna) iedere dag dressuurmatig en wat springen. Ik denk niet dat ie omvalt bij een B sgw wedstrijd Vork , maar wil weten of er misschien handige ideeen zijn

Nickeltje

Re: Hoe trainen met slechte 'rij' omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:49

Ik woon in de Betuwe, althans, mijn paard woont daar. Ook wij wonen niet dicht bij een bos en al helemaal niet dicht bij een strand. Maar naar buiten kan iedereen, als je paard tenminste verkeersmak is.
Langs bijna elke weg zijn bermen en in bermen is met goed weer doorgaans goed te rijden vind ik.
Longeren doe ik niet aan.
Ik rij dressuur in onze buitenbak en als ik dan rij is dat vooral bedoeld op overgangen en lekker fel aan het been zijn, maar ook goed licht in de hand.
Afstanden maak ik met buitenritten. Draven kan gewoon op de weg en lekker galopperen in bermen...

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:54

Bedankt voor je antwoord.
Inderdaad, iedereen kan naar buiten. Mijn paard is (super) verkeersmak. Helaas maakt dat hier niet uit, het is hier niet altijd verantwoord door de tractors en vrachtwagen chauffeurs die helaas geen rekening houden met ons. Ik probeer soms op zondag weleens een rondje te maken maar zelfs dan presteren ze het om met een motor naast je te komen rijden en te gassen, tja dan denk ik nog wel 3 keer na voor ik dat nog een keer doe.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:13

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paarden zijn niet verkeersmak en woon aan een smalle dijk.
Ik longeer en rijd die van mij gewoon iedere dag (soms om 6 uur in de ochtend of 10 uur s'avonds). Ben veel bezig met galopwerk en overgangen rijden in de bak. Overgangen worden ze sterk van en krijgen ze conditie van. Daarnaast ga ik nogal eens naar plekken waar ze water hebben om daar doorheen te draven. Is minder belastend dan galopwerk en ze krijgen er een top conditie van.
Het kost gewoon veel tijd, maar het is niet anders.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:15

Ik woon in de saai platte polder, ook nog eens aan een drukke dijk. Maar in het seizoen gaan we toch eens in de week ofzo naar buiten. Meestal op zondag (minder trekkers en vrachtwagens).
Inderdaad is draven op het harde is altijd wel goed. En wat galopperen in de berm als dit kan. Wij galopperen ook in de wei als de bodem goed is! Ook wat hindernisjes in gezet, heel leuk Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:59

Hey, ik zag trouwens laatst een oproep van een ruiter in omgeving Ede die een maatje zocht om galop trainingen mee te doen.
Misschien is zo iemand (eventueel buiten eventing, maar een langeafstand ruiter ofzo) ook bij jouw in de buurt te vinden. Dan kun je wellicht al carpoolen en vaker naar een prettiger gebied?

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:50

Zondagochtend heel vroeg opstaan, dan kun je een heel eind komen zonder veel verkeer tegen te komen.
Ik hoef weliswaar niet te galopperen, maar kan dan wel lekker tölten met mijn ijslander. (die niet zo dol is op verkeer)
Waar je ook eens aan kan denken zijn aparte fietsroutes door de weilanden. Zit vaak ook een lekkere berm naast.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:44

En thuis veel schakelwerk doen in de bak, evt gecombineerd met in/uitjes.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:05

Wat ik link vind aan het rijden in een berm is dat er vaak rotzooi ligt, denk aan kapotte bierflesjes ofzo.. Daar wil je ook niet door heen rijden

Ik heb de mazzel dat ik ondanks dat mijn paard in hartje utrecht staat er toch een bos en een park met ruiterpad nabij is.. Is er niet een stal binnen je bereik waar je wel naar buiten kan? Dan is verhuizen misschien een optie om te overwegen om veilig te kunnen trainen?

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:10

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:14

Oh antitoilet , dat is wel minder, bij ons (waar trouwens wel veel bos is) hebben ze dat ook, hebben ze er wel zand op gegooit en dan zak je ineens weg, word je niet blij van zegmaar... gelukkig is er wel 1 heel lang stuk waar je wel lekker door kan rijden.