Training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:47

Nu zag ik wel dat er uiteraard meerdere topics over bestaan maar ik wou toch even een wat specifiekere vraag stellen.

Mijn pony/paard (connemara X warmbloed van 1.56, ik gok nu zo'n 500 kilo) heeft in 2006 op 4 jarige leeftijd 3x een klasse 1 uitgelopen. Kootwijk, kootwijkerbroek en utrechtseheuvelrug. Ze deed dit erg goed, gemiddelde snelheid van 12 -12.5, perfecte waarde, absoluut niet moe of onder de indruk.

Ik was toen nog niet echt heel specifiek aan het trainen

Verder is de pony der een die zich echt NIET laat overwerken. Als ze moe, te warm, of uitgedroogd is loopt ze gewoon serieus niet meer. Je kan been geven wat je wilt, of boos worden, maar dat doet ze echt niet. Als ze niet lekker is idemdito. Overwerken zal echt niet gebeuren, zeker omdat ik ook erg goed op dat soort signalen let. Normaal is ze namelijk juist heerlijk vrolijk, voorwaarts, oren erop en gaan. Buitenrijden, vooral nieuwe paden enzo vind ze echt fantastisch.

Ze heeft helaas na het seizoen in 2006 een jaar vrijwel stilgestaan (weiland). Sinds de zomer weer 1x per week of zelfs 2 weken buitenritjes en soms wat meer maar niet langer dan half uur ofzo. Wegens tijdgebrek helaas.

Nu laat de tijd weer zich zien en wou ik eigenlijk wel weer klasse 1 gaan rijden. Weet niet of ik ooit vorder naar klasse 2, van mij hoeft het niet maar klasse 1 vinden paard en ik heerlijk dus, dat moet kunnen Knipoog

Ze is nu 6 jaar, hoe kan ik het qua training het beste aanpakken?
Ze heeft ooit de conditie gehad, maar heeft hem nu zeker niet meer. En het is niet bepaald een paard wat zo 123 geschikt is voor Endurance. Ze is zwaar gebouwd, heel veel front, zware hals, korte gangen, hogere hartslag.

Ik heb vrijdag met hartslagmeter gereden om te kijken of de waardes veranderd zijn en hoe ze het zal doen,
Draf was in het begin op arbeidstempo 110, maar na 20 min werken lag ie al op 120, en moest ik best langzaam gaan draven om hem weer op 115 te krijgen.
In galop is hij eerst 140, maar na een paar min zakt het naar 130.
De stap tussendoor (tussen 20 min draf/galop) zakt net niet onder de 80. Maar haar hartslag is in stap naar mijn idee zoiezo hoog; onder de 70 komt het nooit, ook niet met instappen. Als ik afstap zakt ie vrijwel meteen onder de 60 Clown

Maar, nu mijn vraag...
Hoevaak per week moet ik gaan rijden, gelet op de rustperiodes?
Moetik de galop wel of niet meteen meenemen? Galop gaat haar makkelijker af op zand, ze kiest hier dan zelf voor. Op gras niet, dan draaft ze prima. Maar ze heeft geen/amper heffing dus in zand moet ze in draf spieren gebruiken die ze niet echt ontwikkeld heeft en is galop dus makkelijker :p Ze heeft wel een hele relaxde lekkere, lange galop, maar een korte dribbilige draf.

Kan ik beter gaan trainen op ' tijd' dus zeggen, ik moet bijv. anderhalf uur rijden en dan gemiddelde snelheid zegmaar verhogen,
of op gem snelheid, die 12.5 aanhouden en dan steeds langer gaan rijden?

Andere tips of op en aanmerkingen? Alles welkom, ik wil mijn paard absoluut niet ' verpesten' o.i.d.

Ibbel

Re: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:54

De hartslagen die je noemt zijn niet slecht. Wel is het vreemd dat de hartslag stijgt naarmate je langer rijdt, meestal zakt-ie juist iets.
Voor goed trainen op hartslag moet je - net als bij mensen - tussen de 60 en 70% van maximaal zitten. Je moet dus eigenlijk de maximale hartslag van je paard bepalen. Als vuistregel kan je er echter van uitgaan dat die wel ergens rond de 200/220 zal liggen. Onder een hartslag van 120 trainen heeft dus weinig zin, boven een hartslag van 140 zeker in de opbouwfase meestal ook niet, tenzij je sprintvermogen en anaerobe verbranding wilt trainen.

Ik zou verder eerst de afstand verlengen, dan pas tempo verhogen. Als je paard een goede galop heeft van nature zou ik die zeker meepakken, al was het maar voor de afwisseling. Een makkelijk schema is eerst werken naar 3x 20 minuten op normaal tempo draven, afgewisseld met steeds tussendoor een paar minuten stappen, en dan de drafstukken bij iedere trainingsrit steeds een paar minuten verlengen (en de stapminuten waar mogelijk korter maken). Je zou met 2x per week een rit binnen een maand op die 3x 20 minuten moeten kunnen zitten.

In een later stadium van trainen (na 2-3 maanden) kan je af en toe (1x per week een paar minuutjes) de grens van anaeroob opzoeken - 70-80% van maximale hartslag. Hiermee kan je je paard leren verzuring op te vangen en melkzuur weer als brandstof te gebruiken ipv het op te slaan en daarmee voor spierpijn te zorgen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:25

Maximale hartslag was volgens mij iets van 205, heb ik 2 verschillende keren gemeten door rengalop dijk op te gaan. Hoger als dat kwam ie echt niet.

Zon schema als je zegt dacht ik idd ook aan.
Ik heb nu vandaag een uur en 5 minuten gereden, eerst instappen, 25 minuten draf/galop, 5 min stappen, en weer 25 draf/galop en uitstappen

dat ging best goed, ze leek niet echt moe (ik wel trouwens, mennnnnn, jaar niet echt gereden, dat merk je wel *schaam*) Hartslag zakte na afstappen mooi naar 59, en toen ik haar losliet in de paddock ging ze eerst rondje showen.
Ze was wel zeikensnat, maarja, wintervacht he *-)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:27

Sorry dat ik hier binnen kom vallen met mijn vraag maar anders moest ik een soortgelijk topic openen...

Ik heb een paar maanden rustig aan gedaan, wel getraint maar niet om hem op conditie te houden. Hij is dus naar mijn idee wel terug gevallen.
Nu ik hem weer rustig op heb gepakt merk ik dat hij lustelozer wordt, alsof hij geen zin meer heeft. Bij aanvang van de rit al. Ik denk dat het bij hem ligt aan het missen van alles om een wedstrijd heen (daar kickt hij op, de aandacht) maar kan het ook zijn dat ik te snel of te langzaam ga?
Ik heb hem opgepakt met 2x p/w trainen. 1x kort maar snel (lees 1u) met evt stappauzes ertussen als hij dat aangeeft. En 1x langer maar meer dieselen...

Liekie veranderd in gedrag met buitenritten. Hij wordt braver, en ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn of juist niet. Ik ken hem zo niet

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 07:42

hoi griebles, heeft die niet echt "vakantie"gehad of dat je het op een heel laag pitje hebt gezet? want anders zou je misschien eens kunnen denken aan overtraining, omdat die niet echt zijn rust heeft weten te pakken. Ik noem maar wat hoor maar dat ik het eerst waar ik aan denk namelijk.

Hoop dat je er wat aan hebt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:03

Tja, vakantie is voor hem niet alleen maar op de wei staan. Hij wordt dan sjaggie. Ik heb hem voornamelijk dressuurmatig gereden en hem samen met mijn jonge paard mee naar buiten genomen. Dus gewoon rustige buitenritjes. Soms wat trainen met mijn jonge paard samen maar dat is maar tot 20 min draven aan een stuk.
Hij krijgt na een wedstrijd altijd dezelfde soort vakantie. Een week niets doen en dan weer rustig aan wat gaan rijden.
In aug heb ik mijn laatste wedstrijd gereden, 80km. Daarna was er niets aan de hand... Het is pas veel later dat ik aan hem merk dat hij 'geen zin' meer heeft. Maar hij is een will-to-please paard, dus zal alles doen wat ik hem vraag.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:00

misschien te weinig afwisseling zou het anders ook niet weten

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:32

@ Griebels: Ik zou eerst nagaan of er iets veranderd is de laatste tijd; voeding, weidegang, zadel, etc? Geen signalen dat er lichamelijk iets mis kan zijn? Als er helemaal niets veranderd is dan denk ik dat de motivatie of de uitdaging een beetje verdwenen is. Soms kan het begeleiden van een jonger maatje ook een beetje afstompen omdat het saai kan zijn voor oudere paarden.
In zo’n situatie zet ik mijn paard een weekje of wat langer op rust. Vaak heeft hij daarna weer nieuwe energie/motivatie verzameld. Een andere optie is om het trainingspatroon tijdelijk om te gooien en nieuwe dingen verzinnen. Misschien eens een sprongetje, obstakeltraining, met de trailer op pad of met een vreemd paard naar buiten. Nou ja, wat je maar kan bedenken wat hij eventueel leuk zou vinden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:34

Trainingspatroon is al omgegooid. Alleen met de trailer op pad heb ik niet gedaan omdat ik zelf niet over vervoer beschik...