Mijn pony/paard (connemara X warmbloed van 1.56, ik gok nu zo'n 500 kilo) heeft in 2006 op 4 jarige leeftijd 3x een klasse 1 uitgelopen. Kootwijk, kootwijkerbroek en utrechtseheuvelrug. Ze deed dit erg goed, gemiddelde snelheid van 12 -12.5, perfecte waarde, absoluut niet moe of onder de indruk.
Ik was toen nog niet echt heel specifiek aan het trainen
Verder is de pony der een die zich echt NIET laat overwerken. Als ze moe, te warm, of uitgedroogd is loopt ze gewoon serieus niet meer. Je kan been geven wat je wilt, of boos worden, maar dat doet ze echt niet. Als ze niet lekker is idemdito. Overwerken zal echt niet gebeuren, zeker omdat ik ook erg goed op dat soort signalen let. Normaal is ze namelijk juist heerlijk vrolijk, voorwaarts, oren erop en gaan. Buitenrijden, vooral nieuwe paden enzo vind ze echt fantastisch.
Ze heeft helaas na het seizoen in 2006 een jaar vrijwel stilgestaan (weiland). Sinds de zomer weer 1x per week of zelfs 2 weken buitenritjes en soms wat meer maar niet langer dan half uur ofzo. Wegens tijdgebrek helaas.
Nu laat de tijd weer zich zien en wou ik eigenlijk wel weer klasse 1 gaan rijden. Weet niet of ik ooit vorder naar klasse 2, van mij hoeft het niet maar klasse 1 vinden paard en ik heerlijk dus, dat moet kunnen

Ze is nu 6 jaar, hoe kan ik het qua training het beste aanpakken?
Ze heeft ooit de conditie gehad, maar heeft hem nu zeker niet meer. En het is niet bepaald een paard wat zo 123 geschikt is voor Endurance. Ze is zwaar gebouwd, heel veel front, zware hals, korte gangen, hogere hartslag.
Ik heb vrijdag met hartslagmeter gereden om te kijken of de waardes veranderd zijn en hoe ze het zal doen,
Draf was in het begin op arbeidstempo 110, maar na 20 min werken lag ie al op 120, en moest ik best langzaam gaan draven om hem weer op 115 te krijgen.
In galop is hij eerst 140, maar na een paar min zakt het naar 130.
De stap tussendoor (tussen 20 min draf/galop) zakt net niet onder de 80. Maar haar hartslag is in stap naar mijn idee zoiezo hoog; onder de 70 komt het nooit, ook niet met instappen. Als ik afstap zakt ie vrijwel meteen onder de 60

Maar, nu mijn vraag...
Hoevaak per week moet ik gaan rijden, gelet op de rustperiodes?
Moetik de galop wel of niet meteen meenemen? Galop gaat haar makkelijker af op zand, ze kiest hier dan zelf voor. Op gras niet, dan draaft ze prima. Maar ze heeft geen/amper heffing dus in zand moet ze in draf spieren gebruiken die ze niet echt ontwikkeld heeft en is galop dus makkelijker :p Ze heeft wel een hele relaxde lekkere, lange galop, maar een korte dribbilige draf.
Kan ik beter gaan trainen op ' tijd' dus zeggen, ik moet bijv. anderhalf uur rijden en dan gemiddelde snelheid zegmaar verhogen,
of op gem snelheid, die 12.5 aanhouden en dan steeds langer gaan rijden?
Andere tips of op en aanmerkingen? Alles welkom, ik wil mijn paard absoluut niet ' verpesten' o.i.d.