Ervaring Endurance Singlefooter/ Achal Teke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Ervaring Endurance Singlefooter/ Achal Teke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:36

Hallo!

Misschien komt er een merrieveulen bij ons waarvan de vader een Singlefooterhengst is en de moeder een Achal- Tekemerrie.

Het veulen oogt erg vriendelijk en heeft vlakke gangen maar neigt eerder tot draven dan tölten.

MIsschien is het paardje als het straks ingereden kan worden wel geschikt voor endurance. Ik heb wel wat ervaring met Achal Teke paarden maar niet met singlefooters.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met beide rassen en die denken dat dit diertje wel eens geschikt zou kunnen zijn voor endurance later?

We denken dat ze ongveer 1.55m wordt.

Ben erg benieuwd naar jullie verhalen, heb weinig ervaring met gangenpaarden! Knipoog

Nina_rex

Re: Ervaring Endurance Singlefooter/ Achal Teke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:02

Ik ken wel iemand die met een Achal Teke op hoog niveau heeft gereden, tot 160 km's aan toe. Zij presteerde goed met dit paard, maar vond het op zich niet het ideale ras voor endurance. Ze heeft daarna dan ook altijd NRPS-ers en arabieren gehad.

Met Singlefooters heb ik geen ervaring. Wel met een gangenpaard in de endurance: mijn draver tölt (en toont heel soms telgang). Naar mijn ervaring is een gangenpaard deels een voordeel. Niet dat Rex veel tölt in een wedstrijd, gelukkig want dat kost hem meer energie dan draven. Maar bergaf verkiest hij de tölt boven draf of galop, en het grote voordeel is dat je dan geen vervelend en belastend zweefmoment en landing hebt, en toch de hogere snelheid. Een ander voordeel vind ik de viertaktgalop: deze is vlak en economisch, hij doet het heel graag. Samen met draf en drietaktgalop heb je ook meer afwisseling in het spiergebruik.
Een nadeel kan het zijn tijdens het keuren van de locomotie, als je gangenpaard niet goed draaft aan de hand. Maar dit is trainbaar, een kwestie van oefenen (tenzij je een ras hebt dat nauwelijks nog drafaanleg heeft, dan wordt het lastig...). Hij is in 5 jaar en 25 wedstrijden nog nooit afgekeurd, dus het hoeft zeker geen probleem te zijn! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:22

Ik heb iemand met een Achal Teke gegroomd op de Fasna. Ik vind het een heel makkelijk dier in de omgang, voor zover ik hem meegemaakt heb natuurlijk.

Ik heb geen gangenpaard, maar een arabier met wat rare gangen. Hij kan een klein beetje tölten, het liefst berg af of in onregelmatig terrein en hij kan een beetje telgangen. Niet zoals een gangenpaard natuurlijk, maar het kan heel handig zijn. Vooral dat 'telgangen' Hij gaat dan net zo hard als een handgalopje, alleen met een veel lagere hartslag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:47

Een hoop Arabieren hebben gangenaanleg. Ik heb dan ook twee kruisingen Arabier met Tennessee Walker op de wereld gezet met het bewuste doel een Endurancepaard met extra versnellingen te krijgen. Ze worden 4 dit jaar, zijn onder het zadel, maar de gangen komen er nu nog niet uit onder het zadel (zaten er wel duidelijk in als veulen). Ik merk vanzelf wel of en wanneer die extra versnellingen er evt uitkomen. De draf en galop zijn iig goed, en de stap is echt super. En dat alleen al vind ik erg prettig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:42

Hey hartelijk bedankt voor jullie info! Nina, waarom vond die persoon de Achal Teker niet zo'n ideaal paard als het toch goed presteerde?

Ibbel, zitten jouw paarden wel heel makkelijk dan? En hebben ze net zoveel uithoudingsvermogen als de Arabier?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:58

Of ze net zo veel uithoudingsvermogen hebben weet ik nog niet, ze zijn pas 4 en net onder het zadel. Dat moet de praktijk dus nog leren. Ze zitten verder prima, maar in de basisgangen natuurlijk niet anders dan een 'gewoon' paard. Extra gangen heb ik er nog niet uitgereden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:20

Oke. Ik vond dit veulen nl heel vlak in de draf en galop, maar dat zal wel met de moeder te maken hebben; heb ooit op Achal Teker hengstje gereden en dat zat veel vlakker dan de arabier of een engels volbloed.