Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nielsd schreef:Wat ik doe:
Na de galop, als ie dan een paar passen hard gaat, stilzetten. (zonder whoa te zeggen) en een rolback. En dan weer in de gang die je wilt dus de draf daarop verder gaan.
Dit blijven herhalen totdat het goed gaat
nielsd schreef:Wat ik doe:
Na de galop, als ie dan een paar passen hard gaat, stilzetten. (zonder whoa te zeggen) en een rolback. En dan weer in de gang die je wilt dus de draf daarop verder gaan.
Dit blijven herhalen totdat het goed gaat
spatter schreef:waarschijnlijk heb je al geen rustige onder controle galop meer als je terug gaat naar draf
maak de stukjes galop dus zo klein dat hij rustig en onder controle blijft
gaat hij versnellen, ga dan terug naar draf en gaat hij daar door met boemelen terug naar stap totdat je weer rust in je paard hebt
als het een paard is wat er nog moeite mee heeft en het nog niet kan zou ik niet overgaan op ineens stilstaan, rolbacken of achteruit
dat zijn toch min of meer strafmaatregelen en niet fair voor een paard wat nog gewoon moeite heeft met de verzameling
mocht de galop nu wel redelijk onder controle gaan, verzamel je paard dan eerst voordat je terug gaat naar de draf
dus langzamer tempo en meer achterhand er onder drijven
op deze manier zet je paard zijn achterhand er meer onder waardoor hij ook de verzamelde draf kan oppakken
laat hem vooral niet uit elkaar valen in de overgang maar houdt hem bij elkaar gereden
verder kan ik je alleen maar adviseren goed les te nemen want dit soort dingen krijg je het makkelijkst opgelost als iemand ziet waar het mis gaat en je gelijk kan bijsturen
en waarschijnlijk ook een hekel aan die oefeningen.
Maar goed, daar kunnen we aanwerken!!
Rietveld schreef:Voor meeste paarden die rennerig zijn, is de klaverbladoefening een goede oefening. Door herhaling in het figuur geeft het rust en er worden ook rechte lijnen aangeboden die altijd weer minstens 3 hoeken oplevert. Deze oefening is trouwens heel uitgebreid beschreven door parelli en geeft ook aan dat je niet aan de rem moet gaan hangen als je vindt dat je paard te hard gaat. Alleen als hij uit de gevraagde gang gaat, neem je het paard terug (of versnel je). Voor de rest alleen lekker sturen en het paard tot rust laten komen. Zelfs bij mijn sjees merrie lukt dit. Oja, belangrijk is om af en toe op de X van het figuur halt te houden. Dat geeft als resultaat dat het paardje niet constant de rechte lijnen oversjeest, maar de aandacht erbioj houdt omdat er misschien wel een stop wordt gevraagd.
Uitgebreide uitleg
[WN-AM] Klaverblaadjes rijden
Edit plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid
Uriah schreef:klopt het dat deze oefening ook JUIST geschikt is voor luie paarden?
.Rietveld schreef:Uriah schreef:klopt het dat deze oefening ook JUIST geschikt is voor luie paarden?
Klopt helemaal. De uitgebreidere uitleg, legt het helemaal uit.
Ook eventuele troubleshooting komt aan bod.
mag je bv drijven om je luie paard sneller te krijgen (wanneer nodig natuurlijk) of moet je wachten tot hij heel graag naar X wil? is een bak van 20 bij 40 hier groot genoeg voor?