(Lastig om hier een goede topictitel bij te bedenken.
)Even de situatie:
Ik heb altijd Engels gereden op de manege,verzorgpony's, enz. Sinds een poosje heb ik nu mijn eigen pony. Ik heb hem zadelmak gemaakt, erop gezeten en heb net een paar keer 'los' gereden. Los hiervan heb ik een aantal lessen Western gehad op manegepaarden. Ik ben hier heel erg enthousiast over. Het zadel wat ik 'voor zolang' gebruikt heb voor mijn pony is niet geweldig en het is de hoogste tijd om een ander, fijnpassend zadel te kopen. Stiekem vind ik het Western wel erg leuk; ik twijfel erover welke kant ik met hem op zal gaan. (En ik wil graag meteen het bijpassende tuig hebben, zeg maar.
)Los van het praktische aspect (als ik Western met hem zou willen gaan rijden zijn we wel allebei beginner), weet ik ook gewoon te weinig van Western om een weloverwogen keuze te maken. Ik lees dingen op internet, bladen, enz, maar ik ben ook vooral benieuwd naar de trainingsopbouw voor jonge paarden. Iemand nog goede tips waar ik fijne informatie kan vinden?
Is de combinatie sowieso haalbaar, denken jullie; een jonge pony en een beginnende ruiter (qua Western dan he
). Uiteraard zal ik dan ik begeleiding zoeken, les nemen, enz enz. Nu moeten we samen 'groeien', is dat wel slim... Iemand ervaring mee?En nog een vraagje over het zadel... Mijn pony is jong en onervaren, en heeft dus nog amper bespiering. Als ik nu een zadel zoek wat goed past, en ik ga trainen, heb ik dan daarna een nieuw zadel nodig? Ik heb het idee dat een Westernzadel minder aangepast kan worden dan een Engels zadel... En wat zou ik ongeveer kwijt zijn aan een zadel? (Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar het gaat erom dat het goed op mijn pony (tussen 1.45 en 1.50 meter) past, en ik er lekker in kan zitten. Het mag tweedehands zijn, en het kan me verder niet veel schelen hoe het er dan uitziet.
)Toch nog een heel verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje te volgen is.

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

De keuze is aan jou!!