[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:53

Ik ben eigenlijk wel benieuw hoe mensen nu tegen de WRAN aankijken.
Ontwikkelingen, ideeën, beelden bij de toekomst.
Past een beetje bij een ander topic dat hier geopend is, maar dat is gericht op terugkijken.

Er is de afgelopen jaren veel gebeurd, deels in mijn optiek positief, deels ook niet passend bij mijn beeld van wat goed zou zijn (ik ben bijvoorbeeld teruggekomen op mijn idee dat aansluiting bij de KNHS goed zou zijn, het kost ons als sport teveel en we krijgen er als sport te weinig voor terug) en alternatieven (zelfstandig blijven, aansluiting zoeken bij een europees verband, aansluiten bij de EWU, noem maar op) zijn m.i. onvoldoende onderzocht. We hebben onvoldoende drukmiddelen naar de KNHS. Maar daar denkt natuurlijk ieder vanuit zijn of haar eigen perspectief anders over.

En met de ALV voor de deur is wat vooruit kijken nooit verkeerd.
Dus de vraag is: waar moet het met de WRAN in het nieuwe jaar naartoe???

spatter

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:15

ik denk dat de WRAN heel goed op weg is met het nieuwe level systeem

alleen
ik heb heel veel moeite met de manier waarop het bestuur op dit moment opereert
het levelsysteem is er niet voor de aansluiting maar omdat wij dat graag wilden
het cap mogen dragen was iets wat wij graag als mogelijkheid wilden, niet nu een verplichting omdat we gaan aansluiten bij de FNRS

de leden hebben nog altijd geen "ja" voor aansluiting gegeven maar het bestuur werkt alsof die er al is
en wat ik het ergste vind
inplaats dat we duidelijk eisen stellen aan de aansluiting , gaan we braaf in de pas lopen
tenminste zo komt het op mij over

en terwijl we van onze zuider en oosterburen zien dat ze het wel voor elkaar krijgen aangesloten te zijn met behoud van eigen intentiteit

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:22

dan pleit ik er toch voor dat ze meer naar de leden luisteren. als er een ALV gehouden wordt en daar wordt gestemd, luister daar dan ook naar. wil het meerendeel van de leden geen aansluiting, sluit je dan daar niet bij aan, maar zoek alternatieven.

zoals je al zegt anya, zijn de alternatieven niet voldoende uitgezocht en worden we nu uitgezogen door de FNRS/KNHS. dat zal, lijkt mij, niet de bedoeling geweest zijn van dit idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:31

Spatter schreef:
de leden hebben nog altijd geen "ja" voor aansluiting gegeven maar het bestuur werkt alsof die er al is
Wees 'blij' Haha! nu weet je tenminste wat je kunt verwachten mocht het straks goedgekeurd worden op de ALV. Men heeft al kunnen 'proefdraaien' Clown
Anders had je aan iets vastgezeten zonder dat je vooraf een goede inschatting had kunnen maken Knipoog

Paintless schreef:
als er een ALV gehouden wordt en daar wordt gestemd, luister daar dan ook naar. wil het meerendeel van de leden geen aansluiting, sluit je dan daar niet bij aan, maar zoek alternatieven.
Een bestuur zit daar omdat de leden dat zo gewild hebben, mocht er onverhoopt reden zijn om dat niet langer te willen is daar ook een mogelijkheid voor.
Dit heeft wél alles te maken met 'meerderheid' en 'durven'. Eens te meer wordt uit veel dingen duidelijk dat een 'slapend' lid wel eens opgescheept kan komen te zitten met dingen die hij liever anders gezien had.
Het wordt dus tijd dat men 'wakker' geschud wordt en dat de leden zich niet alleen verdiepen in wat er gaande is, maar ook daadwerkelijk hun stem doen gelden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:59

Wat ik interessant vind is dat wordt geschreven dat er steeds meer gecertificeerde hallen komen en dat we daarom en aan moeten sluiten en moeten conformeren aan door de knhs gestelde capregels (die door de verzekeraars naar de KNHS leden zijn overgenomen).

Een beetje de omgekeerde wereld. De KNHS verzint iets.. en wij moeten conformeren. Zelfs meer dan de KNHS ruiters zelf.. ik ken bij de engelse sport geen verschil tussen starten op eigen paard of paard van een ander waar het om hoedje of capverplichting gaat.

Maar over hoeveel wedstrjdlokaties hebben we het eigenlijk in Westernland???? Een stuk of 15?
Een deel daarvan is van westernstallen die niets met de KNHS/FNRS van doen hebben. En dus ook niet met die door de KNHS en FNRS ingegeven (geld kostende) certificering. Kosten die altijd doorgerekend worden aan de gebruikers overigens.

En dan zijn er in Nederland nog tal van privé-rijhallen waar de KNHS/FNRS helemaal niets over te vertellen heeft. Hallen die gewoon te huur zijn. In deze regio zijn daar (o.a. bij gewone pensionstallen, zonder manege-faciliteiten) zat van te vinden. Zonder enig probleem. Mijn eigen stalling beschikt straks over een prachtige binnenbak (gewoon voor die 25 ruiters die er hun paard hebben staan). Kun je een wedstrijd organiseren ook. Zonder certificering Haha!

En als je wilt kun je ook gebruik maken van de gecertificeerde hallen, krijg je een wedstrijd met cap op, maar dat is dan eigen keus om daar wel of niet op in te schrijven. En daar zit het probleem naar mijn idee.. Hoezo eigen keus.. die hebben we niet meer lijkt het.

Aansluiting wordt ons door de strot geduwd onder het motto "ontwikkelingen in de sport". Nee ontwikkelingen bij één van de grote verenigingen in de sport. Waar wij geen deel van uitmaken. Maar als we er straks deel van uit zouden maken is er geen weg meer terug. Dan hebben we maar te slikken.

En zoals eerder gezegd.. het is de EWU wél gelukt het eigen gezicht te behouden. Die hebben kennelijk anders onderhandeld..

Overigens is ook even navraag gepleegd bij het betreffende Ministerie. Er is geen enkel beleid om de paardensport onder één noemer te brengen. Men is er zelfs niet mee bezig. Men erkent dat de KNHS een grote speler is, maar dat is alles. Een verplichting om op te gaan in de KNHS o.i.d. is absoluut niet aan de orde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:05

En als aanvulling op bovenstaande.
Er is ook geen Europese richtlijn in de maak waar de NL-regering wetgeving aan zou moeten hangen die zoiets verplicht.

Natuurlijk is het hándig als de regering met één grote partner kan onderhandelen over iets (bijv. de nieuwe dierenwet), maar het is géén verplichting om je daarbij aan te sluiten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:06

Dat zou ook niet mogen.. riekt naar kartelvorming, gedwongen winkelnering e.d. En het enige echte instrument dat een overheid daarvoor heeft (behalve een wet) is subsidie. En laat de paardensport nu zo'n sport zijn die de eigen financiële broek ophoudt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:44

de volgende vraag komt bij mij op:

1. wat gaan we doen als er geen meerderheid is tegen de aansluiting omdat het nu wel leeft onder de lezers van Bokt maar bokt bereikt niet alle wran leden. niet alle wran leden zullen op de ALV komen en er zijn ook een groot aantal leden die het bestuur wel geloven ( wat hun goed recht is en wat we moeten respecteren) omdat ze gewoon niet begrijpen wat het op langere termijn voor hun gaat inhouden want elke vooruitgang is nog geen verbetering.

2. gestel dat er tegen gestemd wordt en het bestuur houd het voor gezien en stapt op ( ik heb inside informatie dat ze al eerder op dit punt gestaan hebben een paar maanden geleden) hebben we dan mensen achter de hand om hun functie over te nemen, het is nu tijd om binnen de gelederen te gaan kijken wie we dan evt. op hun plaatsen willen hebben.

3. wanneer het bestuur opstapt ( van mij betreft hoeft dat niet als ze kunnen leven met de standpunten van de leden ) is het dan niet raadzamer dat we een bestuur kiezen die geen eigenbelang hebben binnen de sport maar die zich puur richt op leden en ledenbelangen en ook in peilingen eerder inspelen op reacties en gevoelens bij leden en meerderheid van leden.

op dit moment is naar mijn mening de WRAN terminaal, niemand geeft meer een cent voor hun overlevingskansen en vooral niet als de geneesheer het KNHS of het FRNS is.
de WRAN is de overkoepelde western vereniging die de belangen van het westernrijden moet vertegenwoordigen.
en als het werkelijk zo is dat we niet ( verzekeringtechnisch ) onder de KNHS uit kunnen komen moeten we het verhaal eigenlijk omdraaien niet vragen ten kosten van wat kunnen wij aansluiting krijgen maar wat hebben jullie er voor over om de westernruiters erbij te krijgen.
wij moeten onze eisen pakket bij hun op tafel kunnen gooien, onze eigen normen en waardes kunnen behouden.
wij zijn eigenlijk een unieke groep ruiters binnen de hippische sport die met respect behandeld dient te worden.
wij westernruiters hebben een eigen indentiteit en wij hebben recht om dat te mogen behouden en anders is western Nederland DOOD.
en zoals het er nu uitziet zijn we al aardig op de weg want we zijn nu al MOND DOOD gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:30

@1. wil je alle WRAN-leden bereiken vraag aan de WRAN of je een dump uit het ledenbestand kunt krijgen zodat je ze per post kunt benaderen.
Ik vrees dat dit niet gaat lukken Haha!
Máár je kunt evt wel proberen af te spreken dat jij iets in voldoende exemplaten aanlevert, wat zij met een postzending meesturen (liefst vóór de ALV Knipoog ) c.q. in een aparte zending voor je verzenden (liefst vóór de ALV Knipoog en tegen betaling uiteraart, maar daar vind je vast wel sponsors voor Haha! )

@2. áls er tegen gestemd gaat worden zou het erg zwak zijn als het bestuur* het dan voor gezien houdt, iets wat alleen maar verduidelijkt met wat voor bestuur je te maken hebt en zit je er dan nog wel op te wachten dat die blijft zitten Haha!
*"het bestuur" is in dit geval de voorzitter, want laten we het beestje maar gewoon bij de naam noemen, daar storen zich de meesten aan. Over de dames niets dan lof. CMIIAW want dáár heb ik nog geen onvertogen woord over gehoord.
Het is dus idd handig als er mensen klaar zouden staan die deze taak over willen nemen; als het niet in een 'enkel' funktie is dan evt in duo, dit schijnt bij de Paintclub ook te werken Haha!

@3. helemaal gelijk. Alleen iemand die niet uit 'het wereldje' komt zal zich waarschijnlijk ook minder geroepen voelen áls die er al van hoort Haha!

Ik denk dat het tijd wordt om alle dingen die geroepen zijn eens op papier te zetten met daarachter wat er nu werkelijk van waar is.
Dan kan iedereen voor zich uitmaken wat er gestemd gaat worden op de diverse ALV's.
Want dit heeft nl niet alléén met de WRAN te maken.
De WRAN is weliswaar de grootste club binnen de Federatie, maar alle 4 de nog aangesloten clubs zullen in hun ALV moeten uitspreken dat zij accoord gaan met aansluiting van de Federatie bij de KNHS.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:21

Aangezien ik net even hebt bekeken wanneer de ALV plaatsvind, en ik niet in de mogelijkheid ben om daarbij aanwezig te zijn hoe zou ik mijn stem aan iemand kunnen machtigen?????
Met vriendelijke groet Pauline

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:29

Op heffen die handel,of terug naar de oude situatie....
Wel goed voor de rassenverenigingen dit,ik vermoed een enorme opleving. Ik heb het afgelopen weekeeinde al 9! ruiters gesproken die van voornemen zijn geen wran(g)wedstrijden meer te starten vanwege de volledig doorgeslagen regelgeving.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 23:37

Pintopini en anderen die de ALV niet kunnen bijwonen. Je kunt een machtiging meegeven aan iemand die wel gaat. Ieder persoon die gaat mag maximaal twee machtigingen meenemen. Die moet je dan een brief meegeven voorzien van je gegevens en handtekening waarin je aangeeft dat je een bepaalde persoon (ook naam en adres, geboortegegevens e.d. neerzetten) een volmacht geeft om namens jou te stemmen. Je kunt ook heel precies omschrijven wat je wilt.. maar dan heb je kans dat als er een iets ander voorstel ter stemming ligt.. jouw stem niet meer geldt. Dus het makkelijkste is een volledige volmacht geven aan een persoon die je vertrouwt om te stemmen wat jij ook zelf vindt.

Leuk Cherokeechum.. krijgt de KNHS het andersom toch nog drukker.. want waar moet je heen zonder qpa?? DRHA kan, maar de meeste niet-qpa's zijn geen reiners van nature.. Blijft Duitsland of Belgie over.. Recrearidder worden, of toch weer dressuur.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:02

Ik vind nog het meest schokkende te lezen dat er vanuit de overheid helemaal geen wens is dat er 1 groot overkoepelend orgaan komt. Zeker omdat dit 1 van de argumenten is van de voorzitter.

Kan je bij de WRAN ALV een motie indienen? Dan moeten ze of die motie kenbaar maken aan de leden van de WRAN voor het ALV of op de ALV. Aan een motie hangt een stemming vast, zo kan je alsnog bepalen als lid waarover en in welke context er gestemt gaat worden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:32

Anya schreef:
Leuk Cherokeechum.. krijgt de KNHS het andersom toch nog drukker.. want waar moet je heen zonder qpa?? DRHA kan, maar de meeste niet-qpa's zijn geen reiners van nature.. Blijft Duitsland of Belgie over.. Recrearidder worden, of toch weer dressuur.

Nieuwe club oprichten,zonder al die belachelijke regels naar model van de oude wran.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:06

Iemand die mijn stem wil meenemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:14

@CHum: club bestaat, moet alleen nog eea wetsmatig goed voor geregeld worden en daar wordt aan gewerkt Haha!

@rietveld: idd schokkend zoals je zegt. Misschien zal de wens er wel zijn, maar zeker geen verplichting zoals men ons wil doen geloven.
Het is voor de regering alleen maar makkelijk om één club aan te spreken (de grootste) ipv diverse kleine clubjes met allen hun eigen dingetje wat voor hun het belangrijkste is.
En dat zullen ze dan ook zeker niet doen als er een gesprekspartner gezocht gaat worden. Natuurlijk zullen ze dan de KNHS opzoeken en misschien nog een club, maar zeker niet iedereen. Neem bijv. de vakbonden als voorbeeld.

Dus wat dat aangaat zou het kunnen kloppen dat 'wij western' onder de vlag van de KNHS dan zullen meelopen in wat de KNHS met de regering bepraat(voorldelig maar zeker ook nadelig). Maar denk nou niet dat het woord western dan ook maar één keer gaat vallen als belangrijk onderdeel om rekening mee te houden !!
Als er wettelijke maatregelen worden afgekondigd die te maken hebben met rijden, houden en fokken van paarden zal dat voor heel NL gaan gelden en het maakt dan heus niet uit of we wel of niet onder de KNHS vallen.
Juist doordat we er wel onder zouden komen te vallen geeft 'western' alleen maar een strakker keurslijf waarbinnen we ons ding kunnen blijven doen.
Immers KNHS-regels dienen nageleefd te worden middels KNHS-controles.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:37

En de mijne?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:51

Inderdaad DubbelDun. Al zou je je aansluiten bij de KNHS. Je zal dan geen stem hebben richting de overheid, want ik kan me niet voorstellen dat de KNHS echt rekening gaat houden met een onderdeel binnen de club die misschien nog geen 1% van zijn leden vertegenwoordigd.

Als je daar tegenover steld dat de kosten hoger zullen zijn en de WRAN meer en meer het typische western moet gaan loslaten (zie capverplichting), dan snap ik echt niet waarom de voorzitter en nu zo op blijft hameren. Volgens hem houdt de WRAN op met bestaan als we niet bij de KNHS aansluiten of op zijn minst worden de regels dan voor ons bepaald omdat we "ingelijfd" worden.
Ik kan niet opmaken uit de (warrige) teksten van de voorzitter op swrn.nl, waarom bovenstaand doemscenerio gaat plaatsvinden.

Het verzekeringsverhaal is nu ook al grondig uitgezocht door enkele leden, ook dat hoeft de toekomst van de WRAN dus niet in de weg te zitten. Ook ik heb mijn verzekering gebeld en ook ik ben gedekt (ziektekosten) als ik geen cap draag. Zelfs als dit hoofdletsel is. Ook heb ik bij mijn aansprakelijkheidsverzekering nagevraagd als iemand zonder cap op mijn paard een ongeluk krijgt of dit gedekt was. Ja hoor, geen probleem. Wordt dit misschien in de toekomst aangepast (hoezo slapende honden wakker maken)?. Maar nee, het risico wordt door mijn verzekering te klein geacht!

Ik wil gewoon lekker rijden met mijn knollebollie. Ik heb er hard voor moeten werken om 1 van mijn dames een beetje zover te krijgen dat ze showwaardig aan het worden is. Dan hoop ik wel dat ik tegen die tijd op een leuke manier een wedstrijdje kan pakken!
Laatst bijgewerkt door Chawi op 04-01-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:55

@rietveld: en je laatste zin geldt voor voor een hoop westernrijders.

@stemmen: misschien is het handig om een topic te maken waarin je je stem kunt 'aanbieden' zodat men onderling uit kan zoeken wie wiens stem mee zal nemen.
Ik vrees dat het in dit topic anders ondergesneeuwd gaat raken.

Edit: topic aangemaakt en hierbij de link
[WN-AM] WRAN-ALV: papieren stem overdragen

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:17

Mijn antwoordt op de vraag: waar moet het met de WRAN naar toe?

Ik hoop dat de vereniging WRAN blijft bestaan omdat ik in de toekomst graag wedstrijden wil gaan rijden, samen met andere enthousiaste westernruiters en paarden, ongeacht het ras van het paard. Er zijn in mijn ogen de afgelopen tijd ook goede dingen gedaan door deze vereniging/bestuur! Dat allereerst. En het blijft voor een groot deel natuurlijk vrijwilligerswerk en zoals iedereen wel weet zijn die moeilijk te verkijgen….

Maar ik denk dat je als bestuur van wat voor vereniging dan ook ervoor moet oppassen dat je je aan je rol houdt, je respect hebt voor de leden (en andersom ooo natuurlijk) en je je bestuursfunctie waardig bent en hier serieus mee omgaat. Het openen van het SWRN-forum en het gebakkelei wat ik daarop heb gelezen (en eerder ook op Bokt) met en door bestuursleden vind ik echt een dieptepunt. Op zich is het openen van een ‘eigen’ forum geen slecht idee maar houd het dan wel serieus.

Maar goed, vooruitkijkend wil ik de volgende aandachtspunten noemen:
- Gestructureerde en open communicatie van de vereniging/bestuur met alle leden (niet ad hoc en ‘lollig’ via een forum, een verouderde website of een krantje wat je maar moet zien te verkrijgen maar persoonlijk geadresseerd)
- Het nemen van besluiten voorzien van een duidelijke motivatie (desnoods in Jip en Janneke taal ipv onbegrijpelijke lappen tekst vol taalkundige en spellingsfouten op een voor mij nog steeds ‘onofficieel’ communicatiemiddel maw het SWRN-forum)
- Spreiding van wedstrijden over het land (hoewel ik in het noorden niet te klagen heb)
- Aansluiting/samenwerking met (andere) vergelijkbare verenigingen in Duitsland (EWU) en Belgie (?) onderzoeken en zo mogelijk realiseren
- Verplichting tot het dragen van de cap afschaffen (hier is al veel overgeschreven waar ik me bij aansluit)
- Geen aansluiting met KNHS (motivatie idem Anya)
Waarschijnlijk zullen me na verloop van tijd nog wel meer dingen te binnen schieten maar hier wil ik het eerst bij laten.

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:56

Rietveld schreef:
Het verzekeringsverhaal is nu ook al grondig uitgezocht door enkele leden, ook dat hoeft de toekomst van de WRAN dus niet in de weg te zitten. Ook ik heb mijn verzekering gebeld en ook ik ben gedekt (ziektekosten) als ik geen cap draag. Zelfs als dit hoofdletsel is. Ook heb ik bij mijn aansprakelijkheidsverzekering nagevraagd als iemand zonder cap op mijn paard een ongeluk krijgt of dit gedekt was. Ja hoor, geen probleem. Wordt dit misschien in de toekomst aangepast (hoezo slapende honden wakker maken)?. Maar nee, het risico wordt door mijn verzekering te klein geacht!

Hier het zelfde gedaan. Moet ik helemaal zelf weten of ik een cap draag of niet.

Ik wil gewoon lekker rijden met mijn knollebollie. Ik heb er hard voor moeten werken om 1 van mijn dames een beetje zover te krijgen dat ze showwaardig aan het worden is. Dan hoop ik wel dat ik tegen die tijd op een leuke manier een wedstrijdje kan pakken!

Ook mee eens. In dit geval dan 2 knollies.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:44

rosanja schreef:
Maar goed, vooruitkijkend wil ik de volgende aandachtspunten noemen:
- Gestructureerde en open communicatie van de vereniging/bestuur met alle leden (niet ad hoc en ‘lollig’ via een forum, een verouderde website of een krantje wat je maar moet zien te verkrijgen maar persoonlijk geadresseerd)
- Het nemen van besluiten voorzien van een duidelijke motivatie (desnoods in Jip en Janneke taal ipv onbegrijpelijke lappen tekst vol taalkundige en spellingsfouten op een voor mij nog steeds ‘onofficieel’ communicatiemiddel maw het SWRN-forum)

Kom je ook naar de ALV?
Mijn opmerking in andere topic
Natascha dH schreef:
Nee, wel als agendapunt aangebracht " de communicatie van de WRAN naar de leden". (nu alleen door een krantje waar je zelf achteraan moet en een onoverzichtelijk internetforum, waar je ook zelf naar de informatie moet zoeken, en internet hebben)
IMO moet een vereniging bij belangrijke bestuursbeslissingen die de leden direct aangaan de ledenACTIEF informeren. Heb bevestiging van Brigitta, het is een agendapunt.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:04

Rietveld schreef:

Maar gaat jou verzekering het dan niet verhalen bij de verzekering van de organisator? Daar wordt in het stukje van Jan Trel op de SRWNsite wel over gesproken nl:
Citaat:
Door het veiligheidscertificaat in het leven te roepen verplicht men manegebedrijven om aan bepaalde veiligheidseisen en voorzieningen te voldoen. Indien men daar niet aan voldoet geven zij geen dekking bij ongevallen e.d. Zo is men o.a. verplicht om een veiligheidscap te dragen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 17:56

@Nataascha: nee. Alleen als sprake zou zijn van een onrechtmatige daad bij de organisator. Bijvoorbeeld gaten in de bak, plafond komt naar beneden o.i.d. Voor het overige geldt dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is. Of degene met een paar dat letsel bij een ander paard veroorzaakt. Bijvoorbeeld.. mijn paard doet raar, jouw paard schrikt en jij valt.. heb ik deels ook aansprakelijkheid.

Het aansprakelijkheidsverhaal zoals geschetst geldt specifiek voor paarden van een manage-eigenaar met lesklanten e.d. En die veiligheidscertificaten worden verplicht gesteld voor bv aangeslotenden bij KNHS of FNRS-maneges. Dié hebben idd in hun verzekering een clausule dat met cap gereden moet worden.

Dit gaat dus op voor hallen die onder dat certificaat vallen.. En overigens dan nog gaat het voor mij als privé ruiter op een privé paard moeilijk worden een staleigenaar aansprakelijk te stellen als geen sprake is van onrechtmatige daad bij de eigenaar. Dat ligt nogmaals anders voor ruiters op het paard van de manege-eigenaar. Daar komt wellicht ook het idee vandaan dan een ruiter in de l2 op het paard van een ander een cap op zou moeten. Geldt inderdaad voor een manegepaard, maar in alle andere gevallen geldt dat het onder de wa van de eigenaar valt.

Er zijn ook hallen die helemaal niets met de FNRS of de KNHS van doen hebben en die dus ook niet onder het veiligheidscertificaat vallen (ze kunnen het wel aanvragen overigens). In die hallen kun je rijden volgens de huisregels van die hal. Ik hoef echt geen cap op, op mijn stal.

Er zullen wel enige lokaties afvallen.. of je kiest ervoor die lokaties te handhaven.. maar dan ook wel met cap starten.. Dat kan een keuze zijn, maar m.i. moet het een keuze zijn. Geen dwang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:06

Even voor wie het idee heeft dat verzekeringen het onderste uit de kan halen bij bv manegebedrijven: Ik heb dit jaar een redelijk serieus ongeluk gehad met flink oplopende kosten, met een van m'n eigen paarden in de binnenbak van de FNRS-manege waar ik sta. Compleet met ambulance via 112, spoedoperatie en de hele rimbam. Mijn verzekering heeft niet 1 enkele vraag gesteld over of het paard wel van mij was, of alle voorzorgsmaatregelen wel genomen waren of wat dan ook. Helemaal NIETS. Niet aan mij als verzekeringnemer, niet aan de manege waar ik op dat moment stalling huurde en les volgde, echt niets.