[WN] Overpeinzingen en terugblik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Overpeinzingen en terugblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:59

Nu we in een nieuw fris jaar begonnen zijn en er op de komende ALV's (WRAN, DPHC, DRBF en DAWRA) belangrijke dingen ter beslissing komen ben ik eens geen spitten in de archieven van Bokt.
Daarbij kwam dit topic naar boven:
[WN-AM] als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Het zou niet alleen leuk zijn te horen wat er sinds deze post verbeterd is, wat er nog niet verbeterd is en wat er misschien zelfs verslechterd is, maar ook of men de eigen mening nog onderstreept of over dingen anders is gaan denken in het licht van wat er zoal gebeurd is.

Ik had natuurlijk onderop dat bewuste topic door kunnen gaan én onderstreep zeer zeker de laatste post, maar een nieuw jaar een fris begin...

spatter

Re: Overpeinzingen en terugblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:05

samenvatting van 17 pagina's Tong uitsteken

de meeste ideeen zijn opgelost

*verder zouden een flink aantal een nette tijdsplanning willen hebben

*is de vraag waarom de reining een verplicht onderdeel zou moeten zijn
en zien veel mensen de positieve mogelijkheden als dat niet zo is

ik denk dat hier nog eens over nagedacht moet worden nu we meer onderdelen hebben als dat we op 1 dag kunnen rijden

* verder dat de aansluiting bij de FNRS nuttig zou zijn voor jeugdbeleid

daar heb ik nu nog steeds niets zinnig over gehoord dus ik denk dat we dat idee wel kunnen schrappen

eigenlijk ben ik het eens met jeroen, de laatste poster uit het topic!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:23

Van een groot aantal van de geopperde ideeën zie ik niet veel meer terug. Jeugdbeleid was een heet hangijzer. Daarvoor is indertijd een commissie ingesteld, maar die is (nadat wel veel werk is verzet) tijdelijk in de ijskast gezet in afwachting van het levelsysteem. Er zijn wel jeugdclinics georganiseerd, maar vooralsnog is dat een druppel op de gloeiende plaat. Kan overigens ook niet anders met een beperkt aantal vrijwilligers.

Wel wordt gesproken over de FNRS als goede plek om de jeugd te laten instromen. Wellicht. Maar daarvoor moet er echt veel veranderen bij de FNRS en de drie FNRS westernmaneges die Nederland rijk is, zetten daarbij ook geen zoden aan de dijk. De andere FNRS maneges heb je in dat kader weinig aan. Weinig kennis, ongeschikte paarden, geen westerntuig en over het geheel genomen ook onvoldoende middelen om een goede westerntrainer in te huren voor de groepslessen als die er al zijn.. Ze hebben ook geen belang bij western. Het gaat toch prima met Engels.

De KNHS zou een goede zijn voor het ontwikkelen van jeugdbeleid en het sponsoren van talent. Helaas zie ik in de onderhandelingen met de KNHS weinig terug van zulke zaken. Ik zie eigenlijk alleen een capverplichting in ruil voor aansluiting. En als je al kiest voor aansluiten, dan is dit het enige moment er echt wat uit te slepen. Je onderhandelt immers als minder machtige partij met een meer machtige partij. Iedere dorpsvereniging is groter dan de westernsport, heeft meer starts en meer wedstrijden per jaar. Of je nu horizontaal of verticaal instroomt doet dan niet ter zake... je ben een ukkie tussen de reuzen.

Het levelsysteem vind ik wel een goede zaak. Het maakt zaken duidelijk, niveau wordt bepaald en je kunt groeien. Wel weer raar vind ik dan de samenvoeging tussen levels. De dressuur laat de M ruiters ook niet tegen de L ruiters starten. Het is niet eerlijk.. En nu je ook kunt degraderen of promoveren, hangt er meer vanaf.

Tenslotte blijf ik het vreemd vinden dat er geen verplichting is om ook de L5 uit te schrijven. Dat level zou veel kunnen betekenen als het gaat om instromen in de westernsport. Om de bestaande vergrijzing op te vangen ook en om mensen te laten kennis maken en eventueel over te laten stappen.

Ook de spreiding van wedstrijden en activiteiten in het Land laat m.i. te wensen over. Daar zou beleid op moeten komen. Vind ik dan.

Er is ook veel gebeurt dat niet direct zichtbaar is.. het nieuwe registratiesysteem bijvoorbeeld. Dat werkt nu. Geloof ik tenminste Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:39

Anya schreef:
De KNHS zou een goede zijn voor het ontwikkelen van jeugdbeleid en het sponsoren van talent. Helaas zie ik in de onderhandelingen met de KNHS weinig terug van zulke zaken. Ik zie eigenlijk alleen een capverplichting in ruil voor aansluiting. En als je al kiest voor aansluiten, dan is dit het enige moment er echt wat uit te slepen. Je onderhandelt immers als minder machtige partij met een meer machtige partij. Iedere dorpsvereniging is groter dan de westernsport, heeft meer starts en meer wedstrijden per jaar. Of je nu horizontaal of verticaal instroomt doet dan niet ter zake... je ben een ukkie tussen de reuzen.

Ik verdiep me te weinig in de westernsport om op alles een zinnige mening te hebben, maar dit knip ik er even uit.
Ga eens praten met de DER en vraag naar de ervaring die zij hebben met de NHS. Ik wens het te betwijfelen of de NHS structureel iets zinvols heeft te bieden aan "de westernhoek" om het even plat uit te drukken.
Het is niet zonder reden dat de NVVR zelfstandig is. Ik zou de westernsportbonden het advies willen geven om heel erg goed na te denken alvorens met de NHS in zee te gaan.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:52

Over NVVR gesproken. Is dat geen alternatief om bij aan te sluiten of sla ik nu een plank compleet mis?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:05

@Spatter: zo je hebt je huiswerk goed gedaan (2+ Haha! )
@rietveld: ook een goede suggestie, ik hoop dat de meelezers Doei! er iets mee doen, c.q. dat het meegenomen wordt op een ALV.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:12

Rietveld schreef:
Over NVVR gesproken. Is dat geen alternatief om bij aan te sluiten of sla ik nu een plank compleet mis?

Het idee is niet verkeerd, maar de NVVR heeft statutair vastgelegd geen wedstrijden te organiseren.

Ik denk dat het zinvoller is om als westernorganisaties onderling zaken goed te regelen en één lijn te trekken op belangrijke zaken voor de westernsport. Vanuit die basis zou je dan een samenwerking met de NHS aan kunnen gaan, niet deel uitmaken van de NHS.
Hopelijk maken de verschillende organisaties niet de fout om ieder afzonderlijk onder de NHS-vlag te komen. Dat kon weleens heel vervelend uitpakken voor de westernsport in NL.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:17

@Ikke: er is een overkoepelend orgaan , de FNW waaronder nu 4 organisaties zich hebben aangesloten; de WRAN, NL-Paintclub, DRBF=
Dutch Reining Breeders Foundation en een western Arabierenclub.
Een aantal hebben zich er ook duidelijk van gedistancieerd; NL-Quarterclub, NL-Appies en de grote reining(ruiter)club.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:30

DubbelDun schreef:
@Ikke: er is een overkoepelend orgaan , de FNW waaronder nu 4 organisaties zich hebben aangesloten; de WRAN, NL-Paintclub, DRBF=
Dutch Reining Breeders Foundation en een western Arabierenclub.
Een aantal hebben zich er ook duidelijk van gedistancieerd; NL-Quarterclub, NL-Appies en de grote reining(ruiter)club.

Waarom hebben zij zich gedistancieerd?
Ik denk dat het meer van belang voor de westernsport is dat alle "losse" verenigingen bij elkaar komen. De NHS is zelf erg goed in "verdeel en heers" en dat is zeker niet in het belang van de westernsport.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 14:42

ikke schreef:
Waarom hebben zij zich gedistancieerd?
Geen idee, ik denk dat er meerdere redenen voor waren.
Ik snap het belang van één grote westernorganisatie wel, maar ben aan de andere kant ook benieuwd hoe deze 'losse' clubs hun ding kunnen blijven doen zonder de beklemmende regels van de KNHS.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:31

Ze hebben zich om meerder redenen waarschijnlijk gedistancieerd een daar van is omdat de regelgeving binnen FNW niet spoort met de regelgeving binnen de moeder organisaties van deze ras en discipline verenigingen. Een klein voorbeeld is het startnummer verhaal. Startnummers uitgeven mag wel maar daar mag geen financieële consequentie aanvast hangen van bv de AQHA APHA of NRHA. De dochter verenigingen mogen en kunnen dus hun leden niet "dwingen" extra te betalen voor het verkrijgen van een startnummer. Als een vereniging als de FNW dit dus gaat eisen haken deze verenigingen direct af.
Het zou dus slim zijn als er een overkoepelende vereniging zou komen die niet het wiel probeerd opnieuw uit te vinden en werkt met de regelgeving van bv de AQHA, APHA, AApA en de NRHA. Die zitten namelijk kwa regels allemaal vrij goed op een lijn. Dan kunnen al deze verenigingen zich makkelijker aansluiten en kun je dus een zwaarder wegende stem worden binnen bv de KNHS

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:37

@Adrienne : maar de NL-Paint's zijn wel lid en organiseren ook wedstrijden voor de APHA. Hoe hebben die dat dan gedaan ??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:44

Geen idee misschien hebben die dan niet in hun regelgeving staan dat je van leden geen extra geld mag eisen?

Maar ook de APHA-nl moet zich in bochten wringen
APHA nederland schreef:
Bent u van plan om met meerdere personen één Paint Horse te starten, let dan op het volgende: volgens de FNW dient een ieder die start voor elk paard waar mee gestart wordt een startnummer aan te vragen. Volgens de APHA is een startnummer op een show paardgebonden en niet persoonsgebonden en dient het paard dus gedurende een show hetzelfde startnummer te hebben ongeacht hoeveel personen het paard op deze show uitbrengen.

Als de overkoepelende organisatie dus rekening had gehouden met een "moeder organisatie" als de APHA zou het soepeler verlopen. Dat bedoel ik met niet het wiel opnieuw willen uitvinden maar gewoon werken binnen de regelgeving die op dit moment al bestaat binnen de grote verenigingen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:28

@Dd; bij mijn weten is de AAHcH wél aangesloten bij de federatie hoor! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:38

Op de site van de SWRN worden ze niet genoemd. Lijkt me stug dat een aangesloten organisatie dat zou pikken c.q. uit vrije wil óf op eigen verzoek daar geen deel van wil uitmaken.
Maar het is natuurlijk niet onmogelijk Haha!