[WN] [RT] Inbuigoefeningen, alleen met snaffle of ook met stang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

[RT] Inbuigoefeningen, alleen met snaffle of ook met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:42

Om je paard los te maken doe je inbuigoefeningen, zoals hoofd inbuigen en naar de schouder brengen.
Kun je dit soort oefeningen ook met stang doen (mits de druk gelijk blijft aan beide kanten) of eigenlijk alleen met een snaffle?

Maakt een 'gewone' stang of billy allen stang (die in het midden wat beweeglijk is en kan draaien) nog verschil hierbij?

gaucho

Re: Inbuigoefeningen, alleen met snaffle of ook met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:41

In ieder geval niet met een shank met vaste scharen, dus scharen die niet opzij kunnen bewegen. Dit gaat dan wrikken in z'n mond, waardoor je paard zal eerder z'n hoofd zal kantelen dan buigen. Ik heb ook met een Billy Allen gereden en daarmee kun je prima lengtebuiging vragen. In vergelijking met een snaffle vraag ik bij een shank m'n hand wel eerder iets omhoog dan opzij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 03:59

Inbuigoefeningen doe je gewoon met een snaffle

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:58

simodi schreef:
Kun je dit soort oefeningen ook met stang doen (mits de druk gelijk blijft aan beide kanten) of eigenlijk alleen met een snaffle?

Dat kan ook met een shank, maar de druk hoeft niet aan beide kanten gelijk te zijn. Juist niet Knipoog
Inbuigen is een oefening om je paard lenig te maken EN om hem na te laten geven op het bit.
Dus als je buiging wilt vragen met de linkerteugel, moet je de rechterteugel verlichten. Hou hem wel tegen de hals, want de rechterteugel blijft je stuurteugel (naar links)

simodi schreef:
Maakt een 'gewone' stang of billy allen stang (die in het midden wat beweeglijk is en kan draaien) nog verschil hierbij?

Nee, als je paard goed heeft geleerd voor het bit te wijken dan zal hij ook correct buigen met een vaste stang. Maar je rijdt natuurlijk alleen op een stang als je paard al weet wat nageven op het bit is en iets verder in de opleiding, zodat je van hem mag verwachten dat als je druk vraagt, hij nageeft.

Het allerbelangrijkste zijn je benen overigens Knipoog

Signe

Re: [RT] Inbuigoefeningen, alleen met snaffle of ook met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:48

Ik vraag buiging met zowel de snaffle ( trianingsbitje enkelgebroken) als met de myler shank met een 'stang' ( independent sidemovement) Daarbij hou ik geen gelijke druk op beide kanten, dat zou de plank een beetje misslaan. Ik vraag hem lengte buiging om mijn been heen met stelling in de hals zeg maar.

Bij beide bitten geldt natuurlijk dat je lichtjes vraagt en weer geeft als het paard doet wat je vraagt.

Ik zou beginnen met de snaffle en later een shank pakken, buigingsoefeningen zijn basis en imo is de basis met een snaffle.

Anya

Re: [RT] Inbuigoefeningen, alleen met snaffle of ook met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:50

ik vraag wel buiging met een stangshank. Geen gelijke druk dus. En ik vraag stelling met mijn been en extra buiging in de hals met die wat ongelijke lichte druk.