[WN] [RT] Stops maken, op welke bodems kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

[RT] Stops maken, op welke bodems kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:39

Ik vraag mij af op wat voor soort bodems je stops kunt maken (GEEN slidingstops, ons paard heeft geen ijzers) zonder dat je daarmee de benen van je paard teveel belast?

En in hoeverre belasten stops de benen uberhaupt als je geen sliding maakt? Ik vraag me dat af omdat sliding stops aan de ene kant een zware belasting lijken omdat de achterhand erg diep ondergebracht wordt, maar aan de andere kan bij een gewone stop er ook in een keer een enorme druk op de benen ontstaan ... Wat is nou het meest zwaar voor je paard?

Is een stop sowieso niet een zware manier van trainen/halthoudenin vergelijking met het in dressuur 'naar het halthouden toe rijden'? Dan kies je voor geleidelijk stoppen.

Arrows

Re: Stops maken, op welke bodems kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:38

ik volg dit even Knipoog

Romkabouter

Re: Stops maken, op welke bodems kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:43

simodi schreef:
Ik vraag mij af op wat voor soort bodems je stops kunt maken (GEEN slidingstops, ons paard heeft geen ijzers) zonder dat je daarmee de benen van je paard teveel belast?

Als het geen slidingstop en je bedoelt ook geen halthouden, welke stop bedoel je dan Verward

Je hebt halthouden: Dat kan op elke bodem en belast de benen matig. (Afhankelijke uit welke gang je het doet)
Je hebt de sliding stop. Hiervan is het de bedoeling dat het paard de achterhand er diep onderbrengt. Of je wel of niet glijd hangt af van het niveau wat je hebt en het talent van je paard. Als je paard niets kan en je stopt uit draf is het niet erg op zonder plates te doen. Gaat je paard meer zitten dan is elke bodem slecht zonder deze sliding plates. Dit belast de achterbenen meer. Maar vooral als je het probeert terwijl je paard het niet kan. Dus kijk naar het vermogen van je paard.

simodi schreef:
En in hoeverre belasten stops de benen uberhaupt als je geen sliding maakt? Ik vraag me dat af omdat sliding stops aan de ene kant een zware belasting lijken omdat de achterhand erg diep ondergebracht wordt, maar aan de andere kan bij een gewone stop er ook in een keer een enorme druk op de benen ontstaan ... Wat is nou het meest zwaar voor je paard?

Definiee "gewone" stop. Volgens mij bedoel jij gewoon een stop waarbij het paard het eigenlijk nog niet kan en men het toch probeert. Dat is idd slecht voor de benen.
Je paard moet eerst leren zijn gewicht te plaatsen en zijn balans daarin te houden. Daarna kun je pas gaan denken aan een rundown en echt glijden.

simodi schreef:
Is een stop sowieso niet een zware manier van trainen/halthoudenin vergelijking met het in dressuur 'naar het halthouden toe rijden'? Dan kies je voor geleidelijk stoppen.

Nee.
Halthouden is een geleidelijke overgang naar stilstaan. Ook als je dat vanuit de galop zou doen. Je verzamelt je paard, je kan daardoor het tempo verlagen en dan kan het paard een overgang maken naar de stilstand.
De slidingstop heeft een zeer belangrijke rundown ervoor af, waarbij je snelheid opbouwt en je paard dan vanuit volle snelheid naar stilstand wilt brengen. Maar je wilt dat de voorbenen daarbij doorlopen.
Echt twee totaal verschillende manouvres.

Vergelijk het even met je zelf. Ga eens rennen (hoeft niet al te hard Knipoog ) en probeer dan rustig naar stilstand te gaan. Je zult merken dat je je bovenlichaam naar achterbrengt en je pas vertraagt alsvorens je stilgaat staan. Dat is halthouden
Ga dan weer eens rennen, maar bouw je snelheid op en plant dan in 1 keer je voeten op de grond.
Je zult merken dat je niet alleen je bovenlichaam naar achternbrengt, maar ook je heup gaat gebruiken om je voeten plotsklaps naar stilstand te kunnen brengen. Je zult ook merken dat dat makkelijker gaat met gladdde schoenen of een gladdere bodem.
Terwijl het halthouden overal wel kon.

simodi

Re: [RT] Stops maken, op welke bodems kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:22

Voor de duidelijkheid: ik bedoel met een stop dat je paard vanuit draf of galop min of meer direct moet stilstaan (op commando 'whoa'). Dus niet vanuit ectra snelheid zoals sliden maar ook niet geleidelijk.

Het gaat om een paard dat op sliding ijzers heeft gestaan tot een half jaar geleden en daar ook (korte) slidingstops mee maakte, maar nu zonder ijzers loopt. De vraag is of je daar dan toch dit soort stops mee kunt maken.

De vraag naar de bodem is omdat er bij ons een stroeve dressuur bodem ligt, dus niet bedoeld voor sliden (daarom hebben we ook die ijzers er niet meer onder). Maar ik wil graag weten on hoeverre het direct halthouden daarop kan of dat dat helemaal niet kan op zo'n bodem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:45

Door de stroeve bodem en het ontbreken van glij-ijzers zal je paard gaan 'stuiteren' en dit is erg slecht voor de benen. Eea heeft natuurlijk ook wel te maken met de snelheid in draf en galop.
Persoonlijk zou ik het niet doen iig.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:22

simodi schreef:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel met een stop dat je paard vanuit draf of galop min of meer direct moet stilstaan (op commando 'whoa'). Dus niet vanuit ectra snelheid zoals sliden maar ook niet geleidelijk.

Dat is dus een begin van een sliding stop

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

een stop maken zonder glij-ijzers is echt een aanslag op de gewrichten en dat zou ik dan ook zeker niet vanuit de galop doen, al helemaal niet met jouw paard, omdat hij voorheen wel op plates heeft gestaan en dus denkt dat hij moet glijden...

kon hij op de bodem bij jullie dan niet glijden met zijn plates onder?