[WN] sporen gebruiken tijdens wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

sporen gebruiken tijdens wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:25

Vanaf welk level mag je met spoortjes rijden of mag dat altijd? Zijn er dan ook nog eisen aan de sporen behalve dat het westernsporen zijn?
Zit er ook verschil in welke discipline je dan mag starten met/zonder spoor?

Ik heb al gezocht in de WRAN regels maar kan niets vinden.

Doei, Susan

crazycactus

Re: sporen gebruiken tijdens wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:46

Sporen zijn altijd optioneel. Het moeten westernsporen zijn met losse wieltjes met stompe punten.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:58

crazycactus schreef:
Sporen zijn altijd optioneel. Het moeten westernsporen zijn met losse wieltjes met stompe punten.

Oke, maar mag je ze dan gebruiken ook bijv. in L5, als beginner in de westernsport?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:02

Ja voorlopig nog wel, er gaan stemmen op om het dragen van sporen voor de lagere levels te gaan verbieden, maar zo ver zijn we nog niet geloof ik. Ik bedenk me overigens net dat je tegenwoordig ook met western knopsporen mag rijden. Dat mogen dan geen engelse sporen zijn natuurlijk.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:06

cc

je hebt over wieltjes met stompe puntjes. mogen rock grinders dan niet gebruikt worden bij de WRAN, en zo nee, wie bepaalt wat scherp en stomp is ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:12

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:12

Volgens mij mogen rock grinders idd niet, dat valt niet meer onder het stompe wieltje lijkt mij Knipoog

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:30

crazycactus schreef:
Ja voorlopig nog wel, er gaan stemmen op om het dragen van sporen voor de lagere levels te gaan verbieden, maar zo ver zijn we nog niet geloof ik. Ik bedenk me overigens net dat je tegenwoordig ook met western knopsporen mag rijden. Dat mogen dan geen engelse sporen zijn natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord, dan kan ik eventueel mijn sporen gebruiken. Wat in the name zijn "Western knopsporen", wat moet ik me daarbij voorstellen? Engelse uitziende sporen maar dan met een western riempje o.i.d.?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:01

Voila
Afbeelding

Op zijn engels worden dit 'humane spurs' genoemd Haha!

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:30

Haha! @dd,super duidelijk weer zoals gewoonlijk.rock grinders?pizza snijders,leuk voor de linedancers onder ons Clown maar niet voor op je paard.en helemaal zonder is imo niet altijd een optie,zeker niet in de lage levels.ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen zijn eigen paard beleerd vanaf inrijden,want dan zou spoorloos wel een optie zijn.vaak zijn we toch afhankelijk van de mannier van inrijden van de eerste baas,hoewel ik me terdege realliseer dat dit ook wel eruit te halen is,met genoeg tlc en rijkunde.de realliteit zecht echter dat de 'gemiddelde ruiter toch naar hulpmiddelen grijpt om zijn paard voorwaarts te krijgen,dus sporen aan zijn-haar voeten doet.mits op de juiste manier gebruikt en gebruikmakend van de juiste instruktie(trainer,lespersoon Knipoog )heb ik hier persoonlijk geen probleem mee.ik sta-werk op een engelse manege en wat mij nog wel eens verdriet bij onze manege kindertjes is de vanzelfsprekendheid waarmee de zweep meegenomen word op de lesponie.(ik geef zelf geen les,ik ben poepschepper)en als men dan een beetje rijden kan en een eigen paard heeft,hup,sporen eraan want hij loopt niet voorwaarts,en als ze dan prive les hebben dan moeten ze zonder van de lespersoon en dan doet ie het zeker niet(makkelijk)als ik dit zo terug lees is het toch wel ingewikkeld,mijn bottomline is trainig en de juiste lespersoon Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:59

@westernappie.. helaas zijn er heel veel ruiters die met rock grinders rijden hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:23

westernappie: ik zie er zat rijden met pizzasnijders hoor.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:22

ik kom niet zo heel vaak op wedstrijden,eigenlijk alleen hier in noord holland(veca,uitgeest,kalverhoek)het is mij niet opgevallen.
jammer genoeg leven wij niet in een perfecte wereld,anders waren ze wel verboden of niet bestaand.nogmaals ten overvloede;pizzasnijders horen bij linedancers en de pizzaboer,ik vind dit een volkomen overbodig accessoire,iedere zichzelf respecterende ruiter moet het niet eens overwegen om hiermee te rijden.maar dat geld voor zoveel accessoires die gewoon te koop zijn.helaas geen perfecte wereld Boos! het enigste wat ik probeer (en met mij vele)is proberen mensen bewust te maken van het feit dat het ook anders kan(less is more)ik kom net terug van stal waar ik een meisje van 15 heb geholpen om haar draver wat minder te laten trekken aan het bit.mijn aanwijzingen hielpen en dat maakt mij blij,en haar ogen gingen even open.een klein druppeltje op de gloeiende plaat,maar als we dit volhouden,ieder op zijn niveau,dan helpt dat .dus ook op bokt,sturen richting less is more,info geven aan de vragers(in dit geval de ts)zoals dd altijd lekker duidelijk doet.dat helpt onze sport. Haha!
prettige kerst allemaal en een geweldig 2008.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:27

Vraagje:

Ik heb ook sporen maar nu zit er om de rand een doorzichtig rubbertje om heen voor het sluiten van de laarzen mag je daar wel gewoon meer rijden op wedstrijd???
Het is gewoon verder een stompspoortje

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:30

we hebben het hir over westernsporen,dus ja als je het over westernsporen hebt,maar ik vermoed dat je het over dressuur sporen hebt en deze mogen niet in de western.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:21

Je hebt gelijk !

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:55

ik heb er minder problemen mee als ik een Rudi Kronsteiner met rockgrinders aan het werk zie dan de eerste-de-beste klojo met pingpongballetjes aan z'n hielen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:19

Ik heb ooit eens ergens gelezen welke sporen zijn toegestaan en welke niet. Maximale doorsnee, scherpte van de puntjes, etc. Ik weet alleen niet meer waar dat was, en voor welke wedstrijden dat gold. Ik heb het AQHA regelboek doorgespit, maar daar kan ik het niet vinden. Ook googelen levert niks op. Weet iemand waar ik die regels kan vinden of bestaan die gewoon niet (meer)?

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:22

ok daar zeg je wat ,maar wat zegt dat over rudi k.,ze prikken er niet minder om.we mogen wel aannemen dat hij weet wat hij doet,maar een grote naam is imo geen garantie voor diervriendelijkheid of rijkunde.de hr.hva had vroeger ook een slechte naam bij een hoop mensen.hij heeft een hoop bereikt met zijn paarden maar dat ging in de training ook niet echt zachtzinnig.zijn bijnaam was jenk.ik heb dat met eigen ogen vastgesteld.heden ten dage traint hij zijn paarden een stuk zachtzinniger.en dat heb ik ook kunnen vaststellen met eigen ogen.mijn persoonlijke mening blijft dat pizzasnijders niet aan een ruiter zijn laarzen horen.punt.