endurance en dressuur/springen/western/...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Griet

endurance en dressuur/springen/western/...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:47

In de winter zijn er geen endurance wedstrijden. Vandaag was de grond te glad en was er teveel mist om buiten te gaan rijden. Mijn vraag is doen jullie nog mee aan andere sporttakken dan endurance. Doen jullie dit recreatief of ook in competitie. Doen jullie dit in de winter of heel het jaar door.

Ik rij verder nog dressuur en springen en dit recreatief en heel het jaar door.
Dressuur: 1x week privé les op een goed basisniveau
Springen: 1x 2 weken groepsles 70cm en louter om de afwisseling

Mijn persoonlijke mening is dat endurance en basisdressuur (ik spreek nu niet van piaffe enzo) goed samengaan. Je paard blijft lenig en in conditie

Navy

Re: endurance en dressuur/springen/western/...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:05

Ik gok dat hier al meerdere topics over lopen.

Mijn mening? Dressuurmatig trainen is de basis van elke tak van sport. Zeker bij Endurance is het van belang dat een paard in balans, evenwichtig, over zijn rug loopt. Gymnastiseren is het sleutelwoord. Of je dit nu aan de hand, lijnen, of onder het zadel doet.

Ik rijd zelf dus ook Dressuurmatig onder het zadel en vanaf de grond. Ik spring met mijn merrie niet wegens slechte benen, en met mijn ruin ben ik er nog niet aan toe, wel balkjes lopen. Alles alleen 'voor onszelf', ik breng ze verder niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:35

Het belang van dressuur word denk ik nogal vaak onderschat. (vroeger ook door mij hoor)
Mijn paard heeft veel dressuur nodig en rij zomers dan ook 1 keer per week en s'winters vaker dressuur.

Springen doe ik heel af en toe voor de lol/

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:15

Dressuur moet, dressuur doet je goed. Cool Dressuurprikkers zien vaak het nut niet van een verfrissende buitenrit en er zijn endurance ruiters die het nut van dressuur niet inzien. Maar dressuur (western of engels) is de basis voor alles.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:18

Mee eens, dressuur is echt de basis van alles. Zonder dresuur krijg je in veel gevallen kromme en onregelmatig lopende paarden. Ik rijd ook dressuur, endurance en TREC. Sprongetje doen we voor de lol, maar ik ben niet zo´n held op grote hoogtes Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:24

ik doe eigenlijk precies hetzelfde als griet. Elke week dressuur privé les en om de week groeps springles

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:56

Ik rijd naast western ook endurance.

2 of 3 keer in de week oefeningen in de bak en 2 a 3 keer een flinke buitenrit. Afhankelijk van welke wedstrijd ik heb op termijn endurance/western ga ik een keer minder op buitenrit of juist meer.
Maar inderdaad: dressuur/western is echt de basis.

Veel problemen die je buiten tegenkomt, kan je in de bak oplossen.

En in de bak gymnastiseer ik mijn paard.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:04

Ik volg 1 keer per week dressuurles, en voor de rest ben 'k bezig met grondwerk en rechtrichten aan de hand en lange lijnen... ik vind ook dat dressuur (engels of western) de basis is van elke discipline. Een soepel en recht paard loopt in alle disciplines goed!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:57

Ik reed naast endurancewedstrijden ook dressuurwedstrijden. Nu geen van beide meer, maar de endurance hoop ik ooit toch weer op te pakken! Wel heb ik 1 keer in de 2 weken privé dressuurles en gymnastiseer zelf ook wel aardig wat! Springen eigenlijk maar heel af en toe, maar het gaat wel! Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:52

Ik heb regelmatig dressuurles en ik vind onderlinge wedstrijdjes leuk.
Heb voor de endurance wel dressuur gereden. Maar dressuur is toch niet zo ons ding en als je wedstrijden rijdt is het toch wat minder vrijblijvend. Dus de lol was er af voor mij, daar wilde ik meer zoveel geld in stoppen.

Nu doen we zo af en toe springen en ook nog wel eens een crosslesje.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:47

Ik heb de ene week dressuurles en de andere week springles bij de rijvereniging en dat bevalt prima. Verder dressuur ik minimaal 2x in de week in de bak (soms wel gecombineerd met een cavaletti, balkjes of een klein sprongetje) Femcke is vooral in de binnenbak erg snel uitgekeken, na twee dagen daar rijden is het echt tijd voor weer wat anders. Ik maak nu 1 of 2 keer per week een buitenrit en verder wissel ik het rijden af met longeren en lange lijnen werk en natuurlijk rustdagen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:13

Ik rijd met mijn kleine merrie endurance, die heeft voorheen Z-dressuur gelopen, dus die kan ik zelf genoeg bijhouden wat rechtrichten en gymnastiseren betreft. Ik rijd over het algemeen vaker dressuur dan buiten, ook omdat ik dressuurrijden gewoon heel leuk vind Bloos

Met m'n grote merrie rijd ik alleen dressuurwedstrijden, maar die gaat ook gerust mee op een bosrit en we(naja vooral ik, haha) hebben springaspiraties.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:30

Tjody reed alles door elkaar in wedstrijdverband:
Endurance
Manedurance
Dressuur L2
Springen B*
Western: pleasure, HMS, Trail (en recreatief barrelrace en reining)

Werkte prima samen al die diciplines en hield haar lekker fris in dr koppie.

Cadiz ga ik straks ook weer proberen lekker allround te krijgen Haha!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 09:26

Ik volg in de winter met mijn endu-merrietje wat prive lessen om samen als combinatie te werken op mijn rijhouding, zit, tempo controle etc wat voor haar (als nerveuze trien) geen sinecure is in een binnenpiste. Wat ze liefst doet, is lopen, lopen, lopen, maar dan wel buiten Haha!

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:22

Ik heb zelf ook iedere week priveles, en meestal rij ik vanaf het voorjaar t/m het najaar dressuur en endurance wedstrijden afwisselend. In de wintermaanden rij ik geen wedstrijden maar blijf roanda wel goed dressuurmatig trainen, soms doe ik voor de lol springen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:57

vanaf nu ga ik het buiten weer oppakken en neem ik minder dressuur les. Blijft er wel bij maar minder

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:44

ik rijd het hele jaar door dressuur wedstrijden op M1 niveau, verder spring ik alleen de selectiewedstrijden mee voor de lol Tong uitsteken
endurance is een leuke afwisseling!!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:25

dressuur is de basis.. hoe moet je paard 160km als hij niet in balans loopt.. dan haalt hij de finish nooit...

naast de endurance loopt Karrimh (op nog 1 wedstrijd te rijden) M sgw en bijna M springen (tussen de paarden)....

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:53

Dressuur is inderdaad de basis.

Vorig jaar tijdens Ommen-Vilsteren liep Fuchs wat scheef..
Gevolg was een aantal dagen na die tijd een onregelmatig en uiteindelijk zelfs kruepel paard..

Nu sinds een donderdag ala de Bodt manier aan de gang en dat moet het gaan worden Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:49

dat de dressuur de basis is ben ik achtergekomen bij haar ondanks dat ze dat niet echt mocht is ze een stuk verbeterd

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:01

Ik doe er naast endurance vanalles bij, recreatief dan. Dressuurmatig rijden (vooral gericht op gymnastiseren en mijn eigen zit en houding), wat restjes western van toen we dat nog deden, voor de koets, grondwerk, af en toe een beetje springen... Afwisseling is belangrijk, en leuk natuurlijk. Knipoog

Buiten het enduranceseizoen heb ik weinig behoefte om dan ook nog eens op wedstrijd te gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:57

Zaterdag gaan we naar de onderlinge dressuurwedstrijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:13

Wedstrijden in dressuur doen we niet, simpelweg omdat het een jurysport is en ik het meestal niet met de jury eens ben. Haha!

Wel ga ik nu 1 tot 2 keer per week in de binnenbak een stevig uur dressuur trainen. Ik merk heel erg hoe ik die als basis heb onderschat.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:44

Ik rij normaal gesproken naast endurance ook een paar keer in de week dressuur, had altijd 1x in de week les en daarnaast spring ik ook regelmatig. Dressuur is de basis van alles! Dressuurwedstrijden doe ik zelf niet meer, te veel stress! Geef mij maar lekker endurance Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:47

ik ga zaterdag beginnen met gewone dressuurlessen, daarna wil ik westernles gaan nemen, en daarna wil ik gaan kijken of ik kan starten met endurance. maar dan zal ik de rest ook bij houden daarnaast:)