[WN] [RT]bit vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

[RT]bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:40

Mijn paard houd het bit steeds vast tijdens het rijden.
Hoe rijden jullie dat eruit?
Misschien kan ik eens iets proberen.. de manier die ik nu gebruik werkt namelijk maar heel even.

Anoniem

Re: bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:10

Belangrijker is WAAROM je paard het bit vastpakt. En pakt hij daadwerkelijk het bit vast, of zet hij zich vast in de kaak?

Kun je iets meer informatie geven over wat er precies gebeurt, in welke situatie, wat je al geprobeerd hebt en wat daar het effect van was?

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:10

Je hebt speciale ijzeren staafjes die je tussen de uiteinden van je shanks kan bevestigen. Zo maak je het je paard in ieder gaval heel lastig om een van de shanks tussen zijn tanden te pakken. Succes!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:39

bedoel je het mondstuk vastpakken of de shanks? als hij het mondstuk vast heeft dan heb jij misschien te veel druk of geef je steeds druk zonder na te geven wanneer hij zacht wordt. het kan ook medisch zijn bv zn lijf zit ergens goed VAST! wat probeer je nu?

Anick

Re: [RT]bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 17:25

Hij pakt idd niet de scharen vast, maar het mondstuk. in de stap is hij los, wanneer ik aan ga draven pakt hij het bit vast, ik speel er wat mee, wanneer hij loslaat laat ik ook los.
dit gaat dan eigenlijk verder wel goed.
Maar wanneer ik dan aan ga galoperen pakt ie weer vast, maar laat gewoon niet meer los, met spelen niet, op een kleine cirkel zetten niet. stelling kan je niet vragen want hij trekt zn hoofd gewoon de andere kant op.
Het hij trekt zelf zo erg datik als een even heb gegalopeerd gewoon pijn in mn bovenarm heb. Nu heb ik dit iets opgelost door mn teugels wat korter te nemen, maar loslaten doet ie dan nog minder.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:05

Is je paard al eens naar de tandarts geweest, misschien heeft hij last van haken op de kiezen o.i.d. Vaak worden ze wat fijner in de mond als de eventuele problemen met het gebit opgelost zijn.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 21:35

ja, hij is net geweest. Alles is een klein beetje bijgeveild, maar er was eigenlijk niet veel aan de hand. ook als ik in zijn mond kijk waar zijn tanden zitten, zitten deze niet in de weg bij het bit.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:34

en als je nou als het aandurft de teugels zoooooooooooooo los te laten dat je ze aan het uiteinde vast hebt? misschien denk jij dat je hem niet in de weg zit met je handen maar heel vaak heb je zelf ingeslopen gewoontes niet door! ik heb het zelf ook gehad en ben toen op aanraden van mn instructrice gewoon een tijdje gaan rijden met mega lange teugels en alleen stap draf gallop en daarbij overgangen rijden verder niks (het liefst niet eens sturen!)en het paard ging ontspannen en kwam naar het bit ipv zich er aan te ontrekken.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 18:44

Ik heb het wel eens geprobeerd inderdaad. Maar toch blijft hij het bit vastpakken en zn hoofd naar rechts trekken. In je handen merk je er dan inderdaad niks van maar echt rijden doet het niet.
Ik heb ook het idee dat hij het misschien wel doet uit verveling, maar ik kan geen zwaardere en moeilijkere, of leukere oefeningen gaan doen als hij het bit vast houdt.paard is helemaal niet lastig hoor Bloos

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:49

ik kan je aanraden om bezig te gaan met rechtrichtende buigings arbeid ,kijk maar eens op http://www.paardenbegrijpen.nl/ en zoek op you tube eens op paardenbegrijpen dan krijg je hele duidelijke filmpjes van de oefeningen die ik bedoel.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:03

oke ik zal eens kijken dankjewel.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:01

Of laat eens een fysio naar je paard kijken. Kan ook echt wonderen doen!

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 07:00

Wat voor bit heb je?

Mijn merrie deed dat ook. Ik had een mylerbit met een iets lage poort en een "breed"rolletje.(type myler mb4)
Wat bleek, ze heeft een hele smalle onderkaak en het "brede" rolletje drukte precies op de lagen zoals het niet moest waardoor ze pijn had. ( hoofd scheef, klapperen met de mond, niet na willen geven, bit vast pakken)

Ik ben overgestapt op een myler type mb03 met een koper rolletje wat kleiner was dan het andere rolletje.
Nu loopt ze prima. Geen problemen meer met vastpakken, hoofd scheef houden etc. Ze buigt goed in en is weer heel fijn te rijden.Ik heb dit bit met en zonder shank.

Je hebt natuurlijk ook andere merk bitten die vergelijkbaar zijn.

en als tip, misschien eens een tandarts laten kijken die niet alleen naar haken kijkt maar die ook kijkt naar hoe het paard de kaken gebruikt tijdens het kauwen en het weer recht kan zetten. Niet alleen gebits problemen kunnen dit veroorzaken maar ook bijvoorbeeld halsspieren.
Met name de onderhals spieren die vanuit de bortsspier omhoog lopen richting de kaak.
De tip van een fysio is dus ook niet zo verkeerd Haha!

succes,

Briallen

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 20:11

Nou, vandaag is het probleem omgelost.
Ik ben naar een clinic geweest en heb mijn paard daar eens losgelaten. Hij heeft niet 1 keer het bit vastgehouden.
Ik heb nu met goede begeleiding dit gedaan, en het blijkt dus dat ik hem veel te veel vasthoudt. Niet genoeg op zijn eigen benen laat lopen.
Dus idd wat Uriah zei: laat je teugels heel erg los.
Ik ben echt blij dat dit opgelost is, heb vandaag namelijk heerlijk gereden. Pling

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:04

wou zeg super heb je veel aan he z'n clinic ga je van de week even bellen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:44

Goed zo!
Het kan idd een heel verschil zijn hoe je zelf ook rijdt, als je veel losser en ontspannender rijdt, zal je paard ook zo worden.
Probeer dus niet te gaan vasthouden aan die teugels, laat hem maar op zijn eigen benen lopen en corrigeer indien nodig.
Rij veel wendingen en bochten, zodat zijn hals en zijn hele lijf gebogen worden en hij soepeler gaat worden.

Succes!