Beginnen met een nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Griet

Beginnen met een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 11:36

Vorig jaar mocht ik in Frankrijk maar max 20 km doen met mijn paard. Dus 6 wedstrijden van 20 kilometers rijden en daarna uitgezocht voor een licentie in Belgie. Daar nog 1x 30 en twee x 40 kilometer gereden. Dit was alles voor het eerste jaar endurance met mijn paard.

Nu heb ik een nieuwe aanwinst. Graag zou ik beginnen met enkele keren 20 en 30,maar dan sneller overgaan naar de 40 en misschien op het eind van het jaar een 60 rijden.
Dit met een paard van 7 jaar die nog nooit aan endurance heeft meegedaan, maar wel al veel heeft buitengereden.Ik hoop dat alle papieren dit jaar tijdig in orde raken

Laat eens weten wat jij zou doen.

Nina_rex

Re: Beginnen met een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:58

Met een paard van 7 dat een goede basisconditie heeft, en enkele 20, 30 en 40-ers goed heeft uitgelopen, zou 60 km aan het einde van het 2e seizoen geen probleem moeten zijn. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:00

Ik vind dat je snel van stapel loopt als je de 60-iger in het eerste jaar wilt bereiken.

Take the time it takes, so it takes less time....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:46

Oh ik had het dus niet goed gelezen, ik dacht dat het paard nu zijn 2e seizoen in ging. Maar dat is dus niet zo.
In dat geval zou ik het even aankijken. Eerst kijken hoe hij de 20, 30 en daarna 40 (2 rondjes, vetgate: is ook alweer een stap) oppakt. Misschien eens een 40-er rijden in zwaarder terrein (Ardennen). Afhankelijk daarvan kun je kiezen of je een 60-er doet, evt. op lichter terrein. En dan nog kun je na het 1e rondje beslissin of je het 2e rondje aandurft, of desnoods stoppen. Lachen

Ik zag trouwens dat je afgelopen seizoen 9 wedstrijden gereden hebt, dat vind ik dan wel weer best veel. Lachen Dat zou ik met een nieuw paard nog niet doen, ik vind zelf 6-7 per jaar altijd wel genoeg.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:09

Ik ga helemaal met Nina mee! (ja alweer). 6 / 7 wedstrijden per seizoen vind ik ook al zat, zeker voor een paard wat het nog niet kent.

In 2006 ben ik begonnen met een nieuw paard (toen 10 jaar oud al) met de training en een wedstrijdje (30 km). In 2007 heb ik dat paard echt gestart, 4 x klasse I (en het DFW, dus eigenlijk 5 x) en een keer in klasse II (45 km). Dat vind ik zat hoor voor een nieuw paard. Alle wedstrijden die ik heb gereden zijn zeer goed gegaan met fijne waardes overal, dat vind ik belangrijk als basis. Nu heb ik vertrouwen in aankomend seizoen en gaan we verder klasse II ontdekken.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:10

Om even hier op aan te sluiten.
Hoeveel tijd trekken jullie uit vanaf het beleren van het paard tot de eerste wedstrijd. Ik heb er nu een jaar voor staan, maar vraag me af of dat niet te kort is. Ben voor het beleren al aan de slag gegaan met longeren, wandelen en fietsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:39

Met een jong paard/driejarige/net beleerd moet je geen endurance willen rijden, botten en pezen hebben tijd nodig om stevig en hard te worden. En ook als je een ouder paard koopt moet je je voorbereiden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:57

wennie schreef:
Om even hier op aan te sluiten.
Hoeveel tijd trekken jullie uit vanaf het beleren van het paard tot de eerste wedstrijd. Ik heb er nu een jaar voor staan, maar vraag me af of dat niet te kort is. Ben voor het beleren al aan de slag gegaan met longeren, wandelen en fietsen.

Ons jonge paard (3,5 jaar, altijd buiten gestaan) wordt nu voorbereid op het inrijden, ik denk dat we er in de kerstvakantie eens op gaan zitten. Afhankelijk van hoe hij het oppakt wil ik halverwege/einde komend seizoen wel wat wedstrijdjes van 20 km meepikken, max. 2 of 3 denk ik. Niet persé als wedstrijden, maar als kennismaking met endurance en alles eromheen. Transport, op het terrein verblijven, eten, drinken, keuringen, vreemde paarden, spanning etc.
Het seizoen erna is hij 5, en gaan we het misschien wat serieuzer aanpakken, misschien aan het einde een korte klasse 2 (in België kun je fijn 40 km rijden in 2 rondjes). En zo over de jaren rustig opbouwen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:06

Cassidy schreef:
Met een jong paard/driejarige/net beleerd moet je geen endurance willen rijden, botten en pezen hebben tijd nodig om stevig en hard te worden. En ook als je een ouder paard koopt moet je je voorbereiden.

Aparte reactie.
Ik ben niet onbekend met de sport hoor Knipoog Heb met Joker ook wedstrijden gestart.
Rayna zal haar uiteindelijk gaan opvolgen. Ik stel deze vraag JUIST om te weten of ik mijn (momenteel 4 jarige) merrie niet te vroeg zal starten als ik haar na ongeveer een jaar/ 1,5 jaar na het beleren in een korte klasse 1 wedstrijd uit breng.
Jammer genoeg is België te ver voor mij, de korte wedstrijden die daar aangeboden worden zijn natuurlijk ideaal om je jonge paard aan een wedstrijdgevoel te leren wennen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:26

Er zijn zat mensen die een 4-jarige uitbrengen. Regelementair mag het ook. Zolang je niet met de maximum snelheid wilt rondrazen, naar je paard luistert en dus evt op de P/A stopt is er niks mis mee. Voorwaarde is wel dat je paard al wat heeft meegemaakt, dat-ie dus ook al eens in groepen heeft gereden, goed aan de hulpen is enz. En ik zou niet meer dan 2 of 3 ritten rijden, met minstens 6 weken ertussen...

Immers, als je al gewend bent trainingsritten van 20-30 km op redelijk tempo (rond 10 km/u) te rijden is een wedstrijd niet zóveel meer belastend. Wel geestelijk, maar lichamelijk moet dat dan kunnen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:04

Overigens is dat pezen-verhaal ook in twijfel. Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken die bewijzen dat de pezen slechts 'aanharden' tot het 2e levensjaar.

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:22

Nu reageer ik op " 8 tal ritten te veel"

Ik heb met mijn merrie enkele ritten van 20 km gereden a 12km/h. Het tempo van mijn merrie lag hoger en ik had de meeste moeite om TRAAG te rijden om niet te vroeg aan te komen. Die ritten van 20km zijn wandelingen waar een normaal, gezond paard totaal geen moeite mee heeft.
Dat telt voor mij zelfs niet als endurance, maar gewoon een wekelijkse wandeling.

Het is van de 20 km ritten dat een paard conditie kweekt en behoud, als het kon zou ik er iedere week doen. Blijft mijn paard lekker in conditie

Nu reageer ik op "waarom veel wedstrijden rijden"

Het was pas na een 8 tal ritten dat mijn paard endurance begon te kennen: rustig zijn aan de vrachtwagen,andere paarden over steken, vet gate.
Mijn paard heeft ook een regelmaat nodig, anders flipt ze. Door veel hetzelfde te doen en weinig tijd tussen te laten krijg ik een rustig paard.

beschrijving paard:
Dit is een paard die op wandeling:
veel steigert vanaf dat het tempo laag ligt
spontaan andere paarden aan gaat vallen
zo bokt en steigert dat ze op ellebogen land of er volledig neer bij ligt
spontaan in een combi (je weet wel van de politie) deukt
door prikkeldraad loopt
enz. -> bij iedere wandeling hoort een verhaaltje
Clown ik heb trouwens al eenmaal gehad dat ze braaf was Haha!

Dit is een paard die op endurance:
die zich in de positieve zin uitleeft; aan de start met vol enthousiasme vertrekt, goede manieren heeft bij de vet gate en die je tijdens de wedstrijd niet moet aansporen (alleen bij het oversteken, waar ze dan niets uithaalt)

Ach gut Mijn tweede paardje is trouwens een uber lieve en brave arabier, heel wat anders dan mijn fou fou (bijnaam die ze in Frankrijk kreeg) Waar ik nog moet van ondervinden of hij wel graag endurance loopt, anders hou ik mij zoiezo bij de lagere klasses (20 a 30 kilometer)

Graag had ik van iemand een schema gehad hoe je opbouwt: eerste jaar dit, tweede jaar dat, derde jaar ...

Clown sorry voor dt fouten enzo, schrijven is geen van mijn beste punten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:10

Griet schreef:
beschrijving paard:
Dit is een paard die op wandeling:
veel steigert vanaf dat het tempo laag ligt
spontaan andere paarden aan gaat vallen
zo bokt en steigert dat ze op ellebogen land of er volledig neer bij ligt
spontaan in een combi (je weet wel van de politie) deukt
door prikkeldraad loopt
enz. -> bij iedere wandeling hoort een verhaaltje
Clown ik heb trouwens al eenmaal gehad dat ze braaf was Haha!

Dit klinkt als een paard waar ik absoluut niet mee op wedstrijd zou verschijnen! Daar moet nog héél hard aan gewerkt worden, zo te horen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:34

Inderdaad Mandy.... Ik ga helemaal in je mee, zo'n paard zou ik niet meenemen naar een endurance. Zeker het spontaan andere paarden aanvallen, nou, ik hoop niet dat ik ooit naast je kom te staan met de trailer ofzo.

En over opbouw zoals ik het heb gedaan met het paard wat ik nu uitbreng:
- 1e jaar (paard was 10 jaar, maar nog maar net ingereden): 1 x kennismakingsklasse (27 km ofzo)
- 2e jaar: 5 x klasse I en 1 x klasse II (45 km)

De planning voor volgend jaar:
- eerst weer een keer klasse I (35 km in KWB) om weer in te komen, hij is nog niet optimaal in conditie door een winterstop namelijk.
- Dan korte klasse II paar keer
- Later in het seizoen: wat langere klasse II.

Uiteraard in goede gezondheid enzo.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:41

ik ga in april ook vooe het eerst mee doen aan een endurance.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:58

Nog even een reactie op Griet: ik zei alleen dat ik 9 wedstrijden wat veel vond, en dat ik het niet zou doen. Knipoog Ik rij meestal 6-7 wedstrijden per jaar, en probeer er altijd 3 of 4 weken zeker tussen te laten.

En dan heb ik het niet over de lichamelijke belasting hoor, zeker niet bij een 20 of 30 km: dat doe je thuis ook (ik tenminste Haha! ). Maar alles eromheen het reizen, nieuwe locatie, vreemde paarden, het hele circus van de keuring etc. maakt toch indruk op je paard. Ik wil graag dat mijn paard er plezier in houdt, ook na jaren van wedstrijden (en dat is tot nu toe goed gelukt, we gaan nu ons 6e seizoen in), dus ik ga liever een tandje lager. Lachen
Er zijn ook mensen die 20 en 30 km's puur als training zien, en soms zelfs bijna iedere week op wedstrijd gaan! Maar bij mij zou de lol er dan snel af zijn, en ik vrees bij mijn paard ook. Nu hebben wij prachtige uitrijmogelijkheden thuis, ik kan me voorstellen dat je sneller de trailer pakt als je dat niet hebt. Lachen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:05

Ik sluit me helemaal bij Nina aan Ja Precies om die reden rij ik hooguit een stuk of vijf wedstrijden per jaar, vind ik genoeg!

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:51

Helaas heb ik hier weinig uitrijmogelijkheden: veel asfalt en drukke banen. Zelfs om te trainen neem ik best de trailer om bijvoorbeeld een bos op te zoeken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:28

Dan kan ik me voorstellen dat je meer (korte) wedstrijdjes rijdt als training. Ja

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:17

Ik denk dat het per paard een enorm verschil is wat je ermee doet.

Tempter heeft natuurlijk een behoorlijk snelle loopbaan gehad, maar was een ervaren 8 jarige ruin, die in meerdere disciplines al van alles had gepresteerd.

Depozit heeft vorig jaar als vier jarige rustig kunnen kennismaken. Priscilla heeft hem 3 keer meegenomen op wedstrijd en daar heel rustig aan de wedstrijden uitgelopen, hem de tijd gegeven op het wedstrijd terrein en zo heeft hij in totaal 4 wedstrijden gehad om is te wennen aan het endurance circus.
Dit jaar gaat hij wat meer tempo leren maken op de wedstrijden, maar nog steeds korte afstanden, daarnaast is dressuur en af en toe een beetje springen nu belangrijker voor hem!

Dan hebben we nog Shahied, nu een 5 jarige ruin, duidelijk nog steeds een iele puber, moeite met balans. Nu bijna een half jaar onder zadel, maar we zijn blij als hij eind van het seizoen sterk genoeg is voor een eerste wedstrijdje. Hij is lichamelijk gewoon nog niet voldoende uitgegroeid en ook in zijn kop nog niet stabiel genoeg.

En zo hebben we nog een aantal jonge dieren en met allemaal trekken we een ander plan. Ieder paard is anders en ieder paard heeft een eigen op maat gemaakt trainings schema leersysteem nodig.
Tenminste, dat is onze beleving.