[WN] Overstap Engels-Western: Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overstap Engels-Western: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:39

Het zijn vast domme vragen die ik ga stellen, maar ik wil -als ik het dan toch doe- gewoon goed voorbereid en geinformeerd zijn.

Ik heb een 13-jarige New Forest merrie. Ik heb altijd engels met haar gereden, vooral veel dressuur en SGW. Ik ben verhuisd en heb een verzorgpony in mijn nieuwe woonplaats. Omdat hij geen goed passend zadel had gebruiken we die van mij nu. Ik rij nu dus meestal zonder zadel op mijn eigen pony, in het weekend. Best leuk, maar voor langere ritten wil ik graag een westernzadel aanschaffen. Ik heb laatst bij iemand op een paard met westernzadel gereden en dat vond ik echt heerlijk zitten, vandaar.

Nu de vragen Knipoog
Ik las dat veel westernzadels te lang zijn voor pony's. Zijn er uberhaupt zadels te koop die op een grote (1.48, geen korte rug) pony passen, en waar een volwassene dan ook nog lekker op kan zitten?
Zo ja, waar moet ik allemaal op letten?

Als ik een geschikt zadel en hoofdstel heb gevonden ga ik in eerste instantie nog even 'gewoon' buitenrijden omdat de pony drachtig is. Als het veulen er eenmaal is lijkt het me echter leuk om westernlessen te nemen. Zijn hier meer mensen die een pony/paard hebben omgeschoold zonder zelf al western te kunnen rijden? Of is het verstandiger om eerst zelf lessen te nemen op een paard die het al kent zodat ik een beetje weet wat ik doe als ik met mijn eigen pony aan de slag ga?
Ik heb helemaal geen hoge ambities, maar het lijkt me leuk om de basis van het westernrijden een beetje onder de knie te krijgen.

En zijn er mensen die zowel engels als western rijden? Kan dat gecombineerd worden (aangezien ik de verzorgpony wel engels blijf rijden)?

(ik weet niet precies waar dit thuishoort, misschien ook wel bij harnachement, excuses als het verkeerd staat)

DubbelFun

Re: Overstap Engels-Western: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:46

Als de pony nu drachtig is zou ik het kopen van een westernzadel nog even uitstellen tot na de bevalling en de merrie haar 'normale' figuur weer terug heeft.
Dan heb je ook mooi de tijd om je wat in het westernrijden en het hele zadelpasgebeuren te verdiepen en kun je straks beter beslagen op pad gaan Haha!

Gebruik de zoekfunktie van Bokt-WN eens daar kun je heel veel info op vinden. Heb je daarna nog gerichtere vragen dan kun je die hier stellen Haha!

Mocht je in de gelegenheid zijn om bijv. tijdens de KerstSale eens naar Arthur in Vorstenbosch te gaan. Dat is een megastore (voor western begrippen in NL iig Haha! ) en kun je een hoop dingen met eigen ogen zien en wat prijzen van zadels waar je rekening mee moet houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:07

Er zijn zeer zeker westernzadels voor pony's en paarden met korte rug te krijgen (de zogenaamde roundskirts)
Hierboven is al een adres gegeven waar je in het begin gerust je oor even te luisteren kunt leggen. Zoek bij de aankoop van een westernzadel een vakman/vrouw op die ook komt passen. En kijk uit voor de Zadelmarkt of goedkope westernzadels via marktplaats...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:17

Bedankt voor de reacties!

DubbelDun schreef:
Als de pony nu drachtig is zou ik het kopen van een westernzadel nog even uitstellen tot na de bevalling en de merrie haar 'normale' figuur weer terug heeft.

Ja, maar het 'probleem' is dat ze waarschijnlijk weer gedekt wordt daarna, dus ze zal blijven schommelen in gewicht Knipoog

Ik ga het sowieso niet overhaasten. Gisteravond heb ik al heel veel opgezocht maar deze vragen bleven eigenlijk over...

Bedankt voor dat adresje in elk geval, lijkt me verstandig om daar eens een kijkje te nemen en wat dingen te vragen Lachen Ik koop ook liever een goed zadel over een half jaar, dan nu iets wat later niet goed blijkt te zijn. Zonder zadel gaat voorlopig nog wel even Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:19

Als je verwacht dat ze konstant aan het schakelen is in gewicht/omvang zou je eens over boomloos na kunnen denken. Dan heb je iig niet het probleem dat een passend zadel na een half jaar niet meer past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:33

Is een boomloos western te vergelijken met boomloos engels?
Een vriendin heeft zo'n boomloos engels zadel en ik vind het verschrikkelijk zitten. Maar misschien is dat met western anders..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:13

Net als van de 'engelse' merken heb je ook specifiek 'western' merken boomloos, met elk hun eigen specifieke dingetjes, w.o. de zit. Van de meeste merken kun je een testmodel aanvragen om een week of 2 weken uit te proberen.
Laat je evt. negatieve oordeel iig niet van één boomloos zadel afhangen, dat zou je bij een engels merkzadel met boom ook niet doen tenslotte Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:01

Ik heb ook een New forest. Hij is 1,42m, maar was niet moeilijk een goede kwaliteits western zadel te vinden dat goed past. Er kunnen er meerdere goed op, zonder erge afwijkende maten. Maar ik wil per se een kleine zitting, maar dat maakt niet uit in de boom maat of skirts. Ik heb gewoon recht, dus geen roundskirt nodig.
En mijn pony doet het leuk hoor. staat nu even stil, maar zou niet onderdoen voor een ander ras en is super braaf.
Succes

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:41

DubbelDun schreef:
Als je verwacht dat ze konstant aan het schakelen is in gewicht/omvang zou je eens over boomloos na kunnen denken. Dan heb je iig niet het probleem dat een passend zadel na een half jaar niet meer past.

Als boomloos je niet bevalt zou je ook een equiflex zadel kunnen nemen. Die veert een beetje mee als madam te dik wordt. (Weet uit ervaring dat het ook goed werkt op paardjes die nogal snel dik worden en dan weer op dieet moeten Haha! )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:45

ik heb ook een pony met een redelijk korte rug. Ik heb er nu ook een recht zadel opliggen, maar als hij goed is doorgereden (en afgevallen) ga ik toch voor een roundskirt.

Verder rijd ik overigens met mijn merrie nog steeds dressuur. Je zult merken dat het verschil in die twee disciplines aardig meevalt. gebruik de zoekfuncties maar eens, zijn aardig wat discussies over geweest.

Niki_GoTwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:48

voor zover ik altijd geleerd heb, ik de basis van (goede) dressuur hetzelfde als de basis van western, dwz je paard moet geven voor druk, nageeflijk willen zijn, zich willen verzamelen enz. als je van dressuur naar western gaat kom je denk ik vooral tegen dat je paard moet wennen aan het verschil in constant contact (dat in de dressuur sterker gebruikt wordt dan in de western naar mijn ervaring) en de andere vraag naar nageeflijkheid (minder opgericht)

en een westernzadel, tja als je merrie dus blijft schommelen in gewicht, zorg dan dat je een zadel koopt dat ruim past (niet veel te groot natuurlijk) je kunt een ruimer zadel makkelijk passend maken met opvul-pads. tegen de tijd dat je paardje een te dikke buik krijgt voor een zadel is het denk ik eigenlijk al niet meer fijn voor de rug om er een zadel op te leggen. maar aangezien je toch zonder zadel rijdt met r, kan dat voor die periodes toch ook? of een dikkere westernpad (die zitten lekker) met een voltigesingel (die hebben handvaten en zo hou je de pad op zn plek) rijdt ook heel lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:48

Allemaal bedankt voor de reacties!

De laatste 2/3 maanden van de dracht rij ik bijna altijd zonder zadel, mijn engelse zadel past dan ook niet helemaal goed meer, dus ik vind dat geen probleem. De westernpad met voltigesingel is een geweldig idee, want het nadeel van zonder zadel is dat ze soms gaat zweten en ik dan een natte broek heb Knipoog Ga ik zeker proberen.

Ik heb veel gelezen de laatste dagen en ik ga volgende week naar een westernstal om wat info te vragen, ook over lessen. Als het me dan wat lijkt ga ik in juni beginnen en naar een zadel zoeken, aangezien ze in mei is uitgerekend.