Ik heb een 13-jarige New Forest merrie. Ik heb altijd engels met haar gereden, vooral veel dressuur en SGW. Ik ben verhuisd en heb een verzorgpony in mijn nieuwe woonplaats. Omdat hij geen goed passend zadel had gebruiken we die van mij nu. Ik rij nu dus meestal zonder zadel op mijn eigen pony, in het weekend. Best leuk, maar voor langere ritten wil ik graag een westernzadel aanschaffen. Ik heb laatst bij iemand op een paard met westernzadel gereden en dat vond ik echt heerlijk zitten, vandaar.
Nu de vragen

Ik las dat veel westernzadels te lang zijn voor pony's. Zijn er uberhaupt zadels te koop die op een grote (1.48, geen korte rug) pony passen, en waar een volwassene dan ook nog lekker op kan zitten?
Zo ja, waar moet ik allemaal op letten?
Als ik een geschikt zadel en hoofdstel heb gevonden ga ik in eerste instantie nog even 'gewoon' buitenrijden omdat de pony drachtig is. Als het veulen er eenmaal is lijkt het me echter leuk om westernlessen te nemen. Zijn hier meer mensen die een pony/paard hebben omgeschoold zonder zelf al western te kunnen rijden? Of is het verstandiger om eerst zelf lessen te nemen op een paard die het al kent zodat ik een beetje weet wat ik doe als ik met mijn eigen pony aan de slag ga?
Ik heb helemaal geen hoge ambities, maar het lijkt me leuk om de basis van het westernrijden een beetje onder de knie te krijgen.
En zijn er mensen die zowel engels als western rijden? Kan dat gecombineerd worden (aangezien ik de verzorgpony wel engels blijf rijden)?
(ik weet niet precies waar dit thuishoort, misschien ook wel bij harnachement, excuses als het verkeerd staat)

Ik koop ook liever een goed zadel over een half jaar, dan nu iets wat later niet goed blijkt te zijn. Zonder zadel gaat voorlopig nog wel even