Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

FindingJack schreef:Dit komt voornamelijk omdat je paardje nog niet sterk genoeg is qua bespiering.
Begin eens aan de longe aan een kaptoom en kijk hoelang het duurt voordat je paardje in draf lekker zijn hoofd laat zakken. Geen bit erbij indoen! Hoe langer dat duurt hoe moeilijker hij het vind om zijn rug te ontspannen. Dat is wat je nodig hebt om je paard in balans te krijgen. Een ontspannen rug.
Veel trainen aan de longe met een pessoa kan daarbij helpen.
, Om het juist iets hoger te houden longeer ik hem met een chambon teugel die ik niet (te)strak heb om wel het voorwaarts-neerwaarts te behouden. Een pessoa heb ik niet, ik longeer ook wel eens met dubbele longe maar dan loopt hij minder ontspannen, de buitenlonge loopt dan achter zijn benen langs waardoor hij zichzelf toch "in de mond" raakt bij elke pas. De buitenlonge over de rug gaat dan juist wel weer heel goed.
, wel dus terwijl ik er nog opzit.... toch wel een beetje soepel... hahaha, en een beetje gek
Cassidy schreef:Veel lange en rechte lijnen rijden, je paard daarbij rechtstellen. Dresuurmatig werken en rechtstellen kun je ook op buitenritten doen. Voordeel is dat je dan wel lange stukken rechtuit kunt.
Citaat:Heel eerlijk gezegd vraag ik me af wat er lichamelijk en/of rijtechnisch aan de hand is, want ik vind het niet 'normaal' dat een paard dat al een jaar lang afwisselend lekker voorwaarts op lange lijnen én trainingmatig in de bak gereden wordt, nog niet soepel en in evenwicht is.
Kijk eens kritisch naar de kwaliteit van je lessen en/of je rijkunst? (niet l*llig bedoeld hoor) Is daar geen winst te behalen?
, maar daarvoor heb ik dan ook les!