[WN] [RT] Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

[RT] Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:09

Hallo,

Mijn verzorgpaard schudt erg met haar hoofd tijdens het rijden. Ze doet dit al best lang, maar bij het buitenrijden merkte ik het eigenlijk nooit zo op. Maar sinds ik met haar les bij JPK begint het steeds meer op te vallen. Ze is gewoon erg onrustig, houdt haar hoofd niet op 1 plaats en "knikt" als het ware steeds haar hals voor een paar seconden naar beneden, en gooit deze daarna onmiddelijk weer omhoog. Iemand misschien ideeen over hoe dit komt? Ligt het aan mijn handgebruik, of zou het misschien aan haar tuig kunnen liggen? De eigenaar zelf wil Jan Pieter een keer naar haar bit laten kijken. Jullie nog tips?

[WN-ITP] Babiche en ik @ work tijdens les van JPK
In dit topic staan een aantal filmpjes van het rijden, zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik bedoel. Ik heb er daar ook nog wat meer commentaar bij geschreven.

Alvast bedankt!! Lachen

groetjes Julia
Laatst bijgewerkt door Vera op 03-12-07 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

DubbelFun

Re: Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:27

Tanden gekontroleerd... ook goed achterin ??
Bit is niet te dik voor de opening tussen de lagen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:34

Ah, een headshaker?
Ik zoek ook nog steeds de oplossing. Mijn tinkie heeft het ook.

Mogelijkheden:
Zon-allergie.
Pollen-allergie.
Slecht gebit.
Slecht bit.
Slecht zadel.
Hulpteugels.

gr [***]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:36

@NIelsd: een headshaker doet het niet alleen onder het rijden, maar ook als ze 'gewoon' buiten staan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:41

Ik vind haar zeer geirriteerd overkomen ik zou eens kijken naar haar bit en zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:44

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:50

Ik ga met beide partijen mee. Ik heb zelf een paard met Headshaking gehad en als ik zo kijk zou het zo kunnen zijn dat jouw paard dit ook heeft.
Maar ik zie ook enorme weerstand tegen het bit. Daar zou ik het eerst zoeken, je paard is er niet blij mee.

DD, een paard wat begint met Headshaking hoeft het nog niet te vertonen in vrijheid. Dan kan later ook nog ontstaan.
Verder kan stress ook een factor zijn waardoor het alleen met rijden geuit wordt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:59

Vera schreef:
DD, een paard wat begint met Headshaking hoeft het nog niet te vertonen in vrijheid. Dan kan later ook nog ontstaan.
Verder kan stress ook een factor zijn waardoor het alleen met rijden geuit wordt.

Is ook mijn ervaring met 'n headshaker; die deed het alleen als hij werd gereden (ook bitloos, zadelloos etc) Scheve mond

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:22

Jouw verzorgpony is een criollo, of niet? Het zou kunnen zijn dat dat ook een rol speelt. Ik heb zelf een criollo, en heb meerdere criollo's gereden die net uit Argentinie kwamen en ik heb bij meerdere ditzelfde gedrag gezien, ook bij mijn eigen paard. Zodra je maar iets aan het bit kwam werd die van mij heel onrustig met z'n hoofd. Tegen het bit in komen, met z'n hoofd slaan etc. De meeste criollo's zijn altijd op een scharenbit gereden, en niet al te zachtzinnig. Ik heb met die van mij eerst met een enkelgebroken trens gereden, dat loste het probleem echter niet op. Uiteindelijk heb ik bijna een jaar alleen met een touwhalster of een bosal gereden, totdat Fuego rustig met z'n hoofd op een positie bleef lopen. Ik ben daarna begonnen met een billy-allen met shanks, was hij echter ook vrij onrustig op. Ik heb toen een tijd met een grazerbit met een hele kleine tongboog gereden, daar liep hij erg goed op, dat bit gebruik ik ook nog steeds met wedstrijden. Inmiddels is Fuego veel makkelijker en rustiger met z'n hoofd en rij ik ook regelmatig een shanksnaffle.

Vergeet vooral ook niet de tips die hierboven staan: past het zadel goed, ligt het bit goed in de mond en is het niet te smal. succes met je verzorgpaardje!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:33

Mijn verzorgpaard is inderdaad een Criollo Ja En ze is ook altijd al een beetje "pissig" geweest tijdens het rijden: veel zwiepen met haar staart, het bit niet willen loslaten. Nu wordt dit allemaal al wel een stuk minder dankzij de instructies van JP, maar het gaat gewoon niet weg. Helemaal dat onrustige gedoe met haar hoofd lijkt juist weer erger te worden.. En dit doet ze alleen tijdens het echte trainen, bij het buitenrijden is ze zeer relaxed en heeft ze er gewoon plezier in. Dan heeft ze een vrolijk orenspel en is lang niet zo onrustig.

@Dubbeldun: De eigenaar wil inderdaad zo snel mogelijk haar tanden eens laten nakijken, en ook even naar het bit kijken. Ze wordt nu gereden op een Billy Allen bit met shanks.

@ Crazycactus: Ze is inderdaad erg geirriteerd tijdens het rijden. Het is wel minder als eerst, maar toch heb ik echt mijn twijfels erbij; Vind ze er nou werkelijk helemaal niets aan, of zou ze dan toch ergens last van hebben... Het zadel nakijken is ook niet zo'n slecht idee!

Bedankt voor alle tips!! Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:38

nielsd schreef:
Ah, een headshaker?
Ik zoek ook nog steeds de oplossing. Mijn tinkie heeft het ook.

Mogelijkheden:
Zon-allergie.
Pollen-allergie.
Slecht gebit.
Slecht bit.
Slecht zadel.
Hulpteugels.

gr niels

Zon-allergie heeft ze wel, maar in zeer in lichte vorm. Ze moet altijd zonnebrandcreme op haar neus en heeft een speciaal lapje met UV-filter aan haar halster zitten die haar neus beschermt. Als je dit niet doet verbrand het heel snel en krijgt ze allemaal korstjes en zweren. Even een foto om te laten zien wat ik bedoel:

Afbeelding

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:43

Even een stipje. Mijn paard doet dit ook maar dan alleen als we lang rijden. En hij doet het ook alleen met buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:49

Dat vervellen en verbranden is normaal.
Maar zonallergie kan heel anders zijn. Dan heb je ook een kap voor de ogen nodig.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:50

Ah okee, zo'n kap heeft ze zeker niet nodig! Gelukkig maar Lachen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:54

Misschien kan een goede osteopaat helpen. Ik heb gehoord dat Headshaking vaak verholpen kan worden door een echt goede osteopaat. Verder is een goed gebit zeeeer belangrijk. Niet alleen voor het headshaken Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:04

Hmm misschien is dat nog een mogelijkheid als het niet aan het bit en/of zadel ligt.. Bedankt voor de tip!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:18

Melody21 schreef:
Misschien kan een goede osteopaat helpen. Ik heb gehoord dat Headshaking vaak verholpen kan worden door een echt goede osteopaat. Verder is een goed gebit zeeeer belangrijk. Niet alleen voor het headshaken Knipoog

Was dat maar waar! Helaas komt dit zelden voor.

Ik dnek dat je een hoop tips hebt waar je verder mee kunt. Persoonlijk zou ik de volgorde:
bit
zadel
kiezen
osteopaath

aanhouden Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:11

@Julia_14 : probeer eens zoals Goucho zegt zonder bit te rijden. je rijdt in een gekontroleerde omgeving, dus echt er vandoor zal hij niet kunnen.
Misschien gaat er een wereld voor je open Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:15

@ Vera: Die volgorde gaan we inderdaad maar aanhouden! Volgende week donderdag heb ik weer les van JP, dus dan kan hij meteen naar het bit en eventueel ook naar het zadel kijken.
Zal dit weekend ook nog wel even met de eigenaar overleggen. Hoop dat het probleem daar zit! Dus voorlopig dan maar even rustig aan doen met rijden, dus der mond zoveel mogelijk met rust laten. Wil dit weekend eigenlijk een beetje voor de lol met haar gaan springen, dus dan kan ik dat wel gewoon met een halster en halstertouw doen! Lachen
Nouja en mocht het nou niet in het tuig zitten, dan zullen we der tanden wel laten nakijken en eventueel ook nog naar een osteopaat gaan. Hopen dat het zover niet komt... Scheve mond In ieder geval heel erg bedankt voor de tips, en dat van dat zonder bit rijden zal ik zeker is wat vaker gaan uitproberen Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:16

Oja, de zonnenallergie duidt niet op neusverbranding oid.
Er wordt eigenlijk bedoeld dat je paard een licht allergie zou hebben, dus niet tegen licht kan. Dit komt veel voor bij HS paarden.

Ik hoop echt dat het allemaal oplost en het vooral geen headshaking is. Dat is echt erg naar.... Ach gut

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:31

Vera schreef:
Melody21 schreef:

Was dat maar waar! Helaas komt dit zelden voor.

Ik dnek dat je een hoop tips hebt waar je verder mee kunt. Persoonlijk zou ik de volgorde:
bit
zadel
kiezen
osteopaath

aanhouden Cool

Omdat er maar weinig Echt Goede osteopaaten zijn!

sonita

Re: [RT] Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:38

Er staat in de Performance Horse van november een artikel over western rijden met criollos.Die worden met een hoge hals/hoofd houding gereden.Misschien interessant....

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:47

@Melody21: Dat is onzin, mijn paard is ook een headshaker, en bij hem is de enige reden pollenallergie. Daar kan een osteopaat echt helemaal nix aan veranderen. Aan pollenallergie ligt echt een andere reden ten grondslag, en die reden moet niet in botten, spieren of gewrichten gezocht worden....

Btw een neusnetje is voor mijn beestje de enige echte oplossing, 's zomers en 's winters....

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:47

Ik heb een Welsh pony waar ik mee men. Hij liep ook zo onwijs irritant te doen met zijn hoofd. Bleek dat hij twee wolfstandjes had net voor de kiezen waar steeds het bit tegenaan kwam.
Ik heb ze door de tandarts laten verwijderen en nu rijd ie super!! Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:49

Vera schreef:
Oja, de zonnenallergie duidt niet op neusverbranding oid.
Er wordt eigenlijk bedoeld dat je paard een licht allergie zou hebben, dus niet tegen licht kan. Dit komt veel voor bij HS paarden.

Ik hoop echt dat het allemaal oplost en het vooral geen headshaking is. Dat is echt erg naar.... Ach gut

Oh okee, dat heeft Babiche gelukkig niet! En ik hoop ook dat het geen headshaking is...

@ sonita: Dat artikel is wel de moeite waard om te lezen! Ja Alleen ik heb nog nooit van dat blad gehoord Tong uitsteken Kun je me misschien vertellen waar ik dat kan vinden?

@ rebelshet: Hoop dat het bij Babiche ook zoiets is. Dan kunnen we ze gewoon laten verwijderen en dan is het probleem opgelost Lachen