[SGW] Met welke leeftijd (paard) zou jij starten met SGW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Met welke leeftijd (paard) zou jij starten met SGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 09:42

Zoals de titel al zegt. Ik heb een paard dat in januari 4 jaar wordt. Is net zadelmak.
Als ik hem zou starten volgend jaar dan zou dat alleen een paar B crossen zijn voor leren en afwisseling. Ik ga dus niet voor de tijd maar voor de afwisseling.
Wie start er ook met een 4 jarige?

Scum

Re: Met welke leeftijd (paard) zou jij starten met SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:57

Denk dat dat per paard verschillend is. Online is 1.85 en die was pas met 7 jaar echt op kracht. Hij was 6 toen hij zijn eerste B SGW liep.

Kaatje was wel 4 toen ze haar eerste cross liep. We wilden het gewoon als training doen. Maar ze liep hem ook nog foutloos uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:06

Die was toch al vijf? Anders mocht je niet al in april starten.

Caroline, je mag iig officieel pas beginnen in het naseizoen. Het zou er voor mij vanaf hangen hoe sterk ze al zijn en wat ze al gedaan hebben.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 11:16

We gaan eerst wat dressuurwedstrijden doen en wat B springwedstrijden. Als hij er in het naseizoen er nog is dan wil ik wel wat starten. Ik wil zo wie zo niet veel starten ivm zijn leeftijd. gewoon voor de ervaring.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:06

Met Zephyr willen we ook gaan crossen. Maar hij is nu pas 3. Eerst eens een goede dressuur basis en regelmatig het bos in vinden wij. Dan als hij 4 is met springen wat meer gaan doen en langzaamaan met wat cross trainingen.
Ik denk dat hij zijn eerste cross niet loopt voor hij 5 is.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:26

mijn paardje heeft haar eerste crossjes gelopen toen ze bijna 5 was...
stond wel al erg stabiel op haar benen en de ruiter van wie ze toen was het verstand genoeg om te weten of ze het aankon of niet...

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:46

Ik ben met Violin gestart toen ze 4 was. Dat was in het najaar. Ze pakte het heel simpel op. Met een paard die heel snel onder de indruk ergens van is, zou ik wat langer wachten.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:08

Ik hoop met Zodiack in het naseizoen wat crossen te kunnen rijden. (2 of 3) Ik kijk even hoe hij alles oppakt en als dat goed gaat is het wel mijn streven. Gewoon lekker rondrijden voor het plezier. Alles wat hij er dan van oppikt is mooi meegenomen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:16

Ik zou het helemaal van het paard laten af hangen. De ene is er wel voor klaar de ander pas met 5 of 6 jaar. En mocht ik al de cross in gaan als ze 4 zijn, dan doe ik dat puur voor het plezier, de ervaring en zien hoe ze het oppakken.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:40

Ik heb met mijn 3 jarige de eerste "cross" training achter de rug. Hij is dressuurmatig al behoorlijk goed bevestigd en dan gaat het springen vrij gemakkelijk. Het is niet dat we al enorme hindernissen springen, maar van zeiltjes, tonnetjes, greppeltje en op/afsprongen leren ze toch al heel veel zonder dat je ze zwaar belast. Ga dit voorjaar wat meehuppelen in de puppygroep en dan in het najaar een (oefen) cross. Heb wel een sterk en compact paard. Als ik echter merk dat het hem teveel energie kost, start ik hem pas het jaar erna. Rij hem nu 3 keer in de week een half uurtje en hij gaat met sprongen vooruit.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:48

met mijn D-pony ben ik op z'n 4e jaar gestart, maar dat was nog behoorlijk spannend voor hem! Onze eerste cross (ik was een ponytje gewend die alles wel deed en deze grotere moest alles nog leren) was heel leerzaam maar ging niet zo best Clown .

Aankomend jaar start ik met een 5 jarig paard.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:19

Ik zie dat er veel mensen al met een ruim 4/5 jarig paard zijn begonnen met crossen en nu vraag ik me af... hoe bouwen jullie het springen op?

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:00

Zoals al vaker gezegd is, ruim 4 of 5 is een mooie leeftijd om te beginnen!

lovelucky: met springen kun je beginnen als de dressuurbasis al redelijk is. Gewoon heel laag een kruisje, één keer in de week ofzo. Als dat goed gaat kun je opbouwen naar een hoger kruisje, een laag steiltje etc. In ieder geval nog niet te veel als ze jong zijn. Maar wel met regelmaat.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:48

Ik heb met mijn nu 3-jarige ook het plan om hem volgend jaar naar crossles en oefencrossen mee te nemen. Het gaat me dan voornamelijk om de indrukken die hij op kan doen, en verder gewoon een beetje rustig meehobbelen. Mocht hij het dan echt fijn oppakken dan start ik misschien in het najaar nog wel een B-cross.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:26

AnneMieKe_89 schreef:
Zoals al vaker gezegd is, ruim 4 of 5 is een mooie leeftijd om te beginnen!

lovelucky: met springen kun je beginnen als de dressuurbasis al redelijk is. Gewoon heel laag een kruisje, één keer in de week ofzo. Als dat goed gaat kun je opbouwen naar een hoger kruisje, een laag steiltje etc. In ieder geval nog niet te veel als ze jong zijn. Maar wel met regelmaat.

Bedankt voor de tip. Mijn pony is nu 3,5 en 3 maanden onder het zadel, dressuur pikt hij heel snel op en ik heb nu 2 keer een klein kruisje met hem gesprongen. Vanwege het op slot slaan van zijn achterbeen (gebrek aan spieren, is een véél voorkomend kwaaltje bij jonge paarden) moeten we hem nu heel intensief gaan trainen (niet longeren, maar naast de fiets draven, lange stukken rechtuit, de bak trekken, goed de achterhand eronder met rijden etc. etc.) en aangezien springen ook heel goed kan zijn voor het opbouwen van spieren in de achterhand, leek dat me wel handig om daar héééél rustig mee te beginnen Lachen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:48

Wat hele lage inuitjes is dan ook wel goed voor hem misschien!
Succes Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:46

Nou ondertussen hebben wij een 3,5 jarige, niet zadelmak en erg groot. Ik denk niet dat ik het met die red dit jaar al een crossje te rijden.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:22

Ik ben begonnen met crosstrainingen rijden toen Vorstin 4 was, en dit najaar (ze is nu 5), hebben we onze eerste cross gereden.
Denk ook dat het per paard verschilt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:24

Nou niet eerder dan 5 hoor Bloos veel te jong en belastend in mijn ogen dan Knipoog
evenals springen starten. niet eerder dan 5 Lachen

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:08

Volgens mij is een oefencrossje goed te doen voor een paard van 4, juist lekker rechtuit galoperen en af en toe een huppeltje. Daarbij kun je hindernissen die je niet wilt doen overslaan, maar juist het water bevoorbeeld is weer hartstikke leerzaam zonder dat het belastend is.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:21

Ik heb even advies uit Utrecht gevraagd (DÉ paardenkliniek zeg maar) en zijn zeggen dat ik nu beter nog niet kan springen met Lucky, ook geen huppeltjes. Hij is 3,5 en zijn pezen en botten zijn nog te broos om mee te springen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:48

Tja.. de meningen zijn er heel verdeeld over..
Ik denk dat wat kleine sprongetjes voor een 3,5 jarige niet veel kwaad kunnen. Niet te vaak, maar wel goed om af en toe vast mee te nemen..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:41

AnneMieKe_89 schreef:
Tja.. de meningen zijn er heel verdeeld over..
Ik denk dat wat kleine sprongetjes voor een 3,5 jarige niet veel kwaad kunnen. Niet te vaak, maar wel goed om af en toe vast mee te nemen..

Zo denk ik er idd over, maargoed, als je van allerlei mensen verschillende adviezen krijgt, dan trek je vaak uiteindelijk "je eigen middenweg" Lachen

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:00

lovelucky schreef:
Ik zie dat er veel mensen al met een ruim 4/5 jarig paard zijn begonnen met crossen en nu vraag ik me af... hoe bouwen jullie het springen op?

Door het vooral laag en leuk te houden heb je een goede basis denk ik. En uiteraard goed les Haha!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:47

Het is geheel afhankelijk hoe ver het paard lichamelijk en geestelijk is. Ik ben met 3,5 gaan inrijden, met 4 gestart in de dressuur. met 5 gaan springen. Pas als die basis en controle er is, gaan starten in de cross.

Ik zou vanaf het inrijden wel bekend maken met het terrein, dus een waterbakje door, of een lage afsprong aan de hand en later onder de man en later een boomstammetje enz enz. Ervaring in het terrein is altijd meegenomen.
Maar pas starten met 5 jaar.