[WN] De ideale bodem voor western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

De ideale bodem voor western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 10:44

Naar aanleiding van onze eigen manegebodem, waar zowel dressuur-, spring- als westernruiters rijden, vraag ik me af wat nu de ideale bodem is voor western rijden, en of dat veel anders is dan de ideale bodem voor dresuur- en springruiters.

Ik rij zelf dressuur, heb totaal geen kijk op het hele westernverhaal, vandaar dat ik de vraag hier stel. Wat voor mijzelf een ideale bodem is weet ik wel. Knipoog Ik hoor graag jullie mening.

ElCamino

Re: De ideale bodem voor western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:52

Dat ligt een beetje aan het western discipline wat men rijdt.

Voor de reining willen we graag een harde bodem met losse bovenlaag waarop de paarden goed kunnen glijden. Maar ook genoeg grip hebben om hun snelle cirkels te rijden.

Voor de cutting daarentegen wil je weer een wat mullere bodem hebben. Daar wil je juist niet wegglijden.

Een leembodem in de baan die je kunt aanpassen met je beregeningsinstallatie en een vlakker is dan een prima bodem die je aan kunt passen.

Een Agterberg bodem bv is volkomen kl*te voor een westernruiter. Deze is veel te stroef, dus alles met snippertjes etc werkt niet. Tenzij je pleasure rijdt natuurlijk oid.

Een zandbodem kan prima voldoen met het juiste zand en bv een eb/vloed susteem.

Denk dat een bodem als bv van Tolboom in Bunschoten prima zou voldoen mits er niet zoveel van die k*tsteentjes inzaten.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:39

ElCamino schreef:
Een Agterberg bodem bv is volkomen kl*te voor een westernruiter. Deze is veel te stroef, dus alles met snippertjes etc werkt niet. Tenzij je pleasure rijdt natuurlijk oid.

Als je alles behalve koeienwerk of reining doet bedoel je Knipoog

Doe mij maar zo'n bodem buiten hoor Cool

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:54

ja Rom.... je hebt gelijk.... ik was niet volledig maar had geen zin om alle onderdelen op te schrijven...

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:58

Toevallig zie ik dit onderwerp...... Ik ben ook een dressuurruiter, met deze natte tijden moet ik vaak uitwijken naar de overdekte manege om te kunnen rijden. Hier rijden ook veel Westernruiters, die heel vaak en heel veel van die rondjes op de plek aan het draaien zijn. Sorry ik weet niet hoe deze oefening heet Clown Ik heb het idee dat mede daardoor de bodem op onze manege steeds slechter wordt en dat de bodem steeds slechter egaal/glad te slepen is. Maar goed, mss zit ik er helemaal naast en heeft dat "rondjes draaien" er niks mee te maken.....

Wat is jullie mening hierover? Is het mogelijk om als dressuur/spring/western ruiters bij elkaar te rijden in dezelfde bak, met ieder zijn specifieke oefeningen, zonder dat de bodem erdoor zeer slecht wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:12

@vossie je bedoelt de spin en je hebt idd gelijk dat een bodem daar niet beter van wordt.
Reden waarom ook niet elke manege blij is met westernruiters en niet alle accomodaties een westernwedstrijd willen huisvesten.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:37

vossie schreef:
Wat is jullie mening hierover? Is het mogelijk om als dressuur/spring/western ruiters bij elkaar te rijden in dezelfde bak, met ieder zijn specifieke oefeningen, zonder dat de bodem erdoor zeer slecht wordt?

Niet elke westernruiter spint Afbeelding

Ik denk dat het probleem wel met een harkje op te lossen is toch?
Paarden die loslopen en graven in de bak lijken me nog minder bevordelijk voor je bak.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:44

vossie schreef:

Kan best Lachen

Maar als er een slidingbodem ligt moet je er niet op gaan springen, dat is niet goed
Van spinnen wordt de bodem niet slecht, even slepen en klaar Lachen

Met uitzondering misschien van de all weather bodems, volgens mij zit daaronder een speciale laag die natuurlijk kapot kan gaan. Maar volgens mij kunje daar beter ook niet in gaan springen Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:54

@ Lise, dit is helaas niet meer met een harkje op te lossen.... zelf egeliseren door proffesioneel bedrijf is niet meer voldoende.

Ik weet zo niet wat er voor een bodem in ligt, zal het eens navragen. De bak wordt gebruikt voor vrij rijden dus, dressuur/springen/western en voor lessen en dat dus ook in die drie disiplines... volgens mij wordt het dan erg moelijk om een passende bodem te vinden, waar iedereen tevreden mee is, helaas Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:07

Niks meer posten trouwens vossie, je hebt nu een mooi berichtenaantal *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:09

Ik nog 25 Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:59

ElCamino schreef:

Een zandbodem kan prima voldoen met het juiste zand en bv een eb/vloed susteem.

Inderdaad geen agterberg bodem, tenminste niet als je wilt glijden of spinnen. Voor rechte lijnen, circels en temporijden is hij prima.
Ajb ook geen eb en vloed bak, tenminste niet binnen. Buiten prima voor de grote sloten regen die kunnen vallen, maar mijn ervaring met zo'n bak binnen is dat hij altijd veel te nat is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:18

Van spinnen en kleine cirkels gaat de bodem echt niet stuk...
Tenzij je het dag in dag uit op exact hetzelfde plekje doet.

Aangezien ik een van de weinige western ruiters ben heb ik maar een paar plekjes in de baan waar ik kan trainmen zonder anderen in de weg te rijden . Dat resulteert wel in bepaalde plaatsen waar je het ziet maar als je regelmatig wisselt van plekje en de bak wordt gewoon goed gesleept is er niets loos...

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:38

ElCamino schreef:
Van spinnen en kleine cirkels gaat de bodem echt niet stuk...
Tenzij je het dag in dag uit op exact hetzelfde plekje doet.

Stuk is misschien ook een groot woord, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er wel degelijk kuilen ontstaan door spinnen en slidings. Als de bodem dan wat aan de natte kant is krijg je van die 'krater' achtige plekken. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:59

Er onstaan niet meer kuilen als de bak maar goed word bijgehouden. Ga maar eens kijken wat er met een bakbodem gebeurd waar veel in gesprongen wordt en niet goed bijgehouden. Dat is net berg en dal van alle afzet en landings plekken.
Het is dus niet de tak van sport maar de manier van bijhouden die een bak maakt of breekt!

Voor mij ook geen achterberg of andere snipper of kunststof houdende bodem. Zeker ook geen eb en vloed bak binnen.
Daar heb ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beroerde ervaringen mee! Veel te nat, glad en aan de nadere kant ook stroef en veel te zwaar voor de pezen door die rotte zuigkracht van die drek. Dan nog liever een achterberg bodem kun je teminste nog gewoon de meeste van je oefeningen doen, eb en vloed is echt rampzalig Knipoog (imo niet alleen voor de westernsport maar voor alle takken van paardensport)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:41

Eb en Vloed kan een goede oplossing zijn voor een buitenbak die bv erg nat of juist erg mul is. Je kunt dan de boel redelijk onder controle houden.Voor binnen is dat echt niet te doen...

Ik blijf dan toch voor de leembodem gaan, hoewel je die ook goed moet onderhouden.
Net wat hierboven reeds vermeld is: je bak valt en staat met goed onderhoud!!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:27

ik denk dat springen voor je bak de grootste boosdoener is, het afzetten en het neerkomen dat geeft aardige kraters....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:18

De beste bak wordt door het pringen op steeds dezelfde plaats een drama. Gelukkig worden hindernissen opgeruimd na de les / de wedstrijd...bak slepen enklaar is klara...

De Agterberg bodem bij ons is na een dag KNHS springwedstrijd gewoon weer met de sleep goed te krijgen hoor. Eventueel sproeien en walsen en dan is het weer ok.