draver geschikt voor endurance ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

draver geschikt voor endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:04

ik vraag me af of een draver geschikt is voor endurance
ik woon nu in een bosrijke omgeving en vraag me af of een draver geschikt is om lange afstanden mee af te leggen
is er toevallig iemand die ervaring heeft met een draver ??

Sash

Re: draver geschikt voor endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:26

haha als je hier een paar topics leest dan zie je al heeeel veel dravers voorbij komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:28

kijk eens op http://www.draverspraat.nl/forum

Ik rij endurance met een draver, Nina heeft niet lang geleden de 1000 km grens berijkt. Weer een ander heeft die ook al ruim gehaald volgens mij. (ben even je naam kwijt ) [edit] allemaal met een draver natuurlijk.
Er rijden heel erg veel dravers mee, en kan zeggen dat ze best geschikt zijn ja Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:42

Er zijn genoeg dravers in de endurance en ze doen het niet slecht.
Ze zijn meestal niet zwaar gebouwd en ze zijn niet groot, dus dat is alweer een voordeel. Over karakter kan ik niks zeggen, zoveel ervaring heb ik niet met dravers Haha!

Maar in principe kan elk gezond paard wel klasse 2 lopen. Vanaf klasse 3 vind ik dat er meer eigenschappen gaan spelen en dan heb je ook ongeschikte arabieren enzo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:44

Natuurlijk kan je met een draver endurance rijden. Zelfs best goed, er rijden er veel mee waar onder die van mij. Knipoog

Kijk eens op onze site (www.dravers.nl) of het bijbehorende forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:46

De meeste dravers die ik ken hebben een heel groot doorzettings vermogen en zijn erg werkwillig.
Veel dravers hebben wat dat betreft wel hun karakter mee.

Ik denk eigenlijk dat arabieren en dravers het meeste voorkomen in de endurance. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:56

ik denk dat er ook heel wat succesvolle NRPS-ers zijn!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:58

NRPS vind ik een breed woord, draver x arabier kan onder nrps vallen, maar ook haflinger x hafloarabier (dus 75% haflinger, 25% arabier) Ik noem maar een voorbeeld. Qua endurancegeschiktheid vind ik tussen de deze 2 wel een verschil zitten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:07

Judith_ schreef:
Weer een ander heeft die ook al ruim gehaald volgens mij. (ben even je naam kwijt )

Je bedoelt denk ik Mandy Bertens met Navy Seasfire, die over de 1600 goedgekeurde wedstrijdkilometers hebben gereden, en tot in de klasse 4 zijn gekomen! Een andere succesvolle draver is Touch of Tenderness, die een 160-er uitreed en in Qatar mee mocht doen aan het WK.

Ik vind zelf dravers heel geschikte endurancepaarden, misschien zelfs ideaal te noemen. Als je van dravers houdt tenminste, en met het karakter overweg kunt. Knipoog Ik bedoel dus dat ik een draver niet aan zomaar iedereen zou aanraden om te kopen.
Als je echt tot het allerhoogste niveau wil, met de snelheden die daarbij horen, dan kom je denk ik bijna niet onder een arabier uit. Maar voor alles wat daar onder zit is een draver een hele goede keuze, waar je heel veel plezier (heel belangrijk) mee kan beleven!

En als je zoals in jouw geval al een draver hebt, zou ik zeggen ga zeler eens endurance proberen! Je zult zien dat je je draver er een groot plezier mee doet, ze doen niets liever dan lekker lopen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:48

Ik bedoelde haar inderdaad was even haar naam kwijt. Bloos

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 01:55

Ook hier positieve ervaringen met een draver in de endurance. Vooral het karakter vind ik gemakkelijker ten opzichte van een arabier.

RMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:29

Juist!

Juist de paarden met doorzetting- en uithoudingsvermogen en de paarden die meedenken zijn goed voor de endurance!

En natuurlijk zijn de draver en arabieren licht en compacy gebouwd waardoor ze extra geschikt zijn voor deze tak van de paardensport!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:45

Dank Knipoog

Ik zal uiteraard geen kwaad over Dravers in de Endurance zeggen. Ik heb echter maar ervaring met één enkele Draver, en dat is Navy. Er is een groot verschil tussen de 'lange' Dravers van 165cm hoog en de kleinere, compacte Amerikaanse typetjes van rond de 150/155cm. Mijn voorkeur gaat uit naar die tweede variant, ik vind ze Endurance-technisch gezien gewoon beter in elkaar zitten (korter, compacter, krachtiger in rug en halslijn, ander kruis).

Het grote voordeel van mijn/de Draver is de werklust. Enorm loopvermogen, hoog tempo en altijd die eeuwige wil om te lopen. Heerlijk vind ik dat, zo'n paard dat je elk moment van de dag of nacht van de wei kan plukken, er een zadel op gooit en gewoon fanatiek onder je loopt te drammen door plassen en modder heen. Vechtlust en looplust, dat zijn mijn favoriete karakterkenmerken van de Draver. Het hoge tempo is een groot voordeel, en het koele karakter (in de zin dat ze niet raar opkijken van een plastic zak of gekke boom) in combinatie met felheid.
Nadeel is dat de Draver gefokt wordt op korte afstanden, sprinten. Hierdoor kun je last krijgen van het anaerobe lopen. Dit is natuurlijk te trainen, maar een paard dat gefokt wordt om gebruik te maken van zijn anaerobe systeem, zal nooit zo'n aeroob systeem krijgen als een Endurance gefokte Arabier. Hierdoor heeft een Draver iets eerder te maken met melkzuur en afvalsstoffen (wat overigens op te vangen is met veel wandelen en dekens tussendoor, eventueel een ondersteunend supplement in de hogere klassen). De galop wordt nooit zo goed als die van een Arabier, hoewel ik wedstrijden gereden met minstens 90km galop.

Ik heb ook een Arabier. Gekocht op gevoel en niet op genen of fokbeleid. Benieuwd wat hij ervan bakt. Ik merk een duidelijk metabool verschil. Mijn goedgetrainde Draver heeft heel andere hartslagwaarden dan mijn ongetrainde Volbloed; in nadeel van mijn Draver. Mijn Volbloed hersteld als een trein, daar sta ik nog elke dag van te kijken. Maar hij is wel heel springerig, kijkerig, stresserig. Nu heb ik ook een extreme kip uitgezocht hoor Knipoog

Mijn volgende/derde (ojee, wordt dit een verslaving) paard? Weet ik niet. Ik ben zeer gecharmeerd van de Arabier als ras, als type. En zeer gecharmeerd van Navy als individu. Ik vind Dravers namelijk doorgaans niet aansprekend of echt interessant. Mijn droom? Een combinatie van Navy en een geweldige Endurancehengst. Dat laat nog even op zich wachten, we gaan eerst in 2008 die 160er proberen te proeven, en daarna wordt het tijd om over kindjes na te denken. Een geweldig kindje.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:51

elk paard is bijna geschit voor alles.

ik weet ckr dat je alles met een paard kan.
er zijn wel uitzonderingen natuurlijk Knipoog

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 02:40

Nou ja, Vincent, ik denk toch dat je met een gemiddelde draver verder kan komen in de endurance dan de dressuur hoor, eerlijk gezegd...

En wat mandy (navy) zegt is zeker waar, het type van een draver is erg belangrijk. Ik ken erg veel dravers, maar sommigen zijn meer en sommige minder geschikt voor de endurance.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:12

Ik zie ook nog niet zo gauw een Belgisch trekpaard een klasse 4 goed uitlopen. Dus om nou te zeggen dat elk paard alles kan Haha!

Maar misschien heeft nog niemand het geprobeerd

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:22

Ik quote mezelf even;

Navy schreef:
Mijn volgende/derde (ojee, wordt dit een verslaving) paard? Weet ik niet. Ik ben zeer gecharmeerd van de Arabier als ras, als type. En zeer gecharmeerd van Navy als individu. Ik vind Dravers namelijk doorgaans niet aansprekend of echt interessant. Mijn droom?

Haha! Dat is dus weer een Arabier geworden Lachen

Len, ik zie ook nog geen trekpaard klasse 4 lopen. Sterker nog, ik zou 70km al een hele prestatie vinden en écht bewonderenswaardig. Ik heb er geen in de tuin staan, anders had ik de uitdaging aangegrepen Knipoog

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:37

4e word dus een trekpaard? Haha! Haha!

Ik ken een aantal mensen die succesvol met een draver endurance rijden! Daarbij spreken dravers me gewoon ook erg aan, dus misschien dat ik er daarom zo enthousiast over ben. Haha! Maar precies wat Navy zegt, dravers lopen misschien niet zo "zuinig" als bijvoorbeeld een endurance gefokte arabier, maar het kan dus zeker wel Lachen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:29

Nog iemand die met veel plezier aan de endurance beleeft met haar draver Lachen

Ik kan me ook geheel vinden in de reactie van Navy.

Karakter, hardheid, doorzettingsvermogen en looplust vind ik de positieve eigenschappen van mijn draver. Dit kan soms ook wel eens een nadeel zijn, want tijdens een wedstrijd, zeker in het begin, moet ik Salty soms tegen haarzelf beschermen. Dan wil ze té graag. Ik weet echter dat de wedstrijd nog een X aantal km. duurt, Salty niet Knipoog

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:29

Ach, is dat een speciale Draver eigenschap, Jip heeft dat ook.
Ik denk dat je ook per paard moet kijken!
Ik vind Dravers in het algemeen wel geschikt voor endurance, maar ik ken ook een luie donder Draver, haha!