[WN] Wanneer mag ik in de reining starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elliebelle

Wanneer mag ik in de reining starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:29

Hallo,

Ik rijd nu al een tijdje western.
De tak reining sprak me erg aan, maar ik hoorde dat je eerst een paar wedstrijden ergens anders in gestart moesten hebben.
Zelf heb ik nog nooit in de western wedstrijden gereden, en mijn pony ook niet gelopen.
Waar zou ik me aan moeten melden? En wanneer mag ik in de reining starten?
Dat vroeg ik mij dus af, ik hoop een antwoord te krijgen op mijn vragen.

Groetjes Chantal

(Sorry als dit verkeerd staat.)

DubbelFun

Re: Wanneer mag ik in de reining starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:36

Wat voor paard heb je??
Want bij de WRAN (voor alle rassen) mag je in de L3 pas reining starten en dan moet je dus eerst via de L5 en L4 gepromoveerd worden midden minimaal 25 'winst' punten in ander onderdelen en ben je dus 2 minimaal jaar verder voor je L3 bent.

Heb je een Quarter, Paint of Appaloosa (amerikaanse) dan mag je op rassenshows altijd reining starten in de beginners, amateur of open.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:51

Ik rij een Paint, dus ik mag gewoon in de reining starten op een wedstrijd?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:14

DubbelDun schreef:
Wat voor paard heb je??
Want bij de WRAN (voor alle rassen) mag je in de L3 pas reining starten en dan moet je dus eerst via de L5 en L4 gepromoveerd worden midden minimaal 25 'winst' punten in ander onderdelen en ben je dus 2 minimaal jaar verder voor je L3 bent.

Echt waar joh? Wat idioot.....
Wat als je nou gewoon alleen reining wil rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:37

@Marieke: dan heb je dus een probleem.
Dan zul je dus via andere clubs aan je resultaten moeten komen om te mogen starten in de L3.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:40

Dus kan je als je bij de AQHA en de DRHA al wedstrijden hebt gereden bij de WRAN op hoger niveau starten? Blond

Snap d'r niks meer van nu dat 't is veranderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:44

Afhankelijk van je prestaties, maar dat zul je met de WRAN moeten opnemen.

377. PROMOTIE schreef:
- Deelnemers met wedstrijdresultaten behaald bij andere verenigingen, kunnen het WRAN bestuur verzoeken deze resultaten mee te tellen voor de klasseindeling. Dit verzoek dient schriftelijk bij het bestuur, voorzien van geauthoriseerde uitslagen (dmv publicaties in verenigingsbladen of verklaringen van wedstrijdsecretariaten) gedaan te worden.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:17

Ha die Kion

Je kunt idd een verzoek indienen bij de wran om gelijk in level 3 te mogen starten. (en aangezien jij op een keurig niveau rijdt in de dressuur en springen denk ik dat het geen probleem is. Gewoon even een handtekening vragen bij het secretariaat van je rijvereniging en het hele spul indienen bij de wran)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:55

Ik hoorde dat rieky een reiner aan het kopen is voor anky want die wil graag L1 starten .... (grapje... Clown )

@Kion99: ik misgun je je L3 niet, maar ik vind het toch een vreemde gang van zaken dat 'iemand die netjes engels rijdt' ineens in L3 kan starten zonder ook maar ergens eerst te hebben laten zien dat men het paard ook western rond kan sturen.
Iedereen moet zijn level verdienen, dus waarom krijgt een reiner het kado ???

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:33

Ach ja... Dat zijn de nieuwe regels he...

Beetje jammer allemaal.. want wanneer je met een hengst gaat starten moet je level 2.......

Ook wanneer je alleen pleasure wilt starten en al jaren rijdt en wedstrijden rijdt.. mag je een hoger level aanvragen.. Wel zo logisch dat je dan niet in level 5 hoeft te beginnen.. zonder galop

Ik ben van mening trouwens dat wanneer je de galop niet beheerst je niet op wedstrijd thuis hoort. Dus vind ik level 5 een schande voor de sport. Maar dat is mijn persoonlijke mening!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:42

@wingpearl : dat iemand in L3 pleasure/horsmanship wil starten na bewezen te hebben op zijn engels een paard goed te kunnen beheersen heb ik minder problemen me als met de reining.
In dit onderdeel worden tenslotte dingen gevraagd van een paard die je met engels nooit geleerd hebt.
En als TS idd genoeg rijvaardigheid heeft dan zal ze in de onderdelen aangeboden in de L4 snel genoeg kunnen promoveren naar de L3 en ondertussen thuis haar reiningtraining doen. Via de rassenshows(mits QPA), NRHA en wilde wedstrijden zijn er dan voldoende mogelijkheden om te kunnen zien hoever ze qua training staat op wedstrijdniveau.

Citaat:
Beetje jammer allemaal.. want wanneer je met een hengst gaat starten moet je level 2.......
Dus iedereen die in L3 of lager hoort te starten koopt nu een hengst en is dan meteen L2 startgerechtigd ...????
Mensen die dus een hengst hebben en nog geen L2 zijn kunnen dus 2 dingen doen waar het de WRAN betreft: óf bij andere clubs starten óf het beest laten ruinen en in het level starten waar je thuishoort.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:01

@DubbelDun
Ik rijd wel engels maar dat betekent niet dat ik geen western kan.
En ik wil niet zomaar in de reining starten.
Ik heb een goed paard te rijden van dhr. GJ Nijhof van de Triple T Ranch.
En krijg bijna dagelijks goeie begeleiding van Barry Schuurman. En Hans Van Putten helpt me soms en kijkt of ik geen verkeerde dingen doe.
En ik wil niet zomaar uit de wilde weg de reining in, want ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Groetjes Chantal
Laatst bijgewerkt door Elliebelle op 11-11-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:10

DubbelDun schreef:
: dat iemand in L3 pleasure/horsmanship wil starten na bewezen te hebben op zijn engels een paard goed te kunnen beheersen heb ik minder problemen me als met de reining.
In dit onderdeel worden tenslotte dingen gevraagd van een paard die je met engels nooit geleerd hebt.

En die dingen die je in de reining moet kunnen worden gevraagd in de andere onderdelen???

In de trail??

in de horsemanship op level 4??

(in de pleasure kan ik me nog iets bij voorstellen....)

Denk dat Kion gelijk heeft wanneer ze door wil trainen en wil beginnen in de reining.. en ja anders zit er niets anders op dan rassenshows te gaan starten of Drha....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:36

@Kion99 : ik geloof je direct Haha! . Maar het gaat om het principe.
Ik vind dat er geen uitzondering gemaakt mag worden voor mensen die alleen maar reining willen starten.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:03

Barry is er 3x in de week dus lijkt me niet dat je bijna dagelijks les krijgt....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:15

Kion99 Heb je het al met je instructeur overlegd dan?
Wat vindt hij ervan als je direct in level 3 reining zou starten?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:22

L5 een schande voor de sport, ben ik het niet mee eens.
Een landelijke walk & jog categorie, leuk voor de jeugd om officiëel mee te kunnen doen en vanzelf door te groeien naar L4.
Zie werkelijk niet wat er op tegen is om een beginner die nog geen goede beheersing heeft over een galopperend paard toch de kans te geven een leuke wedstrijddag te hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:25

wingpearl schreef:
DubbelDun schreef:
: dat iemand in L3 pleasure/horsmanship wil starten na bewezen te hebben op zijn engels een paard goed te kunnen beheersen heb ik minder problemen me als met de reining.

En die dingen die je in de reining moet kunnen worden gevraagd in de andere onderdelen???

In de trail??

in de horsemanship op level 4??

(in de pleasure kan ik me nog iets bij voorstellen....)

Denk dat Kion gelijk heeft wanneer ze door wil trainen en wil beginnen in de reining.. en ja anders zit er niets anders op dan rassenshows te gaan starten of Drha....

nou in de pleasure kan ik me dus niks voorstellen.. Dat is meer beheersing van jog, walk en lope. En extended gangen natuurlijk, wat btw heel wat anders is dan strekken in de dressuur.

Maar inderdaad bij horsemanship en trail heb je het over die precieze beheersing van je paard. Het rijden op pilonnen, het rijden van een perfecte cirkel, van een perfecte overgang. Een 360 graden turn (horsemanship) of een spin (reining) een stop vanuit galop gevolgd door achteruit (horsemanship) of een stop gevolgd door achteruit (reining). Maar vooral: beheersing, eenheid met je paard en ook nog netjes op 1 hand zonder open mond of protest.

Maar dat weet je natuurlijk allemaal zelf ook wel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:26

Je mag ook op 2 handen in de L3 toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:33

ja hoor dat mag.. maar als je nog op twee handen moet rijden en niet over hoeft naar l3 vanwege je punten, dan kun je net zo goed in de l4 beginnen lijkt me. Heb je nog even de tijd om over te schakelen.

maar de vraag was: waarin reining gelijk is aan andere onderdelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:34

En als je nou gewoon een reiner bent? Wat heeft de wran dan voor je te bieden in de L4?

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:35

En in de L4 mag je NIET op èèn hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:36

Ja, en?

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:38

Al rij je 20jaar op èèn hand ,maar als je voor de eerste keer een wedstrijd wil rijden , moet je terug naar twee handen.
Ik vind dit een rare en onterechte regel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:38

nielsd schreef:
En als je nou gewoon een reiner bent? Wat heeft de wran dan voor je te bieden in de L4?

dat je laat zien dat je in andere onderdelen netjes genoeg kunt rijden om ook reining te starten Ja
En als je dat kunt.. dan zit je zo in de L3
Haal je geen strikjes.. dan kun je ook geen reining starten.. Want als je in de l4 geen mooie cirkel kunt rijden, of een nette overgang.. dan kun je dat in de l3 ook niet