[WN] Dressuur met Quarter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debbietjuh

Dressuur met Quarter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:48

hoi,
ik had een vraagje.
ik rijd met mijn quarter western, maar nu vroeg ik me af of ik ook dressuur met hem zou kunnen rijden.
En daar bedoel ik dan mee dat ik hem dus ook aan de teugel vraag.
Alleen ik heb het idee dat hij in de war zou raken omdat ik dan de ene keer western rijd, dus met zijn nek zeg maar op de western manier. en de volgende keer aan de teugel...
heeft iemand hier misschien ervaring mee?

alvast bedankt..

DubbelFun

Re: Dressuur met Quarter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:01

Heb je de zoekfunktie al eens gebruikt, want dit is al vaker gevraagd nl Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:38

Wat bedoel je met 'dus ook aan de teugel vraag'? Verzameld lopen? Want dat moet je in de western net zo als in de dressuur. Vraag het anders even aan je instructrice, die kan je vast verder helpen Knipoog

debbietjuh schreef:
hoi,
ik had een vraagje.
ik rijd met mijn quarter western, maar nu vroeg ik me af of ik ook dressuur met hem zou kunnen rijden.
Alleen ik heb het idee dat hij in de war zou raken omdat ik dan de ene keer western rijd, dus met zijn nek zeg maar op de western manier. en de volgende keer aan de teugel...

alvast bedankt..

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:52

Ik ben van mening dat je niet beide kunt doen. Het is dus of western of engels (dus dressuur) maar daar zijn de meningen hier over verdeeld dus heel ver wil ik daar niet op in gaan.
Zoek maar eens op 'western en engels' rijden dan vind je denk ik hele topics die hier over gaan en zul je ook de verschillende meningen erover lezen.

Maar even over het 'aan de teugel lopen'. Dat moet in principe bij western ook. Dus hier ook verzameling en los van de hand/geven van het hoofd.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:19

Precies, ik sluit me helemaal bij Splash aan.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:04

Jolande schreef:
Precies, ik sluit me helemaal bij Splash aan.

Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:55

Uhm, bij western is het ook de bedoeling dat je paard aan de teugel/nageeflijk loopt.

Imo kan het tot op zeker niveau wel, maar ik hou het liever bij 1 rijstijl per paard. Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:56

Het kan zeer zeker wel.

Totdat je in de dressuur zover bent dat je meer oprichting wilt en daar een stabiele houding wilt hebben. Dan zul je consessies moeten maken, hetzij in de western, hetzij in de dressuur.

Een western paard wil je namelijk ook rond vanuit de achterhand hebben.

gipsy_fame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:48

ik deed het ook altijd met me quarter allebei en heb zelfs een M2 proef met hem gewonnen , en hij loopt er niet slechter door in de reining dus ik ben van mening dat het niks uitmaakt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:57

Dit topic gaat imo niet om een welles nietes spelletje of dressuur en western samen kunnen. Daar hebben we al tig topics over gehad en daar zullen we het nooit allemaal over eens worden (is ook niet nodig). De vraag was
Citaat:
ik rijd met mijn quarter western, maar nu vroeg ik me af of ik ook dressuur met hem zou kunnen rijden. En daar bedoel ik dan mee dat ik hem dus ook aan de teugel vraag.

En naar mijn mening hoef je geen dressuur te rijden om je paard aan de teugel te kunnen rijden, daar zijn prima oplossingen voor in de western.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:11

Volgens mij vraagt ze niet of ze hem aan de teugel kan rijden, maar of ze er dressuur mee kan rijden Knipoog
En dat afwisselend Lachen
Maar je kan het inderdaad ook lezen zoals jij het zegt en dat ze met dressuurrijden alleen maar aan de teugel bedoeld.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:27

debbietjuh schreef:
hoi,
ik had een vraagje.

alvast bedankt..

Ik zou zeker niet alle twee gaan rijden. We vervallen dan hier wel weer in een welles niets spelletje maar dat terzijde.
Je paard gaat, zo als je gevoel al goed aangeeft, in de war raken. Je moet gewoon een keuze maken het is helaas niet anders. Wil je alle twee echt goed doen dan heb je echt twee verschillende paarden nodig. Maar mijn advies is eigenlijk, ga bij jezelf goed na waarom je dressuur zou willen gaan rijden, vindt je dit leuker makkelijker maakt niet uit wat voor reden. Stap dan helemaal over en ga niet er iets tussen in zitten doen.
Wat je kunt doen als je alleen maar in dressuur optoming wilt gaan rijden is "doen als of je dressuur rijdt". Er zijn ook enorm veel mensen die "doen als of ze western rijden" denk dan aan mensen die met western optoming buiten gaan rijden dus dat is niks nieuws eigenlijk.
Je rijdt je paard gewoon nageeflijk zoals je gewend bent, aan een losse teugel,dan vermijdt je het probleem van wel en niet constante aanleuning.
Je moet dan wel op de koop toe nemen dat je, mocht je onverhoopt wedstrijden gaan rijden, in elk geval altijd opmerkingen over je teugelvoering krijgt.

Maar denk dus eerst goed na over waarom je dit overweegt dat is gewoon erg belangrijk.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:08

Romkabouter schreef:
Volgens mij vraagt ze niet of ze hem aan de teugel kan rijden, maar of ze er dressuur mee kan rijden Knipoog
En dat afwisselend Lachen
Maar je kan het inderdaad ook lezen zoals jij het zegt en dat ze met dressuurrijden alleen maar aan de teugel bedoeld.

Ik denk echt dat laatste want dat haal ik uit deze regel:
debbietjuh schreef:

Dressuur houdt immers meer in dan alleen aan de teugel rijden Haha! Het gaat om verzameling en dat is in de western net zo van belang als in de dressuur. Ik denk dat dat gewoon evt lessen die ze krijgt nog niet goed naar voren is gekomen.
Maar misschien kan debbietjuh de boel ophelderen?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:57

Klein vraagje. Wat wil je met de dressuur, wil ook wedstrijden gaan rijden of alleen recreatief en eigenlijk geldt dezelfde vraag voor het western?

debbietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:42

Hoi, mijn vraag was inderdaad of western eigelijk samen gaat met dressuur.
En nee ik wil niet dressuurwedstrijden gaan rijden;)
maar ik wilde misschien bij een rijvereniging mee gaan rijden, omdat mijn paard te weinig onder andere paarden komt. En omdat er dus geen rijvereniging is voor western zal ik het bij een gewone rijvereniging waar ze dus alleen dressuurles geven. En ik hem dus ook dressuurmatig zou moeten rijden daar was mijn vraag of dit samen ging. ik hoop dat mijn vraag nu een beetje duidelijk is;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:47

Ik denk dat het voor wat jij er mee doet prima te doen is. Tegen de tijd dat je óf op NK niveau western gaat rijden óf de Z in gaat praten we wel weer Haha!