Even brainstormen:
Mijn paard een jonge arabier, nog niet echt ver doorgereden en nog steeds bezig met basisdingen doet het volgende (of eigenlijk juist niet
):Als wij op de hoefslag in jog zijn dan "valt" hij naar binnen bij de bochten, hij snijd de bochten af zeg maar. Destijds toen ik dressuur reed (of althans een poging deed tot) moest ik mijn binnenbeen aanleggen en eventueel als hulpje de binnenteugel hoger houden. Dat hielp inderdaad.
Nu krijg ik (western)les (morgen weer dus ga het haar zeker vragen!) en rijden we dus niet met het binnenbeen steeds "aan", maar gebruik ik het binnenbeen voor de kant die ik opwil. Ik bump met mijn binnenbeen en houdt mijn binnenteugel v.d. hals, buitenteugel tegen de hals en vraag op die manier om een cirkel (of afwenden o.i.d.) dus dat kan ik niet doen als hij de bochten al afsnijd. Ik zou nl. graag zien dat hij tot in de hoek rechtdoor loopt en dat ik hem dan - of meer haaks de bocht kan laten nemen, op neckreining.
Hoe leren jullie je jonge paard dat hij in de bocht niet de binnenbocht moet nemen. Hij doet dat overigens ook op een cirkel waardoor de cirkel steeds heel klein wordt. Hierop bleek dat ik teveel mijn buitenteugel tegen de hals hield waar hij sterk op reageerde. Zijn balans is nog wel duidelijk in ontwikkeling, al een eind vooruit gegaan maar nog niet voldoende.
In de lope is het helemaal een drama want dan scheurt hij echt de bochten om en gebruiken we maar de helft van de bak i.p.v. de hele lengte van de bak bijv. Dat is wel duidelijk een balansprobleem omdat hij bijv. ook steeds sneller gaat dan.... lope is voorlopig vooral iets voor aan de longe en daarnaast lekker buiten, rechtuit!
Groetjes, Susan
.