Omdat het me toch wel een wezenlijk verschil lijkt te zijn lijkt het me logisch dat er iig door de 'hoge heren' eenduidig mee omgegaan wordt.
Immers iemands rijstijl kan hem een plaatsing opleveren of juist kosten.
Hier ging het om:
http://www.swrn.nl/phpBB/viewtopic.php?t=83
Citaat:Jan_Trel
Geplaatst: vr okt 19, 2007 9:40 am Onderwerp:
-----------------------------------------------
Een paard wat constant te laag loopt met z'n hoofd (oorpunten lager dan de schoft) dient volgens het regelboek bestraft te worden met punten aftrek.
Verder moet een pleasurepaard bewegen vanuit de achterhand, zichzelf als het ware naar voren duwen waardoor de spanning van de teugels verdwijnt.
Een paard wat met constante aanleuning gereden moet worden voldoet niet aan die voorwaarde.
Een paard dat geheel los gelaten wordt en uit elkaar loopt, maar lekker rustig blijft omdat het toevallig een makke "beer" is beweegt in mijn optiek ook niet zoals een pleasurepaard hoort te bewegen.
Ook het constant corrigeren met de teugels scoort niet hoog, het paard moet in zijn mond met rust gelaten worden.
Volgens mij wordt er door de AQHA (die vaak leidend is in dit soort regels) gesproken over een horizontale houding van poll tot schoft.
Ook Chris Knol heeft op zijn site http://home.hccnet.nl/c.knol/WRAN_regel ... elboek.htm in het regelboek staan:
Citaat:666. Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning. De veerkracht van de kogels moet de ruiter een aangename en soepele rit garanderen. Het paard draagt zijn hoofd ontspannen in zijn natuurlijke eigen houding, met de maantop niet lager dan de schoft. Het hoofd moet recht gedragen worden met de neus een fractie voor de loodlijn. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de ruiter aan te nemen en op te volgen. Als gevraagd wordt de gangen uit te strekken, dient dit te gebeuren in het zelfde ritme en gelijke soepelheid
Nou weet ik dat Quarters vaak niet van die grote oren hebben, maar gezien de andere rassen kan dat verschil in maantop en punt-oor toch wel oplopen tot een cm of 20

Dus speciaal voor mensen met paarden met grote oren dus deze vraag