[WN] western leren rijden met groen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

western leren rijden met groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:13

hoi, ik vroeg mij iets af. ik wil straks als ik indi in ga rijden ook een beetje western met haar gaan doen. maar wanneer zou ik dan les moeten gaan nemen? als ze al onder het zadel is een tijdje? of echt pas na een paar jaar? ik zou dan wel iemand zoeken die nh western les geeft. iemand ervaringen? ik wil straks gewoon een veelzijdig paard. echt moeilijke western hoeft echt niet, maar een klein beetje vind ik wel leuk en lijkt me erg goed voor het paard...

tis gewoon iets dat ik mij afvraag... dus liever geen aanvallen op mij gericht graag;)

Anoniem

Re: western leren rijden met groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:15

Ik denk dat het het handigst is om er eerst voor jezelf goed uit te zijn wat je nou wilt. "Een beetje western" en "echt moeilijk western" is in mijn ogen net zoiets als "een beetje zwanger" of "hartstikke zwanger" Haha!

Lessen zou ik zowiezo meteen vanaf het begin doen. Lekker samen leren, en niet eerst foutjes erin laten sluipen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:17

ja dat wil ik sowieso. maar daarom juist: vanaf wanneer een westerninstructeur/trice? eerst dressuren? want het is voor mij een recreatiepaardje. dus ze hoeft niets op hoog niveau te kunnen.

enne: een beetje zwanger ken ik niet;)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:31

Wat bedoel je precies met 'een beetje western'?

Met een westernbereden paard kun je ook een dressuurproef afleggen. Andersom lijkt me over het algemeen lastiger. (Maar als je op de engelse manier de westernonderdelen aanleert kan het wel weer Knipoog , hoewel engelse instructie die in 'westernonderdelen' lesgeeft zal moeilijker te vinden zijn). Maar uiteindelijk kan de basis engels-western vrij dicht bij elkaar liggen, m.i. afhankelijk van hoe je het aangeleerd krijgt. Dus het is net wat je wil met 'een beetje western'.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:14

ja lastig uit te leggen blijkbaar(dacht dat ik t wel duidelijk had gezegd nu, maar helaas niet duidelijk genoeg;))

ik ben zelf gehandicapt, en rijd alleen recreatief. heb ooit 2 maanden les gehad op een manege. vond ik niks. dat suffe achter-elkaar-aan-gehobbel. heb toen een verzorgpaard gezocht, en heb nu een heel lief paard zelf die binnenkort er aan moet gaan geloven dat ik op haar rug klim. ik wil haar zelf proberen in te rijden. juist omdat ik gehandicapt ben en haar zelf bepaalde bewegingen wil kunnen laten maken. als ik die zelf aan haar leer is dat makkelijker dan als iemand anders het heeft gedaan omdat ik bepaalde dingen gewoon niet kan...

ik wil alleen recreatief met haar gaan rijden, dus ze hoeft niet de piaff te kunnen. maar slide stops en trail lijken mij bijv. wel erg leuk om te doen... maar ik wil dan wel weer bitloos en zonder sporen. dus een beetje niet echt western op een echt goed niveau, maar gewoon af en toe wat voor de lol. maar ik wil niet zomaar een slide stop maken door keihard op de rem te trappen zegmaar. ik wil het wel verantwoord doen. vandaar dat ik wel wil gaan lessen met haar. mijn vraag is dus: gelijk westernlessen nemen? of eerst dressuurlessen met haar? of eerst zelf kunnen stappen, draven, galopperen en dan gelijk westernles?

ik ben groen, en mijn paard is groen;) ik kan niet extreem goed rijden, wel goed omgaan met paarden, en ik kan wel goed blijven zitten bij een druk stijgerend paard.

hmz, ik merk dat ik me al half ga verdedigen omdat ik bang ben voor bepaalde reacties, maar ik zie wel. ben gewoon benieuwd wat jullie denken dat het beste is. ik wil ook graag met haar endurance gaan rijden, maar de eerste paar jaar nog niet. eerst `gewoon` opleiden tot een allround paardje die van alles een beetje kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:48

ik zou gelijk beginnen met westernlessen
daarmee kun je ook prima dressuur rijden maar andersom kan, ik zeg kan, wat moeilijker zijn
ik zou ook snel na het zadelmak maken beginnen met lessen, de basis wordt bij de western vaak ietsje anders gedaan en daar kun je dan gelijk op in haken
zoek een goede instructeur die het normaal vind dat het tijd kost om op niveau te komen en de tijd voor je neemt om alles uit te leggen
als jij begrijpt hoe het moet, ben je halfweg

bitloos en zonder sporen geven geen problemen
sporen gebruik je eigenlijk toch niet op een jong paard en als het paard goed gereden wordt heb je ze waarschijnlijk ook helemaal niet nodig
bitloos is in de westernsport ook geen probleem, wij mogen er zelfs mee starten op wedstrijd
we gebruiken dan een bosal maar als jij geen wedstrijden rijdt kun je natuurlijk ook een ander soort hoofdstel gebruiken

ik weet niet wat je handicap is maar als je op stijgerende paarden kan blijven zitten, dan zit je toch degelijk in het zadel en zal het met het rijden vast ook prima gaan

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:30

Nu begrijp ik het Lachen. Ik zou dan inderdaad, zoals spatter al zegt, meteen beginnen met westernlessen.

Claudia Rosel (slidinghorse) is een goede qua instructrice die jij zoekt, past echt perfect in het profiel dat je zoekt. Zij zit in Breda, dat is dus helaas een beetje uit de buurt voor jou. Daarmee kan ik je niet verder helpen, maar wie weet, weet zij iemand bij jou in de buurt.

Overigens is westernrijden niet per definitie met bit en met sporen. Dus je gaat 'echt' westernrijden en niet een beetje Knipoog .

Alvast succes ermee!

(p.s. trek je vooral niks aan als je die 'bepaalde reacties' krijgt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:44

ikenindi schreef:
ik wil alleen recreatief met haar gaan rijden, dus ze hoeft niet de piaff te kunnen. maar slide stops en trail lijken mij bijv. wel erg leuk om te doen... maar ik wil dan wel weer bitloos en zonder sporen. dus een beetje niet echt western op een echt goed niveau, maar gewoon af en toe wat voor de lol. maar ik wil niet zomaar een slide stop maken door keihard op de rem te trappen zegmaar. ik wil het wel verantwoord doen.

Je wilt niet op hoog niveau, maar wel slidingstops. De weg naar een goede en verantwoorde sliding is echter een pittige, voor een groen/groen-combinatie.
Maar voor wat ik nu lees, wil je dus wél gewoon goed/netjes/verantwoord western kunnen rijden (gezien de uitgesproken ambitie richting trail en goede stops), maar wil je eigenlijk niet voldoen aan het beeld dat je (aanname) op wedstrijden gekregen hebt en heb je geen wedstrijdambities. Dus geen sporen (zijn zowiezo altijd al slechts optioneel trouwens Knipoog ) en bv geen bit.
Is geen enkel probleem als je geen wedstrijdtopper wilt worden.
Gewoon een leuke instructeur zoeken (die ook respecteert dat je geen wedstrijdambities hebt), en je wensen voorleggen. Kleine waarschuwing is denk ik op zijn plaats: niet alle instructeurs zijn even bedreven in verantwoord bitloos rijden. Kijk ook verder dan een bosal; misschien vinden je paard en jij een sidepull, vosal, hackemore of freestylehalster wel veel prettiger om te gaan gebruiken.

Dus samengevat: Zo te lezen ben jij gewoon een westernruiter-in-de-dop met ambitie tot netjes en goed western leren rijden, maar heb je alleen geen wedstrijdambities. Niks mis mee!

spinninggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:06

ik zou ook gelijk beginnen met het nemen van lessen.

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:18

Als ik jou was, zou ik meteen op zoek gaan naar een trainer of trainster waarmee het 'klikt'. Zeker met de ambities die jij hebt en je 'groene' paard. Ik hoop dat je zo iemand vindt. Dat lukt vast. En ik zou me (denk ik) ook niet te druk maken om de reacties die je soms kunt krijgen. Pik gewoon eruit wat voor jou belangrijk is en neem de rest met een korrel zout. Ik wens je veel succes en laat je weten hoe het gaat? Met foto's natuurlijk!
Groetjes Kirsten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 16:22

oke, bedankt voor jullie reacties:) ik ga eens zoeken naar iemand. ki heb mezelf beloofd dat als ik uit het revalidatiecentrum met ontslag ga dat ik dan voor het eerst op indi ga, en ze hebben gezegd dat adt wel eens in december al kan zijn. sneller dan ik zelf dacht... dus nu op zoek gaan kan geen kwaad...