[WN] vraagje over quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady123

vraagje over quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:03

hey

Ik zit nog niet zo lang in de westernsport. Wij zijn druk opzoek naar een leuke quarter. Wij hebben nog al wat eisen. Het moet een merrie zijn ze moet groot zijn goed voor wedstrijden en voor bosritten. Belangrijkste is toch ook braaf.

Wij gaan nu kijken naar een paardje. Ons zegt de westernsport nog niet veel maar ik wil graag starten en showen als ik zo ver ben. Gewoon en bij de rassenshow....
Nu mijn vraag ik weet het verschil wel tussen een appendix en een volledige quarter, maar mag je strarten met een quarter dat is gekruist met een TB bij een quarter show of mag je daar geen rassenshow mee doen?

Graag info hier verder over.

DubbelFun

Re: vraagje over quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:46

Ja met een Quarter met AQHA-appendix papier mag je gewoon starten in de Quartershows en bij de WRAN natuurlijk.
Bedenk je echter wel dat je een veulen van deze merrie niet geregisreerd krijgf, ook niet als ze gedekt wordt door een Quarter net een ''vol" papier.
Pas als jij met de merrie 10 of meer wedstrijdpunten (AQHA) bij elkaar hebt gereden kun je je appendix papier laten omzetten naar een 'vol' papier en zullen ook evt veulens uit een quarter registreerbaar zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:38

lady123 Quarters zijn over het algemeen niet zo heel erg groot.
Hoe groot wil je een paard hebben

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:44

En er is ook geen maat gesteld bij de wedstrijden dus dat maakt niets uit Knipoog

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:45

de pleasure paarden en de hunters zijn toch wel aan de maat hoor, ik weet er 2 te koop van 1.65m.

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:40

Omdat ik groot ben en lang vind ik mij niet staan op een "pony" van 1.47. De andere die haar gaat trainen is niet de lichtste. Van daar de voorkeur naar een grotere quarter.
Onze voorkeur gaat dus uit naar boven de 1.54. Dit is dus best moeilijk te vinden hoor. Je heb geen "winkel" waar je langs kan gaan en keuze hebt. Helaas.
Ook zit je al snel met de prijs. Grote zijn schijnbaar duur. Vaak zit je snel boven de 7500 euro als het geen 10.000 is. Dan zijn ze alleen nog maar zadelmak en hebben nog niet veel gedaan.

Voor ons is het leuk het hoeft geen topper te zijn. Leuk mee komen op wedstrijden is leuk en lekker ontspannen in het bos is belangrijk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:15

lady123 dat maakt inpernsiepe niks uit dat je lang, want hier in het dorp woont Ab Bakker een die is ook best wel lang en die rijd ook op een Quarter van 1.43 cm en dat lijkt helemaal niet raar, misschien komt dat ook wel op dat dat paard ook wel breed is van zich zelf

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:30

Misschien rare vraag. Maar een quarter is die ook veel anders gebouwd dan een kwpn paard. Kijk mij is altijd verteld dat een "grote" kwpner eigenlijk niet meer dan 80 a 90 kilo zou mogen dragen. Terwijl een shetlander b.v. 1 keer zijn eigen gewicht kan dragen.

hoe zit dat dan eigenlijk met Quarters. Ik heb idd wel eens grote mensen op kleine quarters gezien vooral met reining. Maar ik zit er nog niet zo lang in. Kom van de dressuur af.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:54

@Lady, voor minder dan 7000 euro kan je ook heus wel een leuk paard vinden hoor. Gewoon een beetje rondneuzen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:44

Als je gaat kijken naar een Reining gefokt paard, zul je doorgaans niet zulke hele grote paarden tegenkomen, terwijl de Hunter en Pleasure gefokte paarden juist wel aan de maat zijn. En als je je zorgen maakt om massa, kun je altijd nog gaan kijken naar een Halter gefokt paard.

Ik zou de keuze van een Quarter laten afhangen van de discipline die je leuk lijkt, helemaal als je de wedstrijden in wilt.

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 08:47

Ik wil graag richting trail, pleasure, horsemanship en showmanship at halter. De andere wil graag alleen de bossen in.

Dus multifunctioneel.

Ik kijk ook richting pleasure lijnen wat ik er van weet dan en ook naar wat breedere paarden.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:30

Kijk een op de site van de Sylvesterranch.( www.sylvesterranch.nl) Zij hebben 2 quarters te koop die voldoen aan jouw voorwaarden.
Veel succes en plezier in de westernsport toegewenst.
Als het virus je pakt ben je besmet voor het leven.
Wat een heerlijke "ziekte"is het toch

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:06

DubbelDun schreef:
Ja met een Quarter met AQHA-appendix papier mag je gewoon starten in de Quartershows en bij de WRAN natuurlijk.
Bedenk je echter wel dat je een veulen van deze merrie niet geregisreerd krijgf, ook niet als ze gedekt wordt door een Quarter net een ''vol" papier.
Pas als jij met de merrie 10 of meer wedstrijdpunten (AQHA) bij elkaar hebt gereden kun je je appendix papier laten omzetten naar een 'vol' papier en zullen ook evt veulens uit een quarter registreerbaar zijn.

Wanneer je een appendix kruist met een paard met full papier dan krijgt het veulen ook een appendix papier. Het mag dus alles wat je met een full paard ook mag, behalve kruisen met een Volbloed.
http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 487-4.html
http://www.aqha.com/association/registr ... nrules.pdf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:19

Is deze regel sinds kort aangepast dan, want vroeger was het volgens mij niet mogelijk om door te fokken met een Appendix-paard zolang men niet voldoende wedstrijdpunten had om het papier te laten omzetten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:55

Dat zou dan al heel lang geleden zijn geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:25

Geen idee, zou ik eens in mijn oude regelboeken moeten kijken Haha!