[WN] [RT] ik kom ook kijken en vragen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chery

[RT] ik kom ook kijken en vragen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:07

Ik lees al veel mee op het westernforum en raak steeds meer geinteresseerd.
Ik heb van mezelf een shire{jane}, niet de grootste en zwaarste, waarmee ik gewoon engels rijdt, maar wat me steeds meer tegen gaat staan. Zal ik met haar western kunne gaan doen, natuurlijk zullen bepaalde onderdelen niet of moeilijk kunnen, maar een helebloel kan denk ik ook wel!!! En is ze niet te oud om het aan te leren, ze is 13 jaar.

Van de week werd jane weer zo sterk, het gaat een tijd goed en dan begint het weer!!Zodat ik hier eens ben gaan zoeken hoe jullie dat oplossen, want die ontspannen houding tijdens western staat mij erg aan!!!
Jane is een paard dat alleen maar snel wil, maakt zich snel erg druk en aanspanning van mijn been is genoeg om heel snel en hard te gaan, van de week het bos ingegaan en het was een drama, ik ben alleen maar aan het tegenhouden en ik heb daar geen zin meer in.

Toen las ik over klaverblaadjes rijden en probeer dat nu 2 dagen en ik moet zeggen dat Jane veranderd en dat geeft mij weer een zet richting western. Ik heb veel gelezen over klaverblaadjes, zal het niet perfect doen, maar het principe begrijp ik!!
Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik nog geen perfecte doorzitter ben, in de draf blijft ze dan ook wat gejaagd. Dus zit ze ook niet lekker.
Ik heb een "go" paard zoals jullie dat noemen, dus maak gebruik van de kleine bak.
Als ze tekenen geeft van overgave, hals naar beneden, kauwen, stop ik op de a-c lijn, doe paar passen achterwaart om vervolgens stil te blijven staan. Maar dan begint het gemier weer, steeds naar voren trekken met hoofd, 1 voorbeen optillen en schrapende beweging maken, steeds weg willen lopen, wat moet ik dan doen of juist niet doen???

In de galop gaat het makkelijker, lijkt ze meer ontspannen, maar af en toe valt ze op een andere plek dan de a-c lijn terug in draf, moet ze dan weer in galop, want het is de bedoeling dat die a-c lijn het rustpunt wordt. Ga ik dan de a-c lijn weer op dan doet ze hetzelfde weer als ik net beschreef.

Ik vind het wel heel leuk en ik was vandaag dan ook zomaar intensief een uur bezig, terwijl met gewoon engels rijden ik het na 20 minuten hooguit een half uur wel gezien heb Bloos
Jane is na het rijden ook rustiger lijkt wel, maar moet nog zoveel leren!!!

Ik wil les gaan nemen en denk aan de silver creek in oosterwolde, is een half uurtje bij mij vandaan, is dat een goede plek om het goed te gaan leren en eens te kijken of het echt wat is voor mij???

Romkabouter

Re: ik kom ook kijken en vragen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:16

Het is de Silver Ranch Knipoog
Maar dat is zeker een goede plek Lachen

chery

Re: ik kom ook kijken en vragen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:39

Romkabouter schreef:
Het is de Silver Ranch Knipoog
Maar dat is zeker een goede plek Lachen

O ja is ook zo!!! Ik heb ze al een mail gestuurd.

chery

Re: [RT] ik kom ook kijken en vragen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:39

Ik ga toch even door in dit topic. Vandaag weer klavers gereden en het ging gelijk heel goed en relaxed!!! Moest haar zelfs even aansporen, stilstaan ging wel 80% beter!!!! In de galop ging het lekker, goed met mijn ogen/lichaam de richting op die ik gaan wil en ze reageert echt heel goed!!!! Ik ben blij!! Haha!
Klavers 2x in de draf gedaan en 2x in de galop en toen ook meer langere zijdes gepakt, draf en galop en terug, ging ze iets te snel dan maakte ik weer een cirkel wel steeds alleen rechts of linksom. En alles met losse teugel.
Tjonge wat een verschil met van de week, toen had ik een tank onder me!!! Bloos
Met de klavers begon ze op een gegeven moment ze zelf al te lopen.

Nog niks van Silver Ranch gehoord, zal ze even bellen....

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:13

Afspraak staat voor 6 november!!!! Heb er zin in!!!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:49

succes OK dan!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:48

Wat is klavers rijden? Ik jheb het hier gezocht en op google, maar kan er niets van vinden.

Groetjes,
een beginnende western ruiter Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:08

In de western, en dan vooral in de reining, gebeurt er heel veel op X. Er wordt gechangeerd, overgangen gemaakt van snelle galop naar langzame galop, kleine cirkels naar grote cirkels, en er wordt gespind. Veel ervaren paarden ontwikkelen daardoor een soort X-syndroom, en kunnen niet meer rustig op X blijven staan. Dat kun je thuis oefenen door je klaverblad mee te nemen. Ook voor paarden die te snel willen kun je het klaverblad meenemen.

Als je een bak van boven af bekijkt, heb je een rechthoek. Met behulp van de middellijn A-C en overdwars E-B kun je de bak in een soort klavertje vier opsplitsen. Op X is het rustpunt, ga nergens anders stilstaan om te rusten, doe dat altijd op X. Als je gaat rijden, ga je via A naar X en dan naar E Je blijft op dezelfde hand en maakt je volte af tot je weer bij X bent, ga je richting B. Vervolgens maak je de volte af tot je bij X bent, je kunt daar rechtuit naar C of weer richting E en de andere hand oppakken. Je komt na het rijden van de kleine volte iedere keer weer op X uit, waar je een rustmoment kunt inbouwen.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:35

Cassidy schreef:
In de western, en dan vooral in de reining, gebeurt er heel veel op X. Er wordt gechangeerd, overgangen gemaakt van snelle galop naar langzame galop, kleine cirkels naar grote cirkels, en er wordt gespind. Veel ervaren paarden ontwikkelen daardoor een soort X-syndroom, en kunnen niet meer rustig op X blijven staan. Dat kun je thuis oefenen door je klaverblad mee te nemen. Ook voor paarden die te snel willen kun je het klaverblad meenemen.

Als je een bak van boven af bekijkt, heb je een rechthoek. Met behulp van de middellijn A-C en overdwars E-B kun je de bak in een soort klavertje vier opsplitsen. Op X is het rustpunt, ga nergens anders stilstaan om te rusten, doe dat altijd op X. Als je gaat rijden, ga je via A naar X en dan naar E Je blijft op dezelfde hand en maakt je volte af tot je weer bij X bent, ga je richting B. Vervolgens maak je de volte af tot je bij X bent, je kunt daar rechtuit naar C of weer richting E en de andere hand oppakken. Je komt na het rijden van de kleine volte iedere keer weer op X uit, waar je een rustmoment kunt inbouwen.

Merci voor het interessante antwoord, Cassidy!