[WN] [RT] van engels naar western overschakelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

[RT] van engels naar western overschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:25

Ik heb mij haflinger merrie engels ingereden.

Ze is nu 5, en ben ik toch weer overgestapt op western! Alleen heeft ze geleerd als ik de teugels losser laat, ze de teugels volgt en gaat halsstrekken.
Nu wil ik haar uiteraard leren aan de langere teugel te lopen, maar volgt ze me hand naar beneden om contact te houden met de teugels.

Ook wil ik haar nog meer op mn zit gaan rijden. Aangezien ik toch ook een deel met ophoudingen werkte.

Hebben jullie tips over hoe ik het voor elkaar ga krijgen?

Anoniem

Re: van engels naar western overschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:30

HMMM misschien les nemen ?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:01

daar ben ik al naar op zoek, maar dat is niet zo makkelijk hier in de buurt. (ook ivm de taal)

Maar tot die tijd ben ik toch vast een beetje opzoek naar tips, zodat ik er mee verder kan. Aangezien ik absoluut niet wil gaan aankloten namelijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:03

Er zit in de Ardennen toch een vrij grote westernstal? Dat zijn Vlamingen misschien daar eens proberen of ze ook lessen geven?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:17

Miryamk schreef:
Er zit in de Ardennen toch een vrij grote westernstal? Dat zijn Vlamingen misschien daar eens proberen of ze ook lessen geven?

waar zitten die?

Ik zit precies op het 3 landenpunt van luxemburg/duitsland/belgie.
Duitstalig gebied. En nu ken ik inmiddels wel een beetje Duits, maar nog niet zo goed om in die taal les te krijgen

Jolande

Re: [RT] van engels naar western overschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:04

Ik ben bang dat de kans bestaat dat je paard dat niet meer afleerd. Ik heb eens gehoord van een trainer dat als je paard na een maandje in training te hebben gestaan nog steeds naar aanleuning zoekt de kans groot is dat hij nooit zonder aanleuning zal lopen. Je paard heeft dit waarschijnlijk van jongs af aan geleerd dus het zal niet meevallen om hem dit af te leren.
Ik zou in elk geval het advies volgen dat anderen al gegeven hebben, zoek een trainer. Boven in dit forum staat een sticky met trainingsstallen ed. Wellicht zit er een bij je in de buurt.
Succes in elk geval!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:09

Hoi Jolande..ben het niet je eens hoor...
Mijn vorige paardje was Z Dressuur en heb ik omschoold naar Western...en ik kon zo met hem starten in de pleasure..zo goed liep hij..

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:13

Escardo schreef:
Hoi Jolande..ben het niet je eens hoor...
Mijn vorige paardje was Z Dressuur en heb ik omschoold naar Western...en ik kon zo met hem starten in de pleasure..zo goed liep hij..

Ervaringen verschillen van persoon tot persoon en van paard tot paard. Ik zeg overigens ook niet dat ze helemaal geen western kan gaan rijden, ik richt me alleen op haar vraag over aanleuning en de kans is wel degelijk vrij groot dat ze haar paard in de aanleuning moet blijven rijden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:54

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:00

oke dank je!
Moet zeggen dat ik vandaag elke keer haar naar beneden reed en steeds weer los liet toen ze daar was. Ze zocht wel weer mn hand op daarna, maar heb het idee dat het nog wel goed gaat komen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:55

Ik had dat met mijn hafje ook.
Ze leunde en vertrouwde heel erg op de teugel, ze kwam zelfs wat onzeker over als ze geen echt contact had met de hand.
Na een paar maandjes in de bak met losse teugel te rijden en haar zelfstandiger te laten rijden rijd ze super!
Nog geen echt western maar het leunen/vertrouwen op die handen is helemaal weg.
Buiten rijd ik haar voornamelijk op de been en op mijn zit en gebruik ik de teugel als eventuele ondersteuning. Meestal rijd ik zelfs bitloos, dat had ik vorig jaar niet kunnen indenken!