Over doorrijden gesproken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Over doorrijden gesproken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:54

Twee keer is eurazië overspoeld door de ruiters uit mongolië. Hun legers verplaatsten zich een ongehoorde factor 10 sneller dan wie ook. Niet paardvriendelijk: er werd dóórgereden met 2 of 3 paarden per krijger en de ´versleten´rijdieren waren het voedsel voor de eenheid.

Tijdens de naadam zijn de traditonele mongoolse vaardigheden worstelen, boogschieten en paardrijden de kern. De paardenraces gaan over 20 en 30 kilometer. Dit is de langere afstand http://www.youtube.com/watch?v=zx9vZAlJ ... rustration

Paardvriendelijk dan in de dagen van Djengis of Atilla, doch er wordt geen hartslag gemeten of wat ook dus over paardvriendelijkheid rep ik niet.
Maarrr... dertig kilometer door het terrein flink doorgaloperen en onverstoorbaar over de finish doorknallen?? en niet ééntje! Daar word ik toch wel even stil van.

hc

rachelmarty

Re: Over doorrijden gesproken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:33

Ja, best ongelooflijk... ook het feit dat het kinderen zijn en dat ze zonder zadel rijden Clown .
Maar tegenwoordig gaat het in de endurance steeds vaker om keihard doorgaloperen Boos! : Ik ben in compiègne geweest (ik heb daar gegroomd), en degene die als eerste binnen is gekomen, na 140 km, heeft het laatste rondje met een snelheid van 28 nogwat km/u gereden (en is vervolgens afgekeurd Duivel ). Dat is ook best hard doorkrossen, en dan heeft je paard al 120 km achter de rug ÉN het terrein is super zwaar (modder tot aan je enkels je kunt niet zien waar je paard doorheen loopt). Ik vind dat net zo erg eig Boos! . Voor je paard iig niet eerlijk. Dit gaat tenminste maar over 30 km... geen 140.
Overigens heeft degene die in Compiègne eerst is geworden (volgens wat ik mij ervan kan herrineren) iets van 25 km/u gereden... petje af voor dat paard Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:08

mm niet mijn stijl van soort endurance. Wil toch echt wel van de omgeving beetje kunnen genieten. Niet mijn iets om continu in (volle) galop te zitten.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:59

Nee het lijkt mij ook niks, maar je ziet het wel steeds vaker in de endurance Bloos .
Frankrijk loopt een jaar of 15 voor op ons.... maar reken er maar op dat er op dit tempo over 10 jaar op dezelde manier in NL gereden gaat worden.....
Jammer van zo'n mooie sport... het is zo meer een grote, zeer lange racebaan ipv een geweldige (endurance)rit Verdrietig

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:28

Lekker ook dat gemep op die paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 08:58

mazzeltje schreef:

ja, en al die martingaalrembekrachtigers ook ROFL

hc

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:15

Ik dacht dat endurance betekende dat jij EN je paard plezier moesten hebben??
Ik zie dat hier niet echt in terug

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:12

het is maar goed dat er weinig mongolen starten in de endurance,dat zou wel eens erg fustrerend kunnen zijn voor eigenaren van peperdure arabiertjes.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:21

Huertecilla schreef:
mazzeltje schreef:

hc

Hoe bedoel je?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:21

jodi schreef:
het is maar goed dat er weinig mongolen starten in de endurance,dat zou wel eens erg fustrerend kunnen zijn voor eigenaren van peperdure arabiertjes.

Knipoog

@mazzeltje: ´wie zelf zonder zonden is werpe de eerste steen´....

De goede kijker zien bovendien dat de paarden ´geslagen´ worden met het losse eind van de teugels en de ruiters dit gebruiken als alternatief voor ´aansporen´.

Míjn pet gaat diep af voor de ruitervaardigheid, de rijstijl en het uithoudingsvermogen van deze ruiters en paarden waarbij ik niets fundamenteel verkeerd in het losse teugeleinde zie.
Mijn werkbrouwen fronzen diep voor de ruitervaardigheid van ruiters die de martingaal fundamenteel verkeerd als rembekrachtiger op het bit misbruiken en helaas zijn die er (óók) bij endurance. Je kan daar gerust aanstoot aan nemen. Ik hoop dat álle ruiters in de endurance dat doen Haha!

hc

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:45

Fijn dat je mij persoonlijk daar op aanspreekt. Ik rij zonder martingaal en overigens ook zonder sporen en ik mep mijn paard ook niet.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:45

jodi schreef:

peperdure arabiertjes? Clown

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:48

Huertecilla schreef:
mazzeltje schreef:

hc

Eigenlijk raakt je z.g. geestige opmerking, waar je handenklapsmiley zo om moet lachen, kant noch wal in dit topic.
Het ging hier om het door jou geplaatste filmpje dus daar gaat mijn reactie over, en dat jij je blijkbaar nogal druk maakt over martingalen slaat hier als een tang op een varken.
Laatst bijgewerkt door mazzeltje op 15-10-07 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:59

En je mag dat varken ook niet slaan met een tang hoor. Is dieren mishandeling.
Foei

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:03

jodi schreef:

Denk dat indien de de kosten voor het invoeren van die mongolen meerrekent, de gemiddelde arabier in de endurance een heel stuk goedkoper is. Haha!
Maar als je goed oplet, starten er wel eens mongolen in de endurance Tong uitsteken

Ach en na dit weekeinde zal de SGW ook wel weer iets verkeerds hebben gedaan.

Laten we anders gewoon alle sporten met dieren afschaffen, gaan we gewoon Turkje rijden, Chineesje rodeo of oud hollands hollanders laten ploegen Clown

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:48

Ik heb ooit een documentaire gezien van dit gebeuren, kleine kindjes doen ook mee aan zulke races, men moest wel uitkijken waar men gallopeerd de marmoten/cavia's maken diepe gaten en het gebeurde regelmatig dat een pony daarin terrecht kwam, met alle gevolgen van dien.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:54

Huertecilla, wat is nou de zin van dit topic?
Ik kan duizende filmpjes hier gaan neerzetten wat mensen al wel niet doen met paarden. Schieten wij er iets mee op? nee, je kan hooguit mensen op verkeerde ideeen brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:12

Dit topic hoort mijns inziens eerder op LN thuis dan op END. Daar heeft het nl weinig mee van doen. Aangezien er bovendien ook weer heen en weer gekat wordt denk ik dat een slotje wel het beste is.