[WN] [RT] Overstap snaffle shank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyRider

[RT] Overstap snaffle shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:56

De titel zegt het eigenlijk al: wanneer stap je over van een 'simpel' snaffle bitje op een shank? Ik weet dat een paard dat nog niet 'bevestigd' is op een snaffle wordt gereden, maar wat is het moment dat je er een shank inhangt?

capopjekop

Re: Overstap snaffle shank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:26

Ik heb pas een shank snaffle aangeschaft puur voor de foto's maken. Ook even een rondje mee gestapt om nou eens te voelen. Maar met trainen ga ik er voorlopig nog niet mee rijden. Ik wil eerst dat we de oefeningen gewoon op een snaffle beheersen en als we daarna op een hand kunnen rijden, zal ik overstappen op de shank snaffle.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:56

ik zou Banjer pas een shank inhangen als onze instructrice zegt dat we er aan toe zijn... Lachen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:22

capopjekop: Dus jij zegt: oefeningen beheersen op een hand, dan over op shank? Kun je met een snaffle uberhaupt op een hand rijden?

Banjer: als er meerdere lesgevers/informatiebronnen in het spel zijn wordt dat wat lastiger Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:04

@jr tuurlijk kan je op een snaffle op 1 hand rijden. Het gaat om de neckreining. Als je paard dat beheerst kan je de overstap naar een shank gaan maken.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 17:27

crazycactus schreef:
@jr tuurlijk kan je op een snaffle op 1 hand rijden. Het gaat om de neckreining. Als je paard dat beheerst kan je de overstap naar een shank gaan maken.

Ok, alle oefeningen op de snaffle, netjes verzameld (neem ik aan?), voordat de overstap gemaakt wordt. Of gaat het erom dat het paardje de neckreining snapt en pak je de verzameling weer op met de shank?

Wat is de mening over het gebruiken van de shank als hulpmiddel om het paard bijvoorbeeld meer te verzamelen? Even uitgaan van net gebruik en geen ruk en pluk-werk... Dus bewust de shank inzetten terwijl je nog op twee handen rijdt: paardje is dan denk ik nog niet 'bevestigd'?!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:49

JoyRider schreef:
capopjekop: Dus jij zegt: oefeningen beheersen op een hand, dan over op shank? Kun je met een snaffle uberhaupt op een hand rijden?

Nee ik zeg het een beetje krom, ik bedoel dat wanneer ik eraan toe ben op een hand te gaan rijden. Dat ben ik pas als ik als de oefeningen met 2 handen en een snaffle beheers en ik mijn pony netjes rond kan rijden.

En ik kan op een hand rijden, maar dat is alleen een beetje rondsturen met neckreining, de echte oefeningen waar de verzameling erg belangrijk bij is, kan ik (nog) niet op een hand.

JoyRider

Re: [RT] Overstap snaffle shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 22:40

Kan iemand uitleggen wat het echte verschil is tussen de werking van een snaffle en een shank?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:44

Bij een shank snaffle heb je al een beetje hefboom werking en daar reageren paarden sneller op. Ik zou wachten toch je paard op een snaffle goed verzameld kan lopen en lekker los door zijn lijf loopt. Nekreining neem je nu ook al mee neem ik aan. Als je paard goed verzameld loopt kun je het gaan proberen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:16

Eerlijk gezegd vind ik dat vooral een zaak van een zachte ruiterhand. Vanwege de heftiger werking. Als ik een niet bekende ruiter op Lan laat zitten klip ik bij voorkeur de teugels naar boven en van de shank af.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:33

Maar er is dus niet 'een' moment waarop het 'verantwoord' is de overstap te maken?

Anya: zeg jij 'met een zachte ruiterhand kan het eerder, ook al rijd je nog op 2 handen?' Of begrijp ik dat verkeerd?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:35

Ja dat denk ik wel. Ik zie liever iemand met zachte hand op twee handen en een shank rijden dan een botte boer op 1 hand zonder druk om dan een enorme bak druk aan te wenden om het paard in de ho te trekken als het doorloopt of zo.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:37

Anya schreef:
Ja dat denk ik wel. Ik zie liever iemand met zachte hand op twee handen en een shank rijden dan een botte boer op 1 hand zonder druk om dan een enorme bak druk aan te wenden om het paard in de ho te trekken als het doorloopt of zo.

Heb je met shanks minder bewegingsvrijheid op zij? Als ik mijn handen wijd doe, is dit dan heftiger dan met de snaffle, of maakt het niet uit?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:48

Handen hoger levert meer hefboom. Handen zijwaarts werkt volgens mij niet zwaarder in (maar heb shank met onafhankelijk bewegende scharen). Kan anders zijn met vast bit. Weet ik niet. Nooit mee gereden. Verder rij ik met een heel simpel grazerbit. Correctional werkt wel heviger in. Net als shanks met zo'n bochtenwerk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:07

JoyRider schreef:

Banjer: als er meerdere lesgevers/informatiebronnen in het spel zijn wordt dat wat lastiger Knipoog

dan is het idd lastiger... in dat geval zou ik pas overstappen als alle bronnen hetzelfde zeggen... of degene bij wie je het beste gevoel hebt... Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:49

Niet alle bronnen gaan hetzelfde zeggen omdat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden Knipoog

Ik persoonlijk hou er niet van om een paard met een shank te scholen, maar er zijn ruiters die dat juist weer wel doen.
Wel rij ik een 'onaf' paard af en toe op een shank, om em eraan te laten wennen. Dan doen we ook niet veel meer dan een beetje rondrijden..

Wijd rijden met een shank zou ik niet doen, maar er zijn ook weer ruiters die dat wel doen (handen lekker laag naast je knieen, maakt de overstap naar 1 hand erg makkelijk Cool ).

T is een beetje waar je zelf een goed gevoel bij hebt.. Paardrijden is geen sport waarbij de 'regels' zwart op wit staan, en als je die dan aanhoudt komt alles goed. Helaas Knipoog

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:27

Daar wij vorig jaar "verplicht" over moesten naar de Amateurklasse, moesten we ook op shank gaan starten. Dat was voor ons het moment om over te stappen. Wel heb ik iom mijn trainer gekozen voor een shank met een gebroken trens. Hierdoor kan ik trainen op 2 handen zonder steeds van bit te moeten wisselen. En inderdaad; het is de hand van de ruiter die het doet...