[WN] Wie kent hem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Wie kent hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 23:02

Ik heb Jack 4 maanden geleden gekocht. Hij was in slechte conditie. Het zou een Amerikaanse Appaloosa zijn maar de papieren waren kwijt maar wel weer terug te krijgen. Dit blijkt toch moeilijker dan gezegd. Ik weet dat hij uit Belgie komt en van ene Frans was die nu naar Zuid-Afrika verhuisd is. Hij zou ingereden zijn bij Peter Simons maar hij is nu 8 jaar dus waarschijnlijk weet Peter dat niet meer. Ik hoop eigenlijk dat iemand hem herkent en weet waar hij vandaan komt. Hij heeft vorig jaar als manegepaard in Oud Gastel gelopen maar daar was hij niet geschikt voor. Ik hoop toch achter zijn papieren te komen omdat ik graag op Appaloosa shows had willen starten. Ik hoop op een reactie van iemand!!
Afbeelding

DubbelFun

Re: Wie kent hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:25

Een Appie is een dusdanige verschijning dat je die niet snel vergeet, iets wat ik me bij een vos eerder kan indenken. Dus ik zou Peter S er maar gewoon naar vragen. Haha!

Jammer toch dat er blijkbaar telkens weer mensen zijn die in het 'papier zoek' verhaal trappen Verdrietig

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:38

DD gebeurt dat dan vaker als je een paard koopt dat het papier (zogenaamd) zoek is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:48

Ja, best wel.
Dat kan verschillende redenen hebben, maar voor een paard waar gewoon een papier bij gezeten heeft (dus netjes geregistreerd) daar is ALTIJD weer een papier bij aan te vragen DOOR DE OP PAPIER STAANDE EIGENAAR.
Afhankelijk van het stamboek kost dat een paar centen én soms heb je de handtekening van een notaris nodig.

Problemen kunnen legaal ontstaan als een eigenaar is overleden en het paard wordt door familie/erfgenamen doorverkocht die geen verstand van zaken hebben. Dan zijn de transfers vaak niet in orde en komt het paard niet op naam van de nieuwe eigenaar te staan; dan is er dus wel een papier bij het paard.
Ook kan het gebeuren dat het paard zonder papier wordt verkocht; omdat men niet weet dat er een papier bij zit.

En zo zijn er vast nog wel legale scenario's te bedenken, maar bij veel van deze gevallen kan er met de hulp van een stamboek en (oude)eigenaren of zelfs met DNA nog/weer een papier bij komen.

Anders wordt het als er iets niet goed is met een paard; diefstal/fraude oid. Of men wil niet weten wat de voorouders zijn; HYPP e.d.
Het paard kan door de verzekering zijn uitgekeerd/teruggekocht en weer het verkoopcircuit in zijn gekomen.
Dan is een papier vaak 'zoek' en zul je weinig hulp krijgen van stamboek en oude eigenaren (als je die al weet).

Je kunt dan alleen maar hopen dat de verkoopprijs er ook naar was Haha!

Overigens lijkt het me een leuke testcase om te weten in hoeverre een verkoper verplicht kan worden om het paard terug te nemen als de koper duidelijk aangeeft er een papier bij te willen (voor wedstrijden starten bijv.) en de verkoper aangeeft dat dit mogelijk is, terwijl het dus binnen een redelijke termijn niet lukt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:03

is het een ruin?

je kunt natuurlijk heel veel moeite doen om zijn papier te achterhalen maar als het je puur om het starten gaat zou ik hem gewoon opnieuw aanmelden bij het amerikaanse stamboek
dat kost je 55 $ lidmaatschap en ik meen 35$ inschrijfgeld en je hebt een papier
even contact opnemen met of de belgische tak of de nederlandse en ze helpen je wel verder

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:14

Misschien kan ik er nog wel achter komen wie die "ene Frans" is. (als het degene is wie ik denk).
Ik ga eens wat navragen voor je.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 23:00

Dank je wel voor de moeite vast, Sylvester!

Ik wist niet dat je met een ruin toch het Amerikaanse stamboek kon raadplegen. Ik ga dat dan ook proberen. Het is idd puur om in de toekomst te kunnen starten. En ik wil ook wel heel graag het Appaloosa Journal weer ontvangen. Knipoog

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 06:43

Ben inmiddels weer een stapje verder. Heb idd een mailtje aan Peter Simons gewaagd en antwoord terug gekregen. Het paard was door Frans in bruikleen gegeven aan JP en had niet verkocht mogen worden. Die Frans schijnt dat nu wel te weten en er niet blij mee te zijn. Ik denk nu wel te weten waar eventueel zijn papieren zijn en moet dus aan een achternaam zien te komen en misschien dat ik dan wat kan opvragen bij het stamboek. Maar JP weet niets meer in ieder geval, wel vreemd als je van iemand een paard in bruikleen krijgt en dan zijn naam niet meer weet?! Verdrietig

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:12

ik heb hem nu op stal staan die jackie.
leuk beest. is het
goed western aangereden, en ik rijd er zelf op.
idd geen pappieren verhaal erbij dat kwijt was ja.
maarja hij blijft bij ons. hij is lief en doet het goed. dus geen papier nodig hoor

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:00

Vaag, en nu staat hij alweer op een andere stal? Nouja, fijn dat hij het goed heeft, en dat het goed met hem gaat.