paard geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:45

pfffff ik ben zo enorm aan het twijfelen. Ik heb vorig jaar in januari een paardje gekocht. Ze is spring gefokt. Ze is een stamboekmerrie van het stamboek Zangersheide. Dochter van cassini en de moeder is dochter afstammeling van Pot d'or. Dus volledig springgefokt paardje.
Ze loopt absoluut niet graag dressuur. Als ze in een piste loopt gaat ze teugelmank lopen en probeert op alle mogenlijke manieren onder het werk uit te komen. Ze is helemaal nagekeken door een osteopaat en dierenarts. Dat mank lopen is echt teugelmank.

Als ik haar laat springen loopt ze absoluut niet meer mank, en ook buiten loopt ze zuiver.
Ik ben er al een héél tijdje over aan het denken om endurance te gaan rijden. Nuja gisteren was ik aan de praat geraakt met enkele mensen, en ze beweren allemaal dat er meer in mijn paardje zit dan enkel maar endurance te gaan rijden... en endurance is voor mensen die te lui zijn om hun paarden fatsoenlijk door te rijden en zou voor paarden zijn die voor niets anders meer deugen dan wandelingetjes...

Ik kon echt doodvallen van hoe er wordt neergekeken op enduranceruiters en paarden... Ik zou graag endurance willen gaan rijden, maar 'k heb toch graag uit mijn omgeving wel wat mensen die achter me staan... Alleen kan ik dit niet. Ik heb mensen nodig die me willen helpen om te trainen en groomen als ik op wedstrijd ga.

Soms begin ik me echt af te vragen of mijn paardje wel geschikt zou zijn voor endurance. Iedereen uit mijn omgeving vind da'k maar moet gaan dressuren of springen want mijn paard is immers een sportpaard Frusty

Ik zou graag gewoon recreatie -endurance willen rijden. Gewoon lol met je knol... De lagere klassen kunnen de meesten paarden toch wel aan?

Lenneke_

Re: paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:14

Waarom maak je je druk om wat andere zeggen Verward Dat is toch wel het minst belangrijke.
Het allerbelangrijkste is dat jij en je paard lol hebben.

Dat endurance geen sport is hoor ik ook wel eens. Maar zomaar 160 km rijden doe je niet zomaar hoor. Dat vraagt niet alleen conditioneel veel (van beide), maar het vraagt ook om inzicht. Je moet je paard door en door kennen, je moet weten hoe het lichaam in elkaar zit etc.
Vol gas van start gaan en als een kip zonder kop het parcour door kan iedereen, maar je paard fit over de finish brengen vraagt toch wel wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:14

Inderdaad, endurance is geen sport. Kom dat nog eens vertellen als je er minstens 60 km op hebt zitten...

Krijg steeds meer het idee dat er heel luchtig over word gedaan, iedereen kan het eventjes en crost door het bos.

Goed getraint loopt een fjord klasse vier. Het is iets anders dan dressuur, maar vind dat een zeer belangrijke basis. Wat je ook best in het bos kan trainen.

Hasselte, waar is dat precies. Meende dat er nog een (of meerdere) enduranceruiters vandaan komen. Misschien kun je samen met hen trainen?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:18

jaja endurance iszogezegd het makkelijkst van allemaal.....SUCCES aan de onwetenden zeggen we dan maar (komt meestal van die dressuurmiepen die niet verder kijken dan eigen neusje lang is,sorry maar kanmehier zoooooo aan ergeren)

laat je niet beinvloeden door anderen,maar wel door waar jij en je paard goed bij voelen,anders zijn jullie snel klaar en wiestaat er dan om je op te vangen???!!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:49

elk paard is geschikt voor de endurance, als je zelf maar goed weet wat je wilt en natuurlijk ook heel belangrijk je paard goed traint, dat is het belangrijkste. neem de tijd om je paard te trainen en trek je vooral niet aan wat andere zeggen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:24

dank jullie voor de bemoedigende reacties!
Ik ben zeker van plan om het rustig aan te pakken. Wou graag (zodra ik van mijn eigen blessure genezen ben) beginnen met in helchteren (ligt vlakbij hasselt) te starten in de beginnersklasse. Gewoon eens kijken of het iets voor mij en mijn paard is. Ik ben al een paar keer wat langere ritten gaan maken. De verste rit die ik gemaakt heb is ongeveer zo'n 25 km op 5u.

Ik trek het mij niet zo aan wat anderen zeggen, maar ik zou toch wel graag hebben dat mijn naaste omgeving mij toch wel steunt en me kan helpen met trainen.

Hasselt ligt in Belgisch limburg. Vlakbij Genk, en houthalen (park midden limburg: bokrijk - hengelhoef - kelchterhoef).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:24

ivy_power89 schreef:
elk paard is geschikt voor de endurance, als je zelf maar goed weet wat je wilt en natuurlijk ook heel belangrijk je paard goed traint, dat is het belangrijkste. neem de tijd om je paard te trainen en trek je vooral niet aan wat andere zeggen

Kleine toevoeging, elk gezond paard is geschikt voor endurance.
Maar voor de een gaat het wel makkelijker dan voor de ander.

Ik vind Belgie nog wel meer een endurance land dan Nederland

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:16

Het is jóuw paard.. laat ze maar zeggen wat ze willen, als jij dat toch graag wil dan doe je dat toch lekker!! gewoon doen hoor, dat kan je best

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:23

Waarom zou je paard en niet geschikt voor zijn?

Doe gewoon eens mee en kijk of je het leuk vind. Vaak is het zo dat als je eenmaal meegreden hebt je verslaafd bent Haha!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:15

willeke_nijs schreef:
Hasselt ligt in Belgisch limburg. Vlakbij Genk, en houthalen (park midden limburg: bokrijk - hengelhoef - kelchterhoef).

Aha die omgeving ken ik. Zelf sta ik in Lanaken. De mechelse heide is echt super fijn en mooi om te rijden.

succes

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:55

oooh leuk! Zijn er nog meer mensen die in de buurt van Hasselt wonen? Het zou wel leuk zijn om met iemand samen te trainen.

Nog een vraagje. Ik volg nu nog 1 keer per week ook dressuurlessen. Meer om mijn paard los te houden doorheen het lijf. Nuja ik had wat zitten chatten met een meisje uit het antwerpse. Ze heeft bij haar op stal ook iemand die endurance rijdt. Ze beweert dat dressuur en endurance niet samen gaan? Dat je met endurance alles vernietigd wat je met dressuur vraagt? Mij lijkt het eerlijk gezegd bullsh*t... Het ene hoeft het andere toch niet per sé uit te sluiten?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:02

Wat een onzin.
Dressuur is altijd belangrijk!!! om je paard soepel te houden, recht te richten en op zijn eigen benen te laten lopen!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:03

hier een dressuurmiep Knipoog die ook graag endurance zou willen doen. Ben ook wel benieuwd als het wat voor mijn paard zou zijn, want over het algemeen zie ik toch voornamelijk arabiertjes e.d. die aan endurance doen, vraag me af als het met mn mijn kwpn joekel ook te doen is. Die combinatie dressuur en endurance zou toch ook kunnen, kan me ook niet voorstellen dat het één het ander uitsluit?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:11

Dressuur op Grand Prix niveau en Endurance klasse IV gaan niet samen nee Knipoog Maar gewoon het dressuur wat ik eerder gymnastiseren bedoel en endurance t/m klasse IV gaan juist heel goed samen. Ook in de endurance wil je een paard dat soepel en recht in zijn lijf is.

In de endurance kom je echt niet alleen arabieren tegen, eerder van alles. Fjorden, Haflingers, KWPN, tuigers, enz, enz Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:13

Jouw KWPN joekel is een centimeter of 4 kleiner dan mijn KWPN joekel. De mijne heeft dit jaar al 3 goed uitgereden endurance ritten er op zitten en gaat zaterdag voor zn 4e.

Hij is klasse2 startgerechtigd, maar voorlopig houden we het op klasse1.

Een klassementspaard is het niet, maar gewoon netjes in de middenmoot eindigen lukt ons wel Lachen (en dat gaat overigens ook op voor al onze andere disciplines *LOL* )

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:21

hartelijk dank voor jullie antwoorden! Mij zie je in maart (als ik van mijn blessure genezen ben) in helchteren starten Lachen

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:29

Apple schreef:
Jouw KWPN joekel is een centimeter of 4 kleiner dan mijn KWPN joekel. De mijne heeft dit jaar al 3 goed uitgereden endurance ritten er op zitten en gaat zaterdag voor zn 4e.

Hij is klasse2 startgerechtigd, maar voorlopig houden we het op klasse1.

Een klassementspaard is het niet, maar gewoon netjes in de middenmoot eindigen lukt ons wel Lachen (en dat gaat overigens ook op voor al onze andere disciplines *LOL* )

dat is bemoedigend. Ik heb zelf absoluut de ambitie niet om ver te komen in de westrijdsport (dressuur, endurance of wat dan ook), maar ik denk wel dat endurance iets zou zijn wat mijn paard leuk zou vinden. Ik weet er verder ook helemaal niets van af, heb hier alleen op bokt vaker foto's langs zien komen en dat waren over het algemeen kleine paardjes. Zou het zeker eens willen proberen.

@willeke_nijs: dan alvast succes met je endurance debuut Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:14

Er is al een hoop gezegd waar ik het mee eens ben. Nu is het zo dat mijn paard ook teugelkreupel loopt en na 2 jaar waren ze er eindelijk achter wat er aan de hand was waarom ze dit deed. Dus dat dit allen komt door dressuur??? ik denk het niet, zou best kunnen dat er toch iets klein zit wat hem ergert. Die van mij sprong ook gewoon en liep buiten super. Overgigins is ze atactisch. Verder laat ze lekker banketstaaf ze praten straks allemaal wel anders en vaak is het ook een stukje jaloezie want een hoop dressuur miepjes durfen niet eens naar buiten en gunnen een ander het dachlicht niet. O ja ik heb ook een springpaard dus paard zegt verder niet veel als hij of zij er maar lol in heeft en niet telkens vooruit geport moet worden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 10:54

splash1999 schreef:
Er is al een hoop gezegd waar ik het mee eens ben. Nu is het zo dat mijn paard ook teugelkreupel loopt en na 2 jaar waren ze er eindelijk achter wat er aan de hand was waarom ze dit deed. Dus dat dit allen komt door dressuur??? ik denk het niet, zou best kunnen dat er toch iets klein zit wat hem ergert. Die van mij sprong ook gewoon en liep buiten super. Overgigins is ze atactisch.

Dat is het hem nu net... ze is volledig nagekeken door de veearts, tandarts en osteopaat... en toch blijft ze mank lopen als 'k in de piste dressuur rij met der... maar als ik buiten op een veldje dressuurmatig rij heeft ze het niet... Ook het getuig is nagekeken... dus volgens mij vind ze dresuur in de bak gewoon saai waardoor ze gaat lopen klooien... ze neemt dan haar bit vast en gaat zo wat stuiteren waardoor ze mank aanvoelt. 't is niet echt mank lopen alsof er iets scheelt... dus 'k denk dat het gewoon een vorm van protest is. Ik hoop met endurance te kunnen rijden dat ze wat rustiger wordt en ze meer zichzelf kan zijn. Dan komt het dressuur volgens mij vanzelf ook wel in zijn plooi...

mag 'k vragen wat atactisch is? heb daar nl nog nooit van gehoord.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:04

bij haar was het een zenuwblokade. Ze ging regelmatig in protest alleen met dressuurrijden. De ene keer erger dan de andere keer. Maar het bleek er al 2 jaar in te zitten maar niemand kon iets vinden. Ze toont anders dan andere atactische paarden ze kan wel gewoon werken maar niet dressuur. Alhoewel na een hoop gerichte osteopatische behandelingen ,mag ze het wel weer opbouwen maar zijn er nog lang niet. Lijkt op een jong paard

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:00

Goh, wat een leuk, stimulerend commentaar krijg je van je omgeving. Clown kan me voorstellen dat je dan even 3 keer nadenkt.

Maar ik zou ook zeggen, probeer het gewoon eens! In de allersimpelste vorm is het eigenlijk een veredelde buitenrit Knipoog , zeker als je je niet drukt maakt om de snelheid of om je klassering. Maar de meeste mensen worden toch al snel ietsje fanatieker. Haha!

Als je enduranceruiters bij je uit de buurt wil leren kennen zou ik ook even op het Benelux-enduranceforum kijken, http://endurance.phpbb3.net/ , daar zitten veel Belgen. Ik woon zelf in Nederlands Limburg, maar rij wel meestal de Belgische wedstrijden (die zijn dichterbij Knipoog ).
En wie weet tot ziens in Helchteren Doei! , meestal is die wedstrijd voor ons de eerste van het seizoen, waarschijnlijk komend jaar ook weer.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:25

hoi willeke

ja, ik ken de reacties in onze omgeving. Veel mensen vinden er zogezegd helemaal niets aan, nou ja dat is hun idee dan maar. En de rare blikken die wij krijgen als wij in het bos ah trainen zijn Haha!

groetjes

Wendy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:15

Als Cassandra niet geschikt zou zijn moet ik met [***] al helemaal niet beginnen Clown Gewoon proberen Knipoog En mensen die zeggen dat endurance geen sport is hebben volgens mij nog nooit 1 wedstrijd (of überhaupt beetje training) gedaan Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:48

haaaai wendy en sabine! leuk jullie hier ook tegen te komen! Ik ga het gewoon proberen met casandra Lachen Hoop alleen dat we tegen dan van de sukkeltoer afraken... want op dit moment zal trainen er zeker nog niet inzitten Boos!

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:31

probeer gewoon een keer de kennismakingsklasse, daar is hij voor. ik heb zelf een cabochon x wolfgang, hele mooie pony met super gangen. maar ik rijd de endurance ook mee en dat vind ze hartstikke leuk!! Lachen je moet ook een beetje kunnen ontspannen en lol kunnen maken met je paard. ik zou het echt gewoon proberen met je pony en je merkt het gauw genoeg of het wat voor jullie is Lachen succes en ik hoop je snel een keer op een wedstrijd te zien!!