Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

connie1964 schreef:zit er verschil in grondwerk met western gereden paard of dressuurmatig gereden paard?

Anya schreef:ja maar echt niet iedere dressuurruiter doet aan vrij spel, handtraining en wijken. Die doen aan longeren. Punt.

Anya schreef:ja maar echt niet iedere dressuurruiter doet aan vrij spel, handtraining en wijken. Die doen aan longeren. Punt.

Cassidy schreef:Maar ook al is het paard er aan toe, wordt het niet altijd meegenomen.
Kluisteren moet je niet zien als iets wat eventueel nodig is, dat moet je altijd meenemen.
katchina schreef:Het beleren in de roundpen.
Eerst zonder longeerlijn de gangen met stem commando's en lichaamshouding leren.
Daarna verder met de longeerlijn tussendoor met een opgerold touw z'n lijf voor aanraking aan alle kanten desesibiliseren.Etcetera.
Als eindpunt weet je paard alles al en kent alle tuig zonder dat je er hebt opgezeten. en hij zal er niet eens raar van opkijken als je op hem gaat zitten omdat hij er goed op voorbereid is.
Dit bevat geen kluisteren,als dat nodig is dan heb je de vorige stappen niet goed doorgewerkt en is je paard er nog niet aan toe.
Cassidy schreef:Ligt aan de persoon die het grondwerk doet (ook binnen de western) maar ik denk zomaar dat kluisteren bij het grondwerk in de dressuur niet meegenomen wordt. En ik denk zomaar dat ook menigeen die western rijdt lichtelijk onpasselijk wordt als je het woord "kluisteren" in de mond neemt, of ze willen het alleen zien in context van dekkingen. En daar ben ik het dan niet mee eens. Kluisteren hoort standaard in de opleiding van een paard te zitten. Merrie, Hengst of ruin, maakt helemaal niet uit.
Een paard zal altijd gaan trekken als hij vastzit, aan het hoofd, of aan de benen, en daardoor meer schade toebrengen dan dat hij leert te wijken voor druk. Juist en ook aan die benen. Als je paard met een been een keer in het draad vast komt te zitten, wil je in het ideale geval een paard hebben die rustig staat te wachten tot hij losgemaakt wordt, dan dat hij met kracht probeert los te komen en zichzelf meer en zwaarder letsel toebrengt dan dat hij heeft geleerd om te ontspannen en te wachten tot hij losgemaakt wordt.