Paard schoonmaken in de vetgate, na de finish

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard schoonmaken in de vetgate, na de finish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 19:29

Ik probeer Anouar altijd een beetje te fatsoeneren voor het keuren in de vetgate en de nakeuring. Vind het gewoon niet zo netjes staan om met een smerig beest aan de komen en de algehele indruk van een schoon paard vind ik ook beter.
Soms zie ik paarden die er zo lekker schoon en fris uitzien terwijl ik ze een kwartier geleden nog vies en bezweet zag.
Maar ik krijg dat bij Anouar echt niet voor elkaar. Hij zweet behoorlijk wat zout uit en daardoor wordt hij altijd helemaal witachtig (vooral bij z'n hoofd, hals en vlanken) en gaan de haren aan elkaar plakken. Daarbij zit hij ook altijd onder de zwarte plak smurrie, vooral bij de singel.

Wie heeft de tip om mijn paard in korte tijd weer schoon en fris te krijgen? Een natte spons helpt niet, hij droogt dan gewoon weer wit op.

Silence

Re: Paard schoonmaken in de vetgate, na de finish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:53

Babydoekjes...dat werkt echt super.
Bijna al het vuil gaat aan de babydoekjes zitten.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:03

Dat van die zwarte plak smurie daar had ik bij Jarc ook altijd last van. Voor Hoten heb ik hem eens helemaal gewassen, er kwam echt zwart water van hem af.... maar bij de wedstrijd geen last gehad van zwart smurie!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:13

Hij heeft nu nog steeds een wit hoofd. Ik krijg dat zout er echt niet af. Niet met een droge borstel en niet met water.

Hem eens helemaal wassen is wel een goed idee. Hij heeft toch een deken op

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:19

Silence schreef:

Leuk bedacht, maar dat gaat niet werken vrees ik. Knipoog Op een nat, bezweet en vies paard doen die doekjes niet veel.

Bij Rex werkt gewoon flink afsponzen met van die grote autosponzen goed genoeg. Daarna is hij schoon-nat ipv. vies-nat Haha! en hij droogt dan ook mooi glanzend op.
Thuis doe ik soms een heel klein scheutje badolie (eucalyptus, lavendel, rozemarijn... Haha! ) in het sponswater. Daarmee krijg je het zweet beter weg, en het tast toch niet teveel de huidlaag aan.
Zijn hoofd doe ik met een natte handdoek, ook omdat hij anders voor en tijdens de keuring wil schuren vanwege de jeuk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:12

Toch werken ze wel degelijk op een nat, vies paard Knipoog
Als Silence voor de zoveelste keer weer eens als een varkentje uit de wei komt, gebruik ik de doekjes om het zand en de modder eraf te halen.
Vervolgens hou ik alleen een nat paard over en die droog ik dan gewoon af met een handdoek.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:46

Gewoon afsponzen met veel water werkt bij ons het makkelijkste Lachen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:51

Silence schreef:

Ook bij half aangekoekt zweet..?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:07

Nina_rex schreef:
Silence schreef:

Ook bij half aangekoekt zweet..?

Een badspons met zo'n witte (scrub)laag kan je wel aardig goed mee boenen. Of een handoek. Dat is toch wat stugger dan een gewone spons. En dan lekker alle kanten op 'sponsen' dus ook tegen de haarrichting in op de hele vieze plekken.

En anders zou ik het niet weten, misschien je pony es een keer goed wassen zodat ie geen oud vuil meeneemt Tong uitsteken (al denk/weet ik dat weideponies binnen een dag weer vies zijn)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:31

Silence schreef:

Nou, Jip is net zo goor als Anouar, en dat gaat echt niet helpen! Dan heb je wel een een heeeeeeeeeeeeeeeeeleboel doekjes nodig!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:11

ik krijg dat ook niet in zo'n korte tijd schoon ben dan wel een uur bezig en ze moet ook nog eten tussendoor

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:57

Veel water en anders proberen 1 jerrycan te vullen met heet water zodat het op de wedstrijd nog warm is en hem dan daar mee afsponsen. Met lauwwarm water lukt het soms net wat beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:39

Silence schreef:
Als Silence voor de zoveelste keer weer eens als een varkentje uit de wei komt, gebruik ik de doekjes om het zand en de modder eraf te halen.

Babydoekje erover?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXDVAH8.jpg en dit is nog niet eens écht vuil..... Knipoog

Nah, de hartslag valt toch wel te meten.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:52

Voor dat het is opgedroogt eraf sponsen wil bij Cloud wel helpen. Cloud droog ook zo helemaal wit op. Echt silence, dat witte aangekoekte zweet krijg je er niet met een babydoekje af Lachen

Wij mengen ook wel koud met heet water, werkt wel wat makkelijker.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:18

Ik ken dat, wat Anouar heeft. Navy kan er gerust als een volledig afgemat paard bijlopen. Alsof ze de koers van d'r leven heeft gewonnen. Ook na 20km trouwens...

Ik maak me er nooit te druk om. Ze krijgt immers een deken op, dus voor een groot deel zie je het toch niet. De ergste klonters borstel ik eraf met een harde borstel, en de hals en rug/buik zien er door het koelen sowieso beter uit. Hoofd is een drama, ze is zo lelijk met dat witte laagje Tong uitsteken , maar om Nina's reden (jeukies), spons ik die nooit af voor de keuring, maar erna.

Na de wedstrijd probeer ik Navy, als het een CEI is, wel schoon te krijgen, voor de nakeuring/transportkeuring/BC-keuring/uitreiking de dag erna. Da's gewoon flink boenen geblazen Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:38

Ik spons gewoon af met veel water en dan even een zweetmes erover heen. Het ergste vuil is dan echt weg.
Ook haar hoofd spons ik af en daarna even een beetje drogen met een handdoek.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:15

Zorgen dat je met het koelen tegelijk schoonmaakt, dan heb je 2 vliegen in 1 klap. Dus vooral voor het aanbieden werken (dus water er overheen, en effe je hand erachteraan bij de vieze plekken.)

Koppie ook effe met natte spons doen (is je eigen arm en oksel ook meteen gekoelt....), of met een handdoek droogmaken. Vooral niet wachten tot de boel opdroogt, want dan lukt het toch niet meer, laat je paard dan maar lekker met rust!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:51

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:57

ik heb dat, shampoo zonder water heet die van mij, ooit gekocht voor Tiara (schimmel) en het werkt voor geen meter. nouja, ik denk in ieder geval niet op een paard die je met een spons al niet schoon krijgt. het is echt alleen maar voor ieniemienie vlekjes. wat dan wel weer een voordeel is: als je het eenmaal gebruikt hebt blijft dat stukje vacht een tijdje vuilafstotend. pim's witte achterbeentje bleef een hele tijd wit!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:54

Als ze echt onder de bagger zit heeft de VET toch echt pech hoor, dat krijg ik er met een sponsje echt niet af. Thuis gaat ze pas lekker onder de douche want dan kan ze daarna dr warme box in. Paard wordt er echt niet minder om gekeurd.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:42

ik had het gister ook na katwijk. aan de randen van het dekje zit dan helemaal zwarte smurrie, haren bij elkaar geplakt etc nou dat krijg ik er echt niet af in die 30 minuten! misschien dat het wel lukt met warm water, maar dan zou je een thermosfles met heet water mee moeten nemen en dat mengen met het koude.