[SGW] galoptraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

galoptraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:05

hey
ik rij nu met mijn paard eventing (in België) klasse B. Hij heeft het hele seizoen correct gelopen. Ik ga nu overgaan naar L, maar ik vraag me af of ik daar specifieke galoptraining voor moet inlassen. Ik rijdt nu 5x in de week, waarvan 4x dressuur en 1x springen. Is het dan nodig om 1x dressuur te vervangen door een galoptraining, of zou ik gewoon een keer meer moeten rijden voor de galoptraining of vinden jullie dit op L niveau nog niet nodig?

Zijn er eventueel mensen die eventing rijden, die willen vertellen hoe zij hun paard trainen? (wat, hoeveel keer, hoelang...)

Caatje1986

Re: galoptraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:37

Hoi Antonius,

In het "eventingseizoen" doe ik meestal wel een keer in de week galoptraining. Ik vind dit zelf prettig voor mijn verlichte zit houding te trainen en voor de conditie van het paard. Verder doe ik veel ontspannen dressuurwerk en niet te veel springwerk (paard is al wat ouder). Af en toe een cross-training vind ik wel heel belangrijk.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:07

laat je je paard dan 1x een aantal minuten lopen of werk je met interval?

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:13

Ik heb mijn paard bij recreatiegebied bussloo staan en daar ligt een ruiterpad omheen. Ik galoppeer dan een rondje. Je kunt echter niet overal galopperen (oversteken ed) dus ik stap ook af en toe een paar minuten.Al met al ben ik denk ik een driekwartier onderweg waarvan ik toch wel goed een half uur galoppeer. Daarna stap ik rustig naar huis (ong. 10 minuutjes).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:24

wat een luxe als je vlakbij een recreatiegebied zit Clown
dat hebben we hier dus niet, maar nu heb ik toch al een idee hoe je traint. alvast bedankt!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:53

Hier ben ik ook wel in geinteresseerd.
Ik heb nu een aantal oefencrossen gereden en hij pakt het leuk op. Wil het volgend seizoen gaan starten dus ben kwa niveau wel wat lager als jouw Antonius.
Ik ben ook niet echt in de gelegenheid lekker ergens te kunnen galopperen. Ik rijdt gemiddeld 6 keer per week en wat longeren. Met rijden galoppeer ik wel heel veel. Veel stap-galop aanspringen en goed reageren op mijn hulpen. Ik rijd en galoppeer ook erg voorwaarts dat ik iig al een fijn tempo heb. Ook wil ik gaan proberen wat meer op het harde te stappen want dat schijnt ook goed te zijn las ik op de site van een eventingruiter.
Ook ik spring niet zo heel veel, doe meer basis werk met balkjes en cavaletties galopperen, maar goed zoals ik al aangaf ik ben kwa cross nog niet echt gevorderd Vork

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:56

Interval training is het beste. Wij hebben zo'n rondje in het bos. Die gaan ze 2x rond, en dan een aantal minuten stappen. Als ze weer hersteld zijn weer 2x rond, etc. We doen het niet zo vaak. Ik denk dat het op L niveau (in Belgie ook nog niet zo vaak hoeft omdat het gevraagde tempo niet al te hoog is).
Veel dressuurwerk en 1x/week springen lijkt me prima.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:00

Jullie rijden allemaal meer dan ik...
Ik kan alleen maar vrijdag zaterdag en zondag rijden. Verder staat mijn paard op het land.
Op vrijdag altijd dressuur, uitgebreid loswerken en dan wat gymnastiek.
Zaterdag altijd een flinke buitenrit, langs de dijken en door het veld bij ons in de Betuwe zat ruimte om een aantal keer een lang stuk galop te doen.
En zondag weer dressuur of weer een buitenrit, hangt van het weer en mijn stemming af...
Dat is alle training voor mijn paardje en toch is ze best op conditie en komt netjes over de finish in het L...

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:50

Het voornaamste, zeker op B en L niveau is de basisconditie. Die heb je zeker al als je 5 à 6 keer in de week rijd. En dan inderdaad afwisselen met dressuur en spring training. Specifieke conditietraining heb je nodig vanaf de M. Maar natuurlijk is het niet verkeerd als je in de gelegenheid bent om ook in de B en L eens wat galoptraining te doen.
Zelf probeer ik zeker 1 x per week een buitenrit te maken en af en toe maak ik daar een stevige training van. Veel galop, in de galop schakelen (wat voorwaarts en weer terug) stukken stevig draven en weer galop. Verder in de week dressuur en spring training. In het springen probeer ik af en toe ook crossdingen in te bouwen zoals een smalletje en een puntje.

En inderdaad is het stappen op het harde ook goed om de pezen te 'trainen'

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:59

Galoptraining, interessant!
Ik heb tijdens mijn opleiding het een en ander meegekregen over conditietraining. Zoals scum ook zegt, je kan de conditie van een paard controleren door te kijken hoe snel hij herstelt. Je kan bij galoptraiining het beste uitgaan van de duur van een cross(ik neem altijd een niveau hoger, ik cross L, maar train voor M) daarbij heb je een opbouwende fase, en top fase en een afbouwfase.

opbouw: spieren warm maken.... stukje stappen, stukje draven 10 min(goed voor de longen) (je kan ook eerst gewoon gaan dressuren (is altijd een goed warming up) dan deze fase afsluiten met 2-4 min. rustige galop daarna stappen. Na de galop moet je in de gaten houden hoelang je paard erover doet om weer terug te komen naar normale ademhaling.

topfase(interval): Als het paard weer op adem is kan je gaan beginnen met de topfase. Je begint met een minuut rustige galop, dan een minuut een tempo hoger, dan een minuut weer rustig, dan een minuut nog harder, en een minuut rustig enz enz tot het aantal minuten dat je cross kan duren (B 5 min. L 7 min. M 9 min. enz) sluit deze fase af met een rustige galop.

afbouw: Draaf +/- 5 min. uit. sluit af met stappen totdat je paard weer helemaal op temperatuur en adem is.(onthoud weer hoelang je paard erover doet om te herstellen) (ik doe dat voor de peesjes en botten meestal opt harde) na het uitstappen spuit ik de benen altijd af met koud water.

Deze training doe ik 1 á 2 x in de week (afhankelijk van wanneer en hoeveel crossen ik moet rijden) in dezelfde opzet (zelfde tijden aanhouden)
De tijd dat je paard na de eerste en de laatste fase nodig heeft om te herstellen moet steeds korter worden.

#belangrijk#
- Je paard moet bij aanvang van deze training wel beschikken over een basisconditie.
- Als je tijdens de training merkt dat je paard echt moe wordt (niet meer wilt lopen) begin dan direct met de afbouw.(het paard moet willen galoperen)
- Doe nooit een deken op bij paarden die niet op adem zijn, ze kunnen oververhit raken.
- Intervaltraining is erg goed als crosstraining omdat je tijdens een cross veel tempowisselingen moet rijden.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:46

jenga_8 schreef:
Galoptraining, interessant!
Ik heb tijdens mijn opleiding het een en ander meegekregen over conditietraining. Zoals scum ook zegt, je kan de conditie van een paard controleren door te kijken hoe snel hij herstelt. Je kan bij galoptraiining het beste uitgaan van de duur van een cross(ik neem altijd een niveau hoger, ik cross L, maar train voor M) daarbij heb je een opbouwende fase, en top fase en een afbouwfase.

opbouw: spieren warm maken.... stukje stappen, stukje draven 10 min(goed voor de longen) (je kan ook eerst gewoon gaan dressuren (is altijd een goed warming up) dan deze fase afsluiten met 2-4 min. rustige galop daarna stappen. Na de galop moet je in de gaten houden hoelang je paard erover doet om weer terug te komen naar normale ademhaling.

topfase(interval): Als het paard weer op adem is kan je gaan beginnen met de topfase. Je begint met een minuut rustige galop, dan een minuut een tempo hoger, dan een minuut weer rustig, dan een minuut nog harder, en een minuut rustig enz enz tot het aantal minuten dat je cross kan duren (B 5 min. L 7 min. M 9 min. enz) sluit deze fase af met een rustige galop.

afbouw: Draaf +/- 5 min. uit. sluit af met stappen totdat je paard weer helemaal op temperatuur en adem is.(onthoud weer hoelang je paard erover doet om te herstellen) (ik doe dat voor de peesjes en botten meestal opt harde) na het uitstappen spuit ik de benen altijd af met koud water.

Deze training doe ik 1 á 2 x in de week (afhankelijk van wanneer en hoeveel crossen ik moet rijden) in dezelfde opzet (zelfde tijden aanhouden)
De tijd dat je paard na de eerste en de laatste fase nodig heeft om te herstellen moet steeds korter worden.

#belangrijk#
- Je paard moet bij aanvang van deze training wel beschikken over een basisconditie.
- Als je tijdens de training merkt dat je paard echt moe wordt (niet meer wilt lopen) begin dan direct met de afbouw.(het paard moet willen galoperen)
- Doe nooit een deken op bij paarden die niet op adem zijn, ze kunnen oververhit raken.
- Intervaltraining is erg goed als crosstraining omdat je tijdens een cross veel tempowisselingen moet rijden.

Heee meid
Zo een echt duidelijk verhaal. Als ik bekijk hoe ik train herken ik veel dingen wel. Ik doe het niet op de klok maar op gevoel. Paard is vaak goed snel op adem. Ik ga je tips goed onthouden en eens proberen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:59

Idd een erg duidelijk verhaal Jenga.. Ik ga daar ook eens mee bezig!!
Ik zelf werk niet bewust met interval. Ik rijd buiten en stap altijd een stukje, dan weer galop, soms stukje draf tussen door. Rijd meestal een half uur tot een uur buiten. Verder wordt ie bijna elke dag gereden.
Kom in de B meestal over de finish met hartslag van 60 of later, prima dus Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:21

Heel interessant Jenga.
Ik rij dan wel geen sgw, maar als enduranceruiter kan ik echt wat met zulke dingen.