Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jenga_8 schreef:Galoptraining, interessant!
Ik heb tijdens mijn opleiding het een en ander meegekregen over conditietraining. Zoals scum ook zegt, je kan de conditie van een paard controleren door te kijken hoe snel hij herstelt. Je kan bij galoptraiining het beste uitgaan van de duur van een cross(ik neem altijd een niveau hoger, ik cross L, maar train voor M) daarbij heb je een opbouwende fase, en top fase en een afbouwfase.
opbouw: spieren warm maken.... stukje stappen, stukje draven 10 min(goed voor de longen) (je kan ook eerst gewoon gaan dressuren (is altijd een goed warming up) dan deze fase afsluiten met 2-4 min. rustige galop daarna stappen. Na de galop moet je in de gaten houden hoelang je paard erover doet om weer terug te komen naar normale ademhaling.
topfase(interval): Als het paard weer op adem is kan je gaan beginnen met de topfase. Je begint met een minuut rustige galop, dan een minuut een tempo hoger, dan een minuut weer rustig, dan een minuut nog harder, en een minuut rustig enz enz tot het aantal minuten dat je cross kan duren (B 5 min. L 7 min. M 9 min. enz) sluit deze fase af met een rustige galop.
afbouw: Draaf +/- 5 min. uit. sluit af met stappen totdat je paard weer helemaal op temperatuur en adem is.(onthoud weer hoelang je paard erover doet om te herstellen) (ik doe dat voor de peesjes en botten meestal opt harde) na het uitstappen spuit ik de benen altijd af met koud water.
Deze training doe ik 1 á 2 x in de week (afhankelijk van wanneer en hoeveel crossen ik moet rijden) in dezelfde opzet (zelfde tijden aanhouden)
De tijd dat je paard na de eerste en de laatste fase nodig heeft om te herstellen moet steeds korter worden.
#belangrijk#
- Je paard moet bij aanvang van deze training wel beschikken over een basisconditie.
- Als je tijdens de training merkt dat je paard echt moe wordt (niet meer wilt lopen) begin dan direct met de afbouw.(het paard moet willen galoperen)
- Doe nooit een deken op bij paarden die niet op adem zijn, ze kunnen oververhit raken.
- Intervaltraining is erg goed als crosstraining omdat je tijdens een cross veel tempowisselingen moet rijden.