Afkeuren omwille van toeschouwers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afkeuren omwille van toeschouwers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:58

Iets wat ik even met jullie wil delen en jullie mening eens over wil weten Lachen

De laatste wedstrijd die gereden werd was 80 km.
Dit waren 2 rondes van 40 km dus 3 keuringen.
Laatste keuring werd het paard afgekeurd wegens "het niet meer helemaal fit lopen".

Terechte afkeuring, daar gaat het niet over. Maar wel over het volgende:
Ze vertrok al stijfjes bij de 2e ronde (waarom? Waarschijnlijk hadden haar achterbenen niet gekoeld moeten worden en had ze een deken op moeten gehad hebben, ookal was ze droog en was het prachtig weer. Maar dat is iets voor de volgende keer) en tijdens het rijden ging het met momenten goed en dan weer wat minder.

Toen ze terugkwam was ze nog steeds stijfjes dus niet teveel laten stilstaan maar wel rondstappen enzo.
Toen kwam de keuring: op dat moment liep ze eigenlijk helemaal niet slecht.
Veearts zei ook dat het door het aarzelend vertrek kwam dat ze zag dat er iets niet goed was, want voor de rest liep ze super.
(ik zag er op dat moment niks aan, maar ik ken ook niet veel van. Ik weet wel hoe ze buiten was, dus voor en na de keuring).

Maar er waren met ons een aantal mensen binnengekomen die aan het fluisteren waren van: ben benieuwd wat de veearts gaat doen, want ze was echt wel stijf ... En van die dingen. Ook binnen stonden er veel mensen te kijken (was de laatste combinatie van de 80 km).

Dus nu vraag ik me af of de veearts niet onder invloed van dit alles ze afgekeurd heeft, ookal liep ze dat moment niet slecht, omdat de veearts gehoord had dat ze buiten stijfjes liep enzo. Want ja, een paard goedkeuren wat niet helemaal goed loopt zorgt hier nogal eens voor commentaar e.d. Knipoog

Wat denken jullie?
Hebben jullie ookal eens iets soortgelijks meegemaakt?

(verder niks tegen de veearts of iets dergelijks hé, ze was stijf dus de afkeuring was terecht, alleen liep ze op het moment van de keuring niet stijf, of toch niet extreem slecht ofzo)

Nina_rex

Re: Afkeuren omwille van toeschouwers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:21

Als de afkeuring terecht was dan was het toch terecht? Knipoog Of het paard op dat moment goed loopt of niet is aan de dierenarts, en als die het slecht genoeg vindt is het einde verhaal. Ik geloof niet dat ze gaan goed- of afkeuren t.b.v. omstanders hoor. Uitgangspunt is dat het paard nog een 20 of 30 km kan lopen, en als het duidelijk minder goed loopt dan eerst dan is dat niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:23

Als je het gehele plaatje bekijkt is het terecht, maar op het moment van de keuring zelf was er niks aan te zien vond ik (en nog wel anderen, die zeiden alleen dat ze wat aarzelend vertrok met lopen maar dat er daarna niks te zien was). Dus vandaar de vraag Clown

Het maakt verder niet uit, maar ben gewoon nieuwsgierig Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:31

Het vertrekken bij het voordraven wordt ook meegenomen in de keuring. Niet willen aandraven, of met een flinke hup aandraven, of een paar passen stijf lopen etc. kunnen allemaal meewegen.

Verder is het voor iemand van ons onmogelijk te beoordelen. Er worden inderdaad wel eens paarden afgekeurd die niet goed lopen, en andersom ook wel. In die zin blijft het toch een 'jurysport'. Soms vaak blijkt later ook dat de DA er toch niet naast zat, dan komt er toch iets uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:05

In Laag Soeren had Anouar zich een beetje aangetikt. Niet rampzalig, maar er zat wel bloed op z'n been.
Meteen heel veel mensen (geen ruiters of grooms hoor) zeuren "dat paard heeft bloed"
Dan denk ik: mensen, waar bemoeien jullie je mee?

Vet vond het geen ramp, gewoon een schaafwondje en hij liep verder goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:33

Ze zullen echt niet zomaar afkeuren denk ik. Laatste wedstrijd had splash een B de hele dag maar dat had ook een reden, zelf zag ik echt helemaal niks hoor. Ze was wat gevoeliger op de voetjes maar was even geleden tekort bekapt geweest maar ik zag echt niks meer dus ze zullen het echt wel weten hoor