Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat vond ik een voorbeeld van iemand die echt een boete verdiende, trainen moet je niet tijdens de cros doen en zeker niet op het hoofdterrein
Al begrijp ik wel de frustratie die erachter moet zitten. 
Citaat:Naar aanleiding van het bericht op www.eventingsport.com over het ten onrechte doorrijden in de cross na 3 of 4 weigeringen heb ik onderstaande reactie geschreven. Graag zou ik hierop de visie van de KNHS horen.
Wie is gerechtigd een deelnemer te stoppen?
Een hindernisrechter kan alleen een deelnemer op eigen initiatief stoppen in geval van een val van het paard, 3 weigeringen of 2 * een val van de ruiter bij de hindernis waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.
In alle andere gevallen kan alleen de wedstrijdleiding aangeven dat een combinatie te veel weigeringen (of vallen) heeft. Helaas ontbreekt dat overzicht ontbreekt.
Aantal weigeringen niet altijd bekend bij de ruiter
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de ruiter om te stoppen na zijn 3e/4e weigering, maar als ruiter ben je ook niet altijd precies op de hoogte hoeveel weigeringen je hebt. Het gebeurt regelmatig dat een hindernisrechter en een ruiter van mening verschillen of en hoeveel weigeringen er moeten worden aangerekend bij een aarzeling bij bijvoorbeeld een afsprong of een waterinloop.
Dit kan er dus toe leiden dat een combinatie door rijdt, terwijl achteraf blijkt dat deze uitgesloten had moeten worden.
Onterecht toegekende weigering
Er zijn voorbeelden van ruiters die onterecht een weigering aangerekend hebben gekregen, die naderhand ongedaan is gemaakt. Op zich levert dat dan dus geen waarschuwing van de KNHS op (omdat het bij de uitslag is gecorrigeerd) maar als deze combinaties verplicht zouden zijn geworden om de cross te beeindigen, worden ze ernstig benadeeld.
Ik start zelf in de klasse M sgw, en daarnaast regelmatig actief als hindernisrechter.
vriendelijke groet, Lielle van Laren
) dan leer ik hier iig uit dat je toch altijd werk moet maken van voor je gevoel onterechte weigeringen. Zelfs als je geen gelijk krijgt kun je misschien vragen of bij de uitslag melding kan worden gemaakt van jouw protest, misschien dat de KNHS dan wel snapt waarom je bent doorgereden? Lielle schreef:Je kunt als hindernisrechter alleen iemand stoppen als die een val van het paard bij jouw hindernis heeft, of 3 weigeringen. Anders kan alleen de wedstrijdleiding aangeven dat ene combinatie te veel weigeringen heeft, maar dat overzicht ontbreekt regelmatig. Het is idd de verantwoordelijkheid van de ruiter om op tijd te stoppen, maar zoals hierboven al is opgemerkt weet je als ruiter ook niet altijd hoeveel weigeringen je hebt. Maar ik ken wel uit eigen ervaring wat voorbeelden van mensen die bewust doorrijden terwijl ze zijn gewaarschuwd om te stoppen (in dat geval, te veel weigeringen op de waterbak). En die mogen wat mij betreft veel strenger worden aangepakt.
Maar het is idd wel dubbel, we kennen ook de voorbeelden van ruiters die onterecht een weigering aangerekend hebben gekregen, die naderhand ongedaan is gemaakt. Op zich levert dat dan dus geen waarschuwing van de KNHS op (omdat het bij de uitslag is gecorrigeerd) maar als je die verplicht uit de cross haalt, worden ze ernstig benadeeld.
Ik ga de KNHS gewoon eens mailen met dit voorbeeld
en mocht niet.
Ibonn schreef:Ik snap dat het soms niet duidelijk is en dat mensen dan achteraf een boete krijgen die ze niet verwachten maar soms merk je dat ruiters bewust doorrijden. Heb al op diverse crossen als hindernisjury gezeten en ben niet bang om een keer hard te roepen naar een ruiter dat-ie meot stoppen maar er zijn er maar weinig die uit zichzelf hun nummer afgeven of stoppen.
Het ultieme hoogtepunt was in Ede dit jaar, ik dacht echt dat de omroepster uit haar busje zou komen om de amazones die weigerde te stoppen van haar paard te halen, zo ging ze tekeer door de microfoonDat vond ik een voorbeeld van iemand die echt een boete verdiende, trainen moet je niet tijdens de cros doen en zeker niet op het hoofdterrein
Al begrijp ik wel de frustratie die erachter moet zitten.
Hahaha vond dat ook echt mooi om te horen in Ede!! Dat vind ik idd ook een voorbeeld voor iemand die een boete verdient. Maar net wat je zegt MJ, soms krijg je er ongemerkt een aangerekend.
. Twijfel ik tussen 2 of 3 rond ik het af naar beneden.