hoeveel rust tussen training in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

hoeveel rust tussen training in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:59

Ik ben nu wat serieuzer aan het trainen met stoffel, de buitenritten worden wat langer en het tempo gaat wat omhoog.
Daarnaast wandelen we wel veel door de bossen aan de hand om van wekelijkse diverse planten en kruiden te voorzien, 2x in de week gaan we de bak/roundpen in om wat dresuurmatig te rijden.

Maar waneer kan ik nou het beste een paard even de tijd geven en hoeveel dagen?

PBA_

Re: hoeveel rust tussen training in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:48

Na een flinke training een dag rust geven zodat alles even kan herstellen ongeveer 2 á 3 maal per week rust is goed. Doe ik zelf wel zo dan longeer ik wat tussendoor nog en wat dressuurprik werk tussendoor en soms een sprongetje

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:43

Maar wat is nou beter...

Eerst zeg maar wat rustige training, de dag erna iets intensiever en dan weer een dag erna de "maximale" training en dan 1 a 2, 3 dagen rust.
Of training en dan 1 dag rust en dag erna weer wat doen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:50

Wat voor ons goed werkt is de dag (of twee dagen) na een zware training gewoon echt rustige beweging. Kort buitenritje op lager tempo van een kilometer of 6 bijvoorbeeld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:26

Apple@ bouw jij dan in die week echt een rust dag in of ga je de week door met afwisselende arbied? (dus rustig ritje na zware training)

Edit: Haflinger is 4,5 jaar oud (dus even rekening houdend met zijn vrij jonge leeftijd Vork )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:31

Echte rustdagen heb ik niet aangezien mn paard op stal staat.

Dag na de training is dus een rustig buitenritje, dag daarna ook. Op de derde dag na een training weer eens wat dressuurmatig in de bak rijden of longeren oid.
Wij trainen niet meer dan 1 keer per week.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 21:03

Wat versta je eigelijk onder training?
Ik kan me voor stellen dat wat voor de een training is, voor de ander een rustig ritje is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:12

Ook een goede vraag Haha!.

Wat voor ons een trainingsrit is dat is een rit ergens tussen de 20 en 30 kilometer op tempo van ongeveer 10 km/u, wellicht sneller.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:12

Ik train gemiddeld 3 keer in de week. Dan maak ik een rondje tussen de 20 en de 30 km, afhankelijk van het weer en het terrein tussen de 10 en de 15 km/uur.
Op de andere dagen ga ik een eindje fietsen, wandelen, maken we een gezellig kletsbuitenritje of staat hij gewoon maar wat in het land te lummelen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:36

Ik heb een cursus trainingleer gedaan. Daar werd aangeraden na elke training één rustdag in te bouwen. Na een intensieve training 2 rustdagen.
De cursusmevrouw gaf als voorbeeld: ma 20 km, di rust, woe 20 km, do rust, vr 25 km, za rust, zo langere training; week 2: ma di 2 dagen rust, woe 1 dag ander werk (bak/dressuur), dan do dag rust, etc.. dus de ene week verschilt met de andere week. Hoe het precies zat zou ik even op moeten zoeken op het papier wat ik erbij kreeg toen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:09

Ieder heeft zijn eigen manier van trainen. Ik train 2 a 3 x in de week. 1 x p/w een snellere kortere afstand, 1x p/w een langzamere lange afstand, en dan nog soms 1x p/w een intervaltraining erin van galop/draf/galop/draf etc...

Dag na een training heeft hij weiderust, of rustig buitenritje met mijn merrie die net onder het zadel is, of wat half uurtje basisdressuurwerk in de bak...
Ligt eraan hoe hij de training heeft gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:38

Voor en na een training moet ik zeker met hem bezig gaan anders word hij heel snel stijf. Zijn rug is zijn zwakke punt, let er heel erg veel op, word behandelt ect. en word al een stuk minder stijf.

Bovendien blijf ik het niet prettig vinden om hem na een training stil te zetten, hoe goed hij ook getraint is. Vaak longeer ik hem, ga de dag daarna 20-25 km in het bos trainen en ga de dag daarna een minuut of 20 in de bak los werken. Dan pas heeft hij vrij.

Verder rij ik nog een keer in de week dressuur, soms les soms zelf dik een uur bezig. En rij ik nog een dag met een stalgenoot mee, haar paard is geblesseerd geweest en slecht op conditie dan rijden we rond de 10 km in 2 uur. Dus vooral veel stappen met wat draf er tussen.

Dat zijn eigenlijk de vijf vaste trainingsdagen. Met sowieso een dag rust, waarop we ook wel eens gaan wandelen of een stukje fietsen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:39

Ik train 3-4 keer in de week, en de rest van de tijd staat hij 24/7 buiten! Lachen Als ik 2 dagen na elkaar getraind/gereden heb (bijv. op zaterdag dressuurles en op zondag een lange buitenrit) dan krijgt hij ook 2 dagen rust.