Hoofd laag, hartslag lager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoofd laag, hartslag lager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:05

In de BIT stond een stukje van Monthy Roberts en één zinnetje deed mijn enduranceradar in werk zetten Clown

"...het is namelijk bewezen dat een paard met lagere hoofd-halshouding een lagere hartslag heeft dan een hoog ingesteld paard bij dezelfde sportieve belasting"

Wat denken jullie hiervan? Bedoelen ze hier met hoog ingesteld paard het hoofd echt omhoog ala Salinero en zijn de gemiddelde endurancepaarden al laag ingesteld (gemiddeld hè) of zou het nog beter zijn als het hoofd nog verder omlaag gaat richting halsstrekken.

Puur informatief en theoretisch gezien.

Sash

Re: Hoofd laag, hartslag lager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:56

hmm. ik ga dat eens proberen mijn de hartslagmeter. Pim loopt buiten meestal wel redelijk laag met zijn hoofd, maar het lijkt mij ook niet echt handig als het paard erg laag loopt ivm struikelen...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:01

In theorie zou een level-headed paard een lagere hartslag moeten hebben dan een paard dat zijn hoofd hoog draagt.
De theorie zegt dat een paard dat zijn hoofd laag heeft endorfinen aanmaakt, waardoor ze kalmer zijn.

Volgens mij moet je dat zien zoals paarden bijvoorbeeld lopen in de western pleaure.
Afbeelding

Als iemand het gaat testen met hartslagmeter ben ik wel erg benieuwd naar het resultaat.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:20

Ik heb hier op cursus met Annemarie van der Toorn ook wel eens over gesproken. Wellicht zou het dus wel nuttig zijn om het hoofd van het paard tijdens de keuring laag te houden... Behalve als dit natuurlijk stress opleverd, dan zal het weinig zin hebben voor je hartslag.. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:40

Hoofd hoog, echt hoog, dan staan ze vaak in standje 'alert' de wereld in te kijken. Meer aandacht voor de omgeving, hogere hartslag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:54

Dit stukje ging oa over verschillende (dressuur) trainingsmethodes, dus volgens mij bedoelde ze niet met hoofd omhoog standje 'alert' maar hoog opgericht.

Maar je mag tijdens de keuring niet de hartslag beinvloeden, dus mag je tijdens de keuring dan wel het hoofd omlaag vragen?

En stel dat je de hartslag lager kan houden door het paard tijdens het lopen lager te laten lopen, zou dit dan invloed hebben op de hersteltijd?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:58

Volgens mij is dat een vrij directe 1 op 1 reactie en dus niet van invloed op de hersteltijd als het paard de hele rit met zn hoofd lager loopt.

Onze ervaring is dat er ongeveer een direct effect is (maar dan is het ook vaak dat hij iets ziet in de verte)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:02

Maar de Salinero op mijn foto is wel geconcentreed bezig én hoog ingesteld.

Jammer dat we het Monty niet even zelf kunnen vragen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:02

Cloud staat over het algemeen in standje alert met zijn hele lijf en heeft gerust een hartslag van 30 slagen.
Maar voor het zelfde geldt is hij gewoon een vreemd paard.

Vind het toch wel interresant, en ben wel benieuwd hoe en wat er nou precies invloed heeft.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:23

Lenneke_ schreef:
Jammer dat we het Monty niet even zelf kunnen vragen Clown

En why not?
Die beste man heeft vast toch wel een website en/of mailadres?
Geen idee of hij zelf zal beantwoorden, maar de vraag op zichzelf is interessant genoeg denk ik Lachen

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:29

Zou het kunnen dat het hart minder snel hoeft te kloppen om de hals (enz.) van bloed te voorzien omdat in de lage positie het op 1 lijn zit? Het bloed hoeft dan niet omhoog gestuwd te worden.
Of zeg ik nu iets heel doms Bloos

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:49

Je kunt in elk geval wel een mailtje sturen naar Annemarie. E-mail adres is wel op de website te vinden! Wellicht heeft die hier een zinnig antwoord op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:20

mmm ben wel benieuwd naar haar antwoord dan want dat is wel mooi om te weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:48

Ik heb wel eens horen zeggen dat het inderdaad beter is dat het hoofd van je paard tijdens de keuring zo laag mogelijk is. Dit zou zijn zodat het hart niet teveel moeite moet doen om het bloed naar het hoofd (door de hals) te pompen als het hoofd lager is.

Of het waar is of niet? Geen idee...
Maar ergens lijkt het mij op de 1 of andere manier wel logisch. Heb het alleen nog niet uitgetest dus als iemand dat doet wil ik ook wel graag de resultaten weten Knipoog

synergys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:30

Het klopt dat een paard endorfines aanmaakt als hij zijn hoofd laag houdt en dan kalmeert, maar dat geld niet voor een hele rit hoofd laag. Hij zal zich toch moeten inspannen om zuurstof naar zijn spieren te brengen. Even hoofd laag voor de check kan wel helpen sneller te herstellen. Even 80 km hoofd laag doet ook niet veel goeds voor het ruggebruik!!!!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:31

waarom is dat niet goed voor het ruggebruik?
Zoals op het plaatje hierboven, van het westernpaard

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:42

ik rijd juist mijn merrie ook met haar hoofd/ hals zoals op bovenstaande plaatje tijdens trainingen/endurance wedstrijden,dit is juist goed voor ontspanning in rug en hals zegt mijn centred riding instructrice,en je leert een paard hierdoor zelf te lopen,ontspanning te nemen,rug los.
mijn merrie doet wel tijdens het rijden af en toe haar rug bol maken,en hoofd dus meer naar haar borst brengen,maar dit doet ze zelf,en kan dit alleen doen als de rug dus los en ontspannen is.
dit kan alleen ook als je als ruiter het paard niet in de weg zit met rijden.

een paard wat lange afstanden loopt moet juist niet het hoofd hoog dragen,hierdoor krijgen ze spanning in de rug,en later rugklachten.

en als het paard ontspannen loopt,is de hartslag ook lager,ik heb dit al wel uitgeprobeerd met mijn hartslagmeter.
als ik mijn merrie laat lopen zoals ik haar dus normaal laat lopen,heeft ze een veel lagere hartslag als dat ik haar gaat oppakken.